آیا دلیل نوسانات مختصر امروز مواردی مانند تورم زیر یک‌درصد چین و رشد در بازارهای جهانی بود؟

پاسخ از علی عصاری، کارشناس بازار سهام: وضعیت بورس در روز گذشته (دو شنبه ۲۱ شهریور) با عددهای تاریخی همراه بود، ارزش معاملات خرد بورس در این روز ‌هزار و ۳۸۶‌میلیارد‌تومان بود که این میزان از اواسط مرداد‌ماه سال‌جاری کمترین رقم ثبت‌شده بوده است. برای دومین‌بار در شهریورماه شاهد این بودیم که ارزش معاملات خرد در محدوده ۱۳۰۰‌میلیارد‌تومان قرار گرفته است. گرچه شاخص‌کل رشد حدود ۵/ ۱درصدی را از ابتدای سال‌تاکنون داشته اما شاخص‌کل در سطح آخرین روز کاری سال‌۱۴۰۰ قرار گرفته است. بازار سهام طی ۱۰‌روز متوالی گذشته با افت در شاخص‌کل مواجه بوده است و البته این شرایط در بازار سهام در حالی اتفاق افتاده که روز گذشته بازارهای جهانی مثبت و صعودی پیش‌رفتند.

اتفاقی که در بازار سهام در حال رخ‌دادن است؛ یک سقوط نرم است که به‌نظر می‌رسد فرای مسائل جهانی است. این یعنی روند رو به رشد بازارهای جهانی یا تورم زیر یک‌درصد چین و بهبود وضعیت نرخ کامودیتی‌‌‌‌ها تاثیری در بازار ما ندارد.

به نظرم نکته مهم برای بازار سرمایه ما شهریور و مهر پرنوسان است. این خاطره‌‌‌‌ای است که در‌ ماه جاری و ‌ماه پیش‌رو برای تمامی سهامداران دوباره زنده می‌شود.

مهر پرنوسان بازار هر‌ساله به واسطه فشار فروشی که کار‌گزاری‌‌‌‌ها ایجاد می‌کردند اتفاق می‌‌‌‌افتاد و اگر این داستان واقعی باشد؛ یعنی کار‌گزاری‌‌‌‌ها شروع به‌فروش کنند اتفاقات سال‌های گذشته تکرار خواهد شد، اما به‌نظر می‌رسد چنین اتفاقی نیفتاده است. دست‌کم در چند روز گذشته بازار نشان نمی‌دهد که کار‌گزاری‌ها تسویه‌کنند یا فشار فروشی از طریق آنها در بازار اتفاق بیفتد، اما ترس از فروش کار‌گزاری‌‌‌‌ها یا نگرانی در موردفشار فروش توانسته بازار را به یک رکود مطلق برساند. به هر حال باید خاطرمان باشد از سال‌۹۲ تا به حال هیچ شهریور و مهری نبوده که بازار سهام روزگار خوش داشته باشد.

بنابراین اگر این اتفاق واقعی هم نباشد و فشار فروشی بر بازار تحمیل نشود، ترس از تجربه سال‌های گذشته باعث می‌شود سهامداران رغبتی برای ورود به بازار سهام نداشته باشند، در نتیجه این امر هم ما شاهد اعداد و کف‌‌‌‌های تاریخی در بازار هستیم که به ترتیب شکسته می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود علاوه‌بر رکود موجود شاهد اعتراض سهامداران خرد نسبت به صندوق‌های سرمایه‌گذاری باشیم.

با این اوصاف به‌نظر می‌رسد موقعیت موجود در بورس به وضعیت بازارهای جهانی مربوط نیست، فقط ناشی از یک موقعیت بد زمانی است و غیر از آن چیزی نمی‌تواند باشد، بنابراین احتمالا تا اواسط مهر یا انتهای این‌ماه شرایط بازار به همین منوال خواهد بود. بورس وارد یک محدوده پنیک شده و ترس از اینکه بازار مثبت شود و به واسطه این مثبت، فشار فروش داشته باشیم بازار را تحت‌تاثیر قرار داده است.