پاسخ از محمد شکری کارشناس بازارسرمایه: بازارسهام شنبه را نزولی و ناامیدکننده آغاز کرد. در حالی روزگذشته بازارسهام مجددا رنگ قرمز را به رخ سهامداران خود کشید که حجم دادوستدها در این روز افت چشمگیری یافت. کاهش بیش از ۱۲‌هزار واحدی شاخص‌کل و قرارگرفتن نماگر مزبور در ارتفاع یک‌میلیون و ۴۳۸‌هزار واحدی از وضعیت پیچیده و در عین حال کم‌فروغ معاملاتی در این بازار حکایت می‌کند.

روند نزولی شاخص‌کل در روز نخست معاملاتی هفته در حالی رخ داد که اسکناس آمریکایی نیز در این روز نوسانات چشمگیری را پشت‌سر گذاشت. قیمت دلار که در ۱۰ روز گذشته با فراز و فرود همراه بوده است، دیروز نیز با سقوط از کانال ۲۹‌هزار‌تومان در محدوده میانه کانال ۲۸‌هزارتومان قرار گرفت. این موضوع از آن حیث برای بازار سهام پر‌اهمیت است که معمولا معامله‌گران بورسی روز خود را با رصد تغییر و تحولات خیابان پر‌حاشیه فردوسی آغاز می‌کنند. کاهش قیمت دلار گرچه تحت‌تاثیر بهبود اخبار هسته‌ای کشور، سیگنال کاهشی از این بازار را به‌دنبال داشت اما با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران بارها با نوسانات آنی و حتی ساعتی نرخ‌ها در بازار ارز روبه‌رو بودند، به عقبگرد قیمت دلار در راستای رخدادی جدید توجه چندانی نکردند؛ از این‌رو درحالی‌که به‌نظر می‌رسید ‌فعالان بازار سهام رویکردی متفاوت نسبت به هفته قبل اتخاذ کنند اما این اتفاق رخ نداد و عرضه‌کنندگان نسبت به متقاضیان سهام گوی سبقت را ربودند.

 نکته قابل‌تامل در رفتار معامله‌گران نسبت به گذشته حاکی از آن است که سهامداران نسبت به دوره‌های قبل احتیاط را شرط اول و چاشنی جدا نشدنی از استراتژی معاملاتی خود لحاظ کرده‌اند. این مهم نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران فارغ از ظواهر اتفاقات در بازارهای مختلف، به باطن رخدادها اهمیت بیشتری می‌دهند، به‌طوری‌که همزمان که خبری جدیدی از جمع‌بندی مذاکرات برجامی به گوش نمی‌رسد، سیگنال کاهشی دلار به چشم دسته‌ای از سهامداران نیامد و قیمت اغلب سهام تحت‌تاثیر حواشی به‌وجود آمده در این روز پیرامون اخبار مرتبط با انتصابات دستوری و طرح تحقیق و تفحص از شرکت‌های فولادی در مدار نزول حرکت کرد.

در این میان بارها از سوی سرمایه‌گذاران نسبت به اتخاذ استراتژی صحیح گمانه‌زنی‌هایی به‌وجود آمده است. همان‌طور که دیروز نیز مشاهده شد به‌دنبال تداوم فضای غبارآلود در وضعیت سیاست خارجی کشور و تصمیمات کلان اقتصادی، سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران ترجیح دادند وارد بازار نشوند. هرقدر این فضا ادامه‌دار شود، تداوم این سیاست از سوی سرمایه‌گذاران نیز به درازا خواهد کشید. در چنین وضعیتی قدر مسلم کاهش حجم معاملات روزانه و تعمیق رکود قابل پیش‌بینی است. البته انتظار می‌رود با تغییر فضای مذاکرات شاهد جابه‌جایی و دست‌به‌دست شدن صنایع مختلف درمیان سهامداران باشیم.