به این ترتیب افت و خیز‌های متعدد بورس در خرداد‌ماه با ثبت نزول حدود ۲‌درصدی در مجموع هفته به پایان رسید. همزمان با روند کاهشی، خروج سرمایه‌‌‌‌‌‌‌های خرد از معاملات سهام ادامه داشت و ارزش معاملات نیز به سطوح پایینی رسید. این امر بیم تداوم نزولی بازار یا در بهترین حالت نوسان در محدوده کنونی را پررنگ‌تر کرده است. با آنکه همچنان گزینه کم‌نوسان محتمل‌ترین سناریو  نزد شرکت‌کنندگان در نظر‌سنجی این هفته «دنیای‌اقتصاد» است، اما نمی‌توان از نوعی نگاه غالب در بازار که به‌رغم تمام تحلیل‌ها و تحولات بنیادی به افت عادت کرده است و دیگر سناریویی جز نزول برای بازار سهام نمی‌شناسد، به سادگی عبور کرد. به اعتقاد عده‌ای هر چند بازار در هفته گذشته بیشتر از نزول بازارهای جهانی متاثر بود، با این حال امید در بین بخش قابل‌توجهی از سهامداران به حداقل رسیده است و شاید بتوان گفت این موضوع بالاتر از هر تحول مثبت و منفی بنیادی عقب‌زننده قیمت‌ها به سطوح پایین‌تر است.

بازار این هفته از نگاه کارشناسان

صعودی: ۲۷‌درصد از کارشناسان حاضر در نظر‌سنجی معتقدند نماگر سهام در هفته جاری در مسیر صعودی حرکت خواهد کرد. به اعتقاد این گروه از فعالان سطوح قیمت‌ها پس از یک اصلاح طولانی‌مدت و پس از یک موج افزایش قیمت در صنایع مختلف به سطوح جذابی رسیده‌اند و این امر در کنار صعود نرخ در دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری چون ارز و سکه می‌تواند به ورود مجدد سرمایه‌‌‌‌‌‌‌ها به بورس کمک کند. به اعتقاد این دسته از زمان آغاز ریزش بورس تاکنون نرخ ارز دوبرابر شده است اما بازار سهام بخش قابل‌توجهی از ارزش خود را از دست داده است و بازار به هر ترتیب این مساله را درک خواهد کرد و روند صعودی قیمت‌ها در بازار را از سر خواهد گرفت. مقاومت شاخص در برابر نزول از سطح یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار واحد نشانه‌ای از این موضوع است، ضمن آنکه قیمت فروش محصولات پا به پای نرخ ارز رشد کرده است و در گزارش‌های جدید شرکت‌ها این امر در سودآوری شرکت‌ها منعکس خواهد شد و بر جذابیت نسبت قیمت به درآمد بازار سهام تاکید خواهد شد. همچنین احتمال افزایش انتظارات تورمی در بازار همچنان وجود دارد. در مجموع به اعتقاد این گروه، قیمت عمومی سهام در مسیر صعودی حرکت خواهدکرد.

کم‌نوسان: ۴۱‌درصد کارشناسان شرکت‌کننده در نظر‌سنجی «دنیای‌اقتصاد» روند شاخص سهام را کم‌نوسان پیش‌بینی کرده‌‌‌‌‌‌‌اند. به اعتقاد این گروه به‌رغم انتظارات مثبت در بازار در هفته‌های گذشته، شاخص به حرکت در مسیر کم‌نوسان بسنده کرده است. هر چند بازار در برابر ریزش مقاومت می‌کند با این حال قدرت فروشندگان و میزان خروج سرمایه‌‌‌‌‌‌‌های خرد حاکی از نبود اطمینان و اعتماد به فضای معاملات سهام است و این امر موجب‌شده است که معامله‌گران احتیاط بیشتری را مد‌نظر قرار دهند. احتیاطی که به‌نظر می‌رسد از ابهامات موجود در بازار شکل می‌گیرد. هنوز مشخص نیست دولت برای احیای برجام چه برنامه‌ای دارد و از سوی دیگر جنگ اوکراین و روسیه تغییراتی در اقتصاد جهانی ایجاد کرده که همچنان نتیجه آن گزینه مبهمی برای بازار سهام است. این عوامل مانع از این می‌شود که سهامداران با قاطعیت استراتژی معاملاتی خود را انتخاب کنند، در نتیجه احتمالا نظاره‌گر بازار تا مشخص‌شدن وضعیت در سطح کلان اقتصادی و سیاسی و مواردی همچون وضعیت بازارهای جهانی به‌ویژه در زمینه فلزات پایه باشند. بر همین اساس به‌نظر می‌رسد تا آن زمان شاخص سهام در مسیر کم‌نوسان حرکت کند.

نزولی: ۳۲‌درصد تحلیلگران مزبور روند شاخص سهام طی هفته جاری را نزولی ارزیابی کرده‌‌‌‌‌‌‌اند. این سهامداران معتقدند در هفته نخست تیرماه بورس‌بازان بازهم شاهد عقب‌نشینی قیمت‌ها خواهند بود. این عده سهامداران به این ارزیابی رسیده‌اند که فعلا خروج از بازار بهترین استراتژی است؛ چراکه حداقل می‌تواند از زیان‌های بیشتر احتمالی در آینده جلوگیری شود. شاید مهم‌ترین نگرانی در این مورد مربوط به ریزش بازارهای جهانی بعد از تصمیم فدرال‌رزرو درخصوص افزایش نرخ بهره است که وضعیت بورس‌کالا‌محور تهران را تا حد زیادی تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. بر این اساس تا زمان مشخص‌شدن ابهامات در این زمینه و میزان اثرگذاری آن در بخش‌های صنایع مرتبط سهامداران همچنان راه خروج سرمایه را درپیش می‌گیرند، ضمن اینکه بعد از این تجربه نزول، بسیاری تنها احتمال موجود برای بازار سهام را تداوم نزول می‌دانند و این امر به تشدید فشار فروش دامن خواهد زد.

سهامداران چه می‌گویند؟

صعودی: ۳۰‌درصد سهامداران حاضر در نظر‌سنجی این هفته «دنیای‌اقتصاد» روند کلی معاملات سهام را صعودی پیش‌بینی کرده‌‌‌‌‌‌‌اند. این سهامداران با ذکر دلایلی مشابه‌ کارشناسان، معتقدند عواملی چون سطح نرخ ارز و قیمت فروش محصولات همچنان در جهت حمایت از وضعیت سودآوری شرکت‌ها حرکت می‌کند و این موضوع می‌تواند موجب رشد شاخص سهام شود، ضمن آنکه به‌رغم ریزش قیمت‌ها در بازارهای جهانی، همچنان قیمت‌های پایه در سطوح بالایی قرار دارند و ریسکی متوجه بازار نیست. از طرفی این انتظار به‌وجود آمده است که حمایت و توجه بیشتری نسبت به بورس در دستور کار دولت قرار بگیرد. مجموع این عوامل از نگاه این دسته از سهامداران موجب حرکت شاخص سهام در مسیر صعودی خواهد شد.

کم‌نوسان: ۳۸‌درصد سهامداران حاضر در این نظر‌سنجی روند شاخص سهام را کم‌نوسان دانسته‌‌‌‌‌‌‌اند. این افراد معتقدند پس از نزول هفته گذشته احتمالا سهامداران ترجیح می‌دهند از هیجانات در جهت و نزول دوری کنند؛ چراکه این دست از عقب‌نشینی‌ها چندان تناسبی با تحلیل‌های روی کاغذ ندارد. بر این اساس احتمالا سهامداران مشغول بررسی مختصات سهام مختلف با توجه به تمام تحولات و تغییرات در وضعیت سودآوری شرکت‌ها، مسائل کلان اقتصادی و سیاسی باشند و تا مادامی که برآورد روشنی از اثرگذاری این موارد در بازار سهام نداشته باشند، فعالیت خود را در بازار بکاهند، از این‌رو احتمالا تا مدتی روند کم‌نوسان در بازار حاکم باشد.

نزولی: ۳۲‌درصد سهامداران مزبور روند شاخص سهام طی هفته جاری را نزولی ارزیابی کرده‌‌‌‌‌‌‌اند. این سهامداران معتقدند در هفته جاری بورس از سطوح فعلی نیز عقب‌تر خواهد نشست. به اعتقاد این عده ابهامات و نگرانی‌ها در فضای داخلی و خارجی در هر دو عرصه اقتصادی و سیاسی زیاد است و سهامداران همچنان در راستای خروج پول‌های خود از بازار حرکت خواهند کرد.