قرارگرفتن شاخص‌کل در این محدوده قیمتی در حالی‌که دلار نیز در نیمه ابتدای کانال ۳۰هزارتومان قرار دارد تحلیلگران اقتصادی را به سمت انتظارات جدیدی سوق داده است. عبور شاخص‌های قیمتی دو بازار مذکور در حالی رقم خورده که درآنسوی بازار انتظارات تورمی بعد از حذف ارز ترجیحی رو به افزایش گذاشته و پیش‌بینی‌ها از تداوم این وضعیت حکایت می‌کند. این شرایط با درنظرگرفتن برخی احتمالات از تشدید کسری‌بودجه دولت و تداوم تحریم‌ها بازارهای مالی را وادار به تغییر رویه‌ای جدی کرده است. این مهم در روزهای اخیر به وضوح در معاملات بورسی نمایان شده و رغبت سرمایه‌گذاران برای خرید برخی سهام از جمله مواد غذایی نشان‌دهنده پیروی و استقبال بازارسرمایه از رگه‌های تورمی در جامعه است. آزادسازی نرخ ارز طی سالیان اخیر بارها از سوی کارشناسان و فعالان اقتصادی مدنظر قرار گرفته بود، اما واکنش بازارهای مختلف به این امر تا حدودی بیش از انتظارات بود. طبیعتا در چنین شرایطی جو هیجانی بر دادوستدهای بازارحکمفرما خواهد بود.

رفتار سهامداران نسبت به خرید برخی سهام از اواخر هفته گذشته و دیروز به درستی این موضوع را تایید می‌کند. تجربه سال‌های گذشته و میزان پیروی بورس از اتفاقات این‌چنینی نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران این بازار در مقایسه با بازارهای موازی با احتیاط بیشتری در معاملات خود پیش خواهند رفت، اما این احتیاط در این مقطع دلیل درجازدن شاخص‌کل در کانال ۵/ ۱‌میلیون واحد نخواهد بود. از آنجا که سرمایه‌گذاران بورسی نسبت به تکرار تجربه سال‌۹۹ واهمه دارند، ترجیح می‌دهند خود را در وضعیتی قرار ندهند که مجددا ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌در حباب و اصلاح شدید قیمت‌ها فرو بروند؛ این در حالی است که بازار سهام در دوسال گذشته از بازارهای دیگر جامانده و فضا برای ورود به کانال‌های بالاتر هموار است. ورود به کانال‌های بالاتر به عوامل متعددی بستگی دارد که یکی از مهم‌ترین متغیرهای کلیدی در این راه جهت‌یابی سیاست‌های اقتصادی دولت است.

هرگاه دولت‌ها با اهرم چکشی وارد مباحث مرتبط با قیمت‌گذاری کالاها شده‌اند بازارها رفتاری معکوس نشان داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. بورس نیز همواره با تبعیت از این قانون نسبت به سیاست‌های انبساطی و انقباضی اقتصادی رفتاری متفاوت از خود نشان داده است، اما این همه ماجرا نیست. بازارسهام با ریسک‌های نانوشته‌ای نیز دست و پنجه نرم می‌کند. این ریسک‌ها همانند ترمز در داد و ستدها عمل کرده و اجازه جولان بیشتر به رشد قیمت در این بازار را نمی‌دهد. اتفاقات اقتصادی که در روزهای اخیر بازار کالاهای اساسی را هدف گرفت از نظر سرمایه‌گذاران احتمالا زمینه‌ساز ایجاد ریسک‌های نانوشته بعدی خواهد شد. این رخدادها در برخی نمادها اثرمنفی گذاشته و در حالی‌که بازار محکوم به رشد است، معاملات آتی را با ابهاماتی مواجه خواهد کرد.