اینکه در محدوده فعلی سهامداران خرید و نگه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌داری سهام را اولویت قرار نمی‌دهند، طبیعی ارزیابی می‌شود چرا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که مدت‌ها بازار ریزشی بوده است اما با تغییر ذهنیت معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران رفته‌رفته به چنین سمت و سویی میل پیدا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم.  افت و خیز کنونی بازار به‌رغم موارد مطرح‌شده، برای جامعه سهامداران بازار سرمایه بار روانی دارد. در عین حال به لحاظ بنیادی و تکنیکالی جای نگرانی نیست و پیش‌بینی ورود به محدوده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بالاتر دور از ذهن نخواهد بود. با توجه به روند معاملات روز گذشته، سهام شرکت‌های کوچک و متوسط نیز عموما در اولویت سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری بورس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بازان قرار داشتند.

در صورتی‌که مذاکرات اتمی با قدرت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جهانی به نتیجه مطلوب نرسد، طبیعتا سهام دلاری بازار سهام مورد‌توجه سهامداران قرار می‌گیرد. در حال‌حاضر نیز به‌نظر می‌رسد موضوع شناسایی سود سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران با دید کوتاه‌مدت در محاسبات از وزن بیشتری برخوردار است.  برآیند داد و ستد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در بازار سهام حتی در چند روزی که قیمت سهام شرکت‌ها تا حدودی با ریزش همراه شد، نشان از شرایط مطلوب و روند مساعد دارد؛ چرا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که معاملات به نحو مناسبی در جریان بود و البته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سهام شرکت‌های کوچک در محدوده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های معقولی مورد معامله قرارگرفتند.  سیاست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دولت در زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قیمت، کنترلی است. اعمال عوارض برای تولیدکنندگان، قیمت‌گذاری دستوری و مواردی از این قبیل اجازه نمی‌دهند که بخش تورم پررنگ شود، بنابراین روند تورم در سال‌جاری کاهشی ارزیابی می‌شود. در صورت ایجاد روند فرسایش در پروسه مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای نیز به‌نظر نمی‌رسد که تورم افزایش پیدا کند.  دولت با ابزاری که قابلیت کنترل قیمتی دارد، حتی به‌صورت موقت تا زمان تعیین‌تکلیف مذاکرات برجام قیمت‌ها را در سطوح فعلی تثبیت می‌کند تا نرخ تورم نیز با تغییراتی همراه نشود.

به نظر می‌رسد که سهامداران، دلار را در محدوده ۲۶ تا ۳۰‌هزار‌تومان پذیرفته‌اند. نوسانات محدود در بازه ۱۰‌درصدی تفاوت چندانی در مسیر معاملاتی بخش مولد نخواهد داشت. توجه بازار معطوف به حرکت نقدینگی در بازار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های موازی است؛ اینکه جریان پول به سمت طلا و دلار میل می‌کند یا خیر.  در شرایط کنونی مذاکرات، نرخ اسکناس آمریکایی فاکتور جدی در محاسبات بورس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بازان نیست و بازار به این مهم به‌عنوان یک عامل اثر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذار رفتاری نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نگرد.  بررسی بازار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جهانی نشان می‌دهد که تثبیت قیمتی کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در محدوده فعلی نیز برای بورس ایران اتفاقی مثبت ارزیابی می‌شود. عدم‌ریزش و ثبات در کالاهایی همانند مس حدود ۱۰‌هزار دلار، نفت بیش از ۱۰۰ دلار و روی بیش از ۴۳۰۰ دلار برای بازار سرمایه مهم ارزیابی می‌شود. این عوامل یقینا در گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که منتشر خواهند شد اثرات خود را نشان می‌دهند. ممکن است P/ E بازار تاحدودی اصلاح شود و EPS‌ها به‌صورت محسوسی افزایش پیدا کنند.   اگر در بازار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جهانی شاهد ریزش قیمت محصولات اساسی با ارقامی حدود ۲۰ تا ۳۰‌درصد افت باشیم شرایط بازار داخلی نیز متفاوت خواهد شد.

در روند داد و ستد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های روز گذشته بورس تهران جریان پول به سمت سهام شرکت‌های کوچک و متوسط میل کرد؛ این اتفاق طبیعی است. بزرگان در ریزش بازار کمتر با ریزش قیمتی سهام خود همراه بودند. در شرایط رشد بازار نیز نسبت به سایرین رشد بهتری داشتند. در چنین شرایطی اغلب شرکت‌های کوچک که اتفاقا از تعداد سهام بنیادی قابل‌ملاحظه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای هم برخوردارند با افزایش همراه شدند.  سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران حقیقی هم که تصمیم به خرید و فروش می‌گیرند طبیعتا در چنین شرایطی سهام شرکت‌های کوچک را به شرکت‌های بزرگ ترجیح می‌دهند. با توجه به نزدیکی به مجامع احتمال می‌رود که دوباره لیدر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بورس تهران مورد‌توجه بازار قرار بگیرند.  چینش سبد سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران در برهه فعلی به‌صورت ریالی یا دلاری است. اگر پیش‌بینی سهامداران مبنی‌بر این مهم بوده که مذاکرات برجام با شکست مواجه می‌شود، باید وزن دلاری سبد سنگین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر باشد. مقداری نقدینگی هم در پرتفو نگه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌داری شود تا در شرایط ضروری به طلا تبدیل‌شود.  در صورتی‌که پیش‌بینی سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذار مبنی‌بر حصول توافق در بعد سیاست خارجه است، طبیعتا عمده سبد باید به سهام ریالی اختصاص داده شود. سهام دلاری نیز با رویکرد مجمع‌محور با میزان کمتر در نظر گرفته شود. به اعتقاد بنده بورس نسبت به سایر بازار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های موازی شرایط بهتری را تا پایان سال‌۱۴۰۱ تجربه خواهد کرد و بازدهی به مراتب بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد.