با این حال باید دید آیا دیتاسنتر جدید می‌تواند مانع از بروز اخلال در روند معاملات بازار سهام شود، چرا‌‌‌‌‌‌‌که تجربه نشان داده است در مواقع رونق به یک‌‌‌‌‌‌‌باره هسته معاملات با اخلال مواجه می‌شود و سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران در پروسه داد و ستد‌‌‌‌‌‌‌های خود با مشکلات عدیده‌‌‌‌‌‌‌ای همراه می‌شود. در این خصوص مجید عشقی رئیس سازمان بورس به «دنیای‌اقتصاد» گفت: یقینا مرکز داده جدید نقش کمک‌‌‌‌‌‌‌کننده‌ای در بازار سرمایه دارد. در بعد موضوعات الکترونیکی نمی‌توان صددرصد درخصوص موارد این‌چنینی اظهارنظر کرد زیرا ممکن است سامانه با موضوعات غیر قابل پیش‌‌‌‌‌‌‌بینی مواجه شود. سامانه معاملات از سال‌۱۳۹۹ تاکنون با ارتقای قابل‌ملاحظه‌‌‌‌‌‌‌ای همراه بوده است. با انتقال سرویس‌‌‌‌‌‌‌ها و بهره‌‌‌‌‌‌‌برداری از مرکز داده جدید همچنان مسیر برای ارتقا فراهم خواهد بود. چنین مواردی یقینا به پایداری سیستم کمک می‌‌‌‌‌‌‌کند و در بهبود فرآیند معاملاتی بازار سرمایه قطعا اثر‌‌‌‌‌‌‌گذار است. این مقام مسوول درخصوص فرآیند و چگونگی بازگشایی دامنه‌نوسان نیز به «دنیای‌اقتصاد» گفت: بازگشایی دامنه‌نوسان به‌صورت تدریجی یقینا از سال‌۱۴۰۱ اجرایی خواهد شد. با توجه به فرآیندی که طی شده است امیدواریم به تدریج این مهم در بازار سرمایه تداوم پیدا کند. در این میان یکی از مقامات آگاه به «دنیای‌اقتصاد» گفت: عزم سازمان بورس و اوراق‌بهادار برای اقدامی بزرگ در بازار سرمایه (حرکت به‌سوی حذف دامنه‌نوسان و حجم مبنا) جدی بوده و از اوایل سال‌آینده به‌صورت متقارن (مثبت و منفی یک درصد) به رقم فعلی دامنه‌نوسان افزوده خواهد شد. احتمالا هر ۲ الی ۳‌ماه یک‌‌‌‌‌‌‌بار همین میزان به دامنه‌نوسان اضافه می‌شود.

در ادامه عشقی با اشاره به جامعه ۵۰‌میلیون نفری سهام عدالت نیز افزود: سود سهام عدالت نیز تا ۲۱ اسفند‌‌‌‌‌‌‌ماه در حساب مردم خواهد بود. با توجه به فراهم شدن زیرساخت‌ها پروسه پرداخت سود شرکت‌ها همان‌طور که در قانون بودجه سال‌۱۴۰۱ به آن اشاره شد از طریق سجام صورت خواهد گرفت. در فاز نخست سود سال‌جاری از طریق سجام و در فاز دوم سود‌‌‌‌‌‌‌های سنوات سال‌گذشته از شرکت‌ها جمع‌‌‌‌‌‌‌آوری و از طریق سجام پرداخت می‌شود. در این میان مجوز‌های لازم درخصوص نمایش عمق مظنه به شرکت‌های کار‌گزاری داده شده و از ۱۵ فروردین برای تمامی سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران در سامانه‌‌‌‌‌‌‌های آنلاین نیز منتشر می‌شود.

رئیس سازمان بورس گفت: فضاهای موجود در مرکز داده باید در اختیار نهاد‌‌‌‌‌‌‌های مختلف بازار سرمایه قرار گیرد. بازارسرمایه در ۲ تا ۳ سال‌گذشته گسترش قابل‌ملاحظه‌‌‌‌‌‌‌ای پیدا کرد و مجموع سهامداران آن حدود ۵۰‌میلیون نفر برآورد می‌شود، بنابراین ارائه خدمات الکترونیکی در بازار سرمایه نیز وارد فاز جدیدی شد. اکنون نیز بیش از ۹۵‌درصد معاملات به‌صورت آنلاین به واسطه معامله‌‌‌‌‌‌‌گران و سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران در نقاط مختلف کشور در حال انجام است.

عشقی با اشاره به ضرورت حضور تجمیعی ارکان بازار سرمایه در مرکز داده‌‌‌‌‌‌‌ها عنوان کرد: حضور حجم قابل‌توجهی از سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران و ذی‌نفعان نشان می‌دهد که بازار سرمایه باید به مرکز داده اختصاصی با توانایی ارائه خدمات پایدار و ایمن مجهز شود. توصیه می‌شود که مرکز داده جدید را مختص بازار سرمایه داشته باشیم و شرکت‌های ارکان که وظیفه ارائه سرویس‌های اصلی را دارند، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات IT به بازار سرمایه، کار‌گزاری‌‌‌‌‌‌‌ها، تامین‌‌‌‌‌‌‌سرمایه‌‌‌‌‌‌‌ها، سبد‌‌‌‌‌‌‌گردان‌‌‌‌‌‌‌ها، مشاوران سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری و سایر شرکت‌های اعم از پردازش اطلاعات مالی که در این بازار فعال هستند باید بتوانند در این مرکز داده علاوه‌بر اینکه سرور داشته باشند، خدمات خود را به‌صورت متمرکز به سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران ارائه دهند.

در جلسات به شرکت بورس تاکید شده است، همان‌طور که مرکز داده به‌عنوان مجهزترین مرکز داده بازار سرمایه خواهد بود انتظار می‌رود که بالاترین سطح خدمات به جامعه سهامداری ارائه شود. حرفه‌‌‌‌‌‌‌ای‌‌‌‌‌‌‌ترین گروه بهره‌‌‌‌‌‌‌بردار مرکز داده باید در شرکت بورس تهران مستقر شود تا بتوان بالاترین سطح از خدمات را به ذی‌نفعان بازار ارائه کرد. با توجه به حساسیت‌‌‌‌‌‌‌هایی که بازار سرمایه و معاملات آنلاین دارد از لحاظ امنیتی نیز باید بالاترین پروتکل‌‌‌‌‌‌‌های امنیتی در این مرکز داده رعایت شود. رئیس سازمان بورس تصریح کرد: توسعه سامانه‌‌‌‌‌‌‌های معاملاتی (از جمله سامانه معاملات بومی) نیز اکنون در دستور کار شرکت مدیریت فناوری و سایر شرکت‌های زیرمجموعه آن قرار گرفته است. درخصوص سامانه‌‌‌‌‌‌‌های جدید نظارتی نیز در هفته جاری مرکز جدیدی رونمایی خواهد شد. تمامی موارد ذکرشده نیازمند زیرساخت‌هایی قابل اتکا و با سرعت بالا است تا بتوان در حوزه ارائه خدمات معاملات، ارائه خدمات به سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران، موارد نظارتی و حوزه پس از معاملات خدمات به سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران ارائه شود.

عشقی گفت: موضوعی در حوزه توثیق اوراق‌بهادار مطرح بود. توثیق اوراق‌بهادار همیشه به‌طور کاغذی و از طریق نامه‌‌‌‌‌‌‌نگاری صورت می‌گیرد. سال‌گذشته اتفاقی در سهام عدالت افتاد مبنی‌بر اینکه توثیق به‌صورت الکترونیکی صورت پذیرد. این مهم مورد استقبال چند بانک قرار گرفت اما به‌صورت کامل در تمامی بانک‌ها مورد اجرا قرار نگرفت. با همت شرکت مدیریت فناوری و تلاش‌های شرکت سپرده‌‌‌‌‌‌‌گذاری مرکزی انتظار می‌رود که در اوایل سال‌۱۴۰۱ بتوان از چنین مکانیزمی استفاده کرد.

امیدواریم توثیق اوراق‌بهادار به‌صورت کلی سهام، اوراق بدهی، ETF‌ها و هر دارایی مالی فعال در بازار سرمایه بتواند پشتوانه توثیق وام‌هایی که از شبکه بانکی گرفته می‌شود به‌صورت الکترونیکی در سطح خرد و کلان قرار گیرد. محمود گودرزی مدیرعامل بورس نیز گفت: در حال‌حاضر استانداردهای TL۳ در مرکز داده جدید رعایت می‌شود اما این مرکز بر اساس استانداردهای TL۴ طراحی شده است. مرکز داده جدید به واسطه دو پست برق مورد پشتیبانی قرار می‌گیرد و در مواقع بحران ژنراتورها و UPS‌‌‌‌‌‌‌ها وارد مدار می‌شوند.

حامد سنجری رئیس مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه ابراز کرد: سازمان بورس تمام شرکت‌های ارکان، شرکت‌های تحت‌‌‌‌‌‌‌نظارت و تابعه بازار سرمایه و شرکت‌های نهاد مالی را طبق الزامات امنیت اطلاعات بازار سرمایه، ممیزی امنیتی انجام می‌دهد. مرکز داده بورس نیز به اهداف قبلی افزوده خواهد شد و هر سرویسی که به این مرکز اضافه می‌شود باید بر اساس استاندارد‌‌‌‌‌‌‌های پیاده‌‌‌‌‌‌‌سازی شده در مرکز داده جدید باشد.