هر دو گروه از رشد قیمت‌‌‌ کالاهای پایه در بازارهای جهانی سخن می‌گویند و همزمان کاهش شتاب دلار در مسیر نزولی و ثبات نسبی قیمت‌ها در سامانه نیما را به عنوان محرکی برای صعود قیمت‌ها در تالار شیشه‌‌‌ای عنوان می‌کنند و می‌‌‌گویند تحرک نسبی تقاضا در میان گروه‌‌‌های با ارزش بازار پایین‌‌‌تر در هفته گذشته، امید به بازگشت روزهای صعودی به بازار سهام را تقویت کرد. با این حال برخی از شرکت‌کنندگان نیز از تعطیلی بازارهای جهانی در روزهای ابتدای هفته جاری سخن می‌‌‌گویند و معتقدند نبودن این متغیر مهم در دادوستدهای دو روز نخست بورس تهران عامل مهمی تلقی می‌شود که می‌تواند شاخص‌‌‌های بورسی را کم‌‌‌نوسان کند، ضمن آنکه احتمالا در میانه‌‌‌های هفته جاری درگیری‌‌‌ میان روسیه و اوکراین نیز تا حدودی آرام می‌گیرد. در عین حال احتمال شناسایی سود از سوی سهامداران گروه‌‌‌های برجامی نیز وجود دارد تا احتمالا هفته کم‌‌‌نوسان دیگری برای بورسی‌‌‌ها ثبت شود.

کارشناسان چه می‌‌‌گویند؟

صعودی: ۵۸‌درصد کارشناسانی که در نظرسنجی هفتگی «دنیای‌اقتصاد» شرکت کردند، معاملات بورس در هفته جاری را صعودی ارزیابی می‌کنند. این کارشناسان معتقدند ادامه درگیری نظامی میان روسیه و اوکراین می‌تواند قیمت جهانی نفت را همچنان افزایشی کند؛  هر چند انتظار می‌رود قیمت طلای سیاه پس از اضافه‌پرش رخ داده در پایان هفته گذشته، متعادل شود اما مرز ۱۰۰دلار در هر بشکه برای نفت برنت، می‌تواند به افزایش اقبال بورسی‌‌‌ها برای خرید سهام پالایشی منجر شود. از این رو با توجه به ارزش بازار بالای این نمادها در بورس تهران و میزان اثرگذاری آنها بر تغییرات شاخص کل، این جو صعودی می‌تواند دیگر گروه‌‌‌های بازار را نیز در برگیرد. ضمن آنکه هنوز فضای رسانه‌‌‌ای مملو از اخبار امیدوارکننده در خصوص احیای برجام است. اخباری که می‌تواند صنایع موسوم به برجامی همچون بانک، خودرو و حمل‌‌‌ونقل را همچنان در صدر توجهات بازار نگه دارد. از این رو انتظار می‌رود میانگین قیمت سهام در هفته جاری صعودی شود.

کم‌‌‌نوسان: ۳۷‌درصد کارشناسان این هفته را نیز کم‌‌‌نوسان پیش‌بینی می‌کنند. این کارشناسان می‌‌‌گویند دو گروه برجامی بانک و خودرو در هفته گذشته به ترتیب بیش از ۶ و ۸‌درصد افزایش شاخص را تجربه کرده‌‌‌اند و با توجه به تعداد بالای سهامداران این دو گروه، انتظار می‌رود در هفته جاری شاهد شناسایی سود این دسته از معامله‌‌‌گران در بورس تهران باشیم. موضوعی که می‌تواند مانع از تداوم رشد پرشتاب قیمت‌ها در این دو گروه شود. ضمن آنکه پس از اضافه پرش قیمت نفت در جریان معاملات روز پنج‌شنبه، شاخص‌‌‌های نفتی در پایان هفته گذشته مجددا به سطوح کمتر از ۱۰۰ دلار بر هر بشکه نزول کرد و با توجه به تعطیلات دو روزه بازارهای جهانی در آغاز هفته بورس تهران، خبری از این محرک مهم برای صعود قیمت سهام پالایشی نیست و به نظر می‌رسد از شدت درگیری‌‌‌ میان دو کشور روسیه و اوکراین در میانه هفته جاری کاسته شود و دیگر به شکل فعلی شاهد واکنش هیجانی قیمت‌ها در بازارهای کالایی نباشیم. از این رو انتظار می‌رود در هفته جاری سهام روندی کم‌‌‌نوسان را تجربه کنند.

نزولی: تنها ۵‌درصد کارشناسان روند بورس در هفته جاری را کاهشی تصور می‌کنند. این گروه معتقدند هنوز ریسمان سیاه و سفید بورس برای برخی سهامداران ترسناک است و این گروه از هر فرصتی برای فرار از بازار سهام استفاده می‌کند تا روند نزولی قیمت‌ها در تالار شیشه‌‌‌ای ادامه پیدا کند.

سهامداران چه انتظاری دارند؟

صعودی: ۴۱‌درصد سهامداران شرکت‌کننده در نظرسنجی هفتگی «دنیای‌اقتصاد» انتظار دارند بورس تهران در هفته جاری با صعود قیمت سهام همراه شود. این دسته از معامله‌‌‌گران، رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی، توقف روند نزولی دلار در بازار آزاد و توجه بورس‌‌‌بازان به متغیرهای بنیادی را عاملی مهم در بازگشت توجهات به بازار سهام می‌‌‌دانند و معتقدند با چنین محرک‌‌‌هایی به نظر می‌رسد سهامداران نیز دست از عرضه سهام خود در قیمت‌های کنونی کشیده تا شاهد تحرکات صعودی در بازار سهام باشیم.

کم‌‌‌نوسان: ۳۶‌درصد سهامداران معاملات این هفته را نیز کم‌‌‌نوسان ارزیابی می‌کنند. این معامله‌‌‌گران می‌‌‌گویند با وجود همه متغیرهای بنیادی اثرگذار بر بازار سهام اما هنوز هستند کسانی که از فرصت رشد قیمت‌ها برای خروج از بازار بهره جویند. این فروش‌ها باعث می‌شود تا در هفته جاری نیز شاخص‌‌‌های بورسی نتوانند آنگونه که باید با رشد همراه شوند اما انتظار برای کاهش قیمت‌ها نیز منطقی نیست. از این رو به نظر می‌رسد در دومین هفته اسفندماه نیز روندی کم‌‌‌نوسان برای شاخص‌‌‌های بورسی شاهد باشیم.

نزولی: هنوز هستند سهامدارانی که امیدی به روند معاملات در تالار شیشه‌‌‌ای ندارند. نظرسنجی هفتگی «دنیای‌اقتصاد» حکایت از رای ۲۳‌درصد از سهامداران به هفته‌‌‌ای نزولی برای بورس تهران دارد. سهامدارانی که معتقدند با شرایط فعلی نمی‌توان انتظار داشت روندهای صعودی به شکلی پایدار تجربه شوند و همیشه پس از یک هفته با صعود ناچیز، فروشندگان دست به ماشه شده و باعث کاهش قیمت‌ها در تالار شیشه‌‌‌ای می‌‌‌شوند.

Untitled-1