6 copy

برندگان بورسی هفته سوم بهمن

دادوستدهای بورسی در هفته منتهی به 20 بهمن‌‌ماه در حالی پایان یافت که شاخص کل با افت 3/ 1 ‌درصدی مواجه شد و نماگر هم‌‌وزن نیز بیش از 2‌درصد کاهش ارتفاع داد. در این میان 12 گروه با رشد میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود همراه شدند. گروه وسایل ارتباطی با تک نماد «لپارس» رشدی 3/ 23 درصدی را رقم زد. نماد شرکت پارس الکتریک در اکثر روزهای کاری هفته‌‌ای که گذشت در سقف مجاز روزانه دادوستد شد.

پس از آن نوبت به صنعت استخراج زغال‌سنگ رسید که تا هفته سوم بهمن‌‌ماه را با رشد 9/ 12 ‌درصدی شاخص صنعت خود به پایان برساند. این صنعت نیز از تک سهم سامان یافته و تنها نماد «کطبس» را در خود جای داده است. این سهم در تمامی روزهای هفته گذشته با صف خرید در سقف مجاز قیمت دادوستد شد اما به دلیل معاملات کم‌‌مقدار و ناتوانی در پرکردن حجم مبنا نتوانست قیمت پایانی حداکثری را تجربه کند. مجموع معاملات «کطبس» در هفته مورد بررسی 934‌میلیون سهم بود.

رتبه‌‌های سوم تا ششم صنایع با بیشترین رشد هفتگی نیز در اختیار صنایع تک سهم بورس قرار گرفت. در این راستا گروه منسوجات با تک نماد «نمرینو» 9/ 11‌درصد، گروه محصولات چرمی با تک نماد «وملی» 8/ 7‌درصد، انتشار و چاپ با تک سهم «چافست» 1/ 7‌درصد و استخراج نفت و گاز با تک سهم «حفاری» 5‌درصد در مقیاس هفته رشد کردند.

رتبه هفتم صنایع برنده بورس هفته اما به بانکی‌‌ها اختصاص پیدا کرد. این صنعت در هفته‌‌ای که گذشت 7/ 3‌درصد افزایش ارتفاع داد. دلیل این رشد اما به خبری بازمی‌‌گشت که در میانه هفته به دست بورسی‌‌ها رسید. صبح روز سه‌‌شنبه، عضو هیات‌‌مدیره بانک ملت از احتمال معافیت مالیاتی بانک‌ها از محل درآمد تسعیر ارز برای عملکرد سال مالی ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: «از آنجا که سازمان مالیاتی برگ تشخیص مالیات عملکرد بانک‌ها در سال ۹۹ را با نرخ نیمایی محاسبه کرده و نرخ نیما در پایان سال قبل ۲۲۳۰۰ تومان با اجرایی شدن محتوای ابلاغیه معاون اول رئیس‌‌جمهور بود، انتظار می‌رود بانک‌ها برای عملکرد سال مالی ۱۴۰۰ از محل درآمد تسعیر ارز مشمول پرداخت مالیات نشوند.» همین خبر در کنار خوش‌بینی‌‌های برجامی کافی بود تا صف خرید بانکی‌ها سنگین شود و به محلی برای ورود سرمایه‌‌‌‌‌‌های حقیقی تبدیل شود.

گروه‌‌های رایانه، کاشی و سرامیک، کانه‌‌های فلزی، تامین آب، برق و گاز و کانی غیرفلزی از دیگر صنایعی بودند که در هفته گذشته با رشد میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود همراه شدند.

بازندگان بورس در هفته سوم بهمن‌‌

بیشترین افت شاخص صنایع در هفته منتهی به 20 بهمن‌‌ماه متعلق با کاهش 7/ 6‌درصدی زیرمجموعه‌‌های گروه محصولات غذایی بود. پس از آن نیز صنعت سایر معادن با تک سهم «ومعادن» افتی 43/ 5‌درصدی را تجربه کرد. میزان کاهش قیمت‌ها در 2 زیرمجموعه گروه خدمات فنی و مهندسی شامل «رمپنا» و «رتکو» 41/ 5‌درصد برآورد شد.

در میان گروه‌‌های بزرگ کامودیتی‌‌محور، بیشترین کاهش قیمت از آن زیرمجموعه‌‌های فلزی بورس تهران شد. به این ترتیب شاخص صنعت فلزات اساسی در سومین هفته بهمن‌‌ماه 9/ 2 ‌درصد کاهش ارتفاع داد. فلزی‌‌ها در هفته‌‌ای که گذشت بیشترین خالص خروج سرمایه‌‌های خرد را نیز شاهد بودند. پتروشیمی‌‌ها نیز در شرایطی مشابه افت  7/ 1درصدی میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود را تجربه کردند و این کاهش قیمت در زیرمجموعه‌‌های پالایشی2/ 1‌درصد بود. در میان بزرگان ریالی نیز خودرویی‌‌ها با عقب‌‌نشینی 7/ 2درصدی قیمت مواجه شدند.

پرمعامله‌‌ترین صنایع هفته

در مجموع معاملات بورس تهران در هفته منتهی به 20 بهمن‌‌ماه، 24‌میلیارد و 99‌میلیون سهم میان سهامداران رد و بدل شد که ارزشی بالغ بر 10‌هزار و 306‌میلیارد تومان داشت. در این میان بررسی‌‌ها نشان می‌دهد گروه خودرو و ساخت قطعات با ثبت 6‌میلیارد و 852‌میلیون معامله لقب پرحجم‌‌ترین صنعت بورسی در سومین هفته بهمن‌‌ماه را به خود اختصاص داد. معاملات این گروه ارزشی بالغ بر 1448‌میلیارد تومان داشت و صنعت خودرو را از این منظر در جایگاه سوم قرار داد.

بانکی‌‌ها دومین صنعت پرمعامله بورس تهران در هفته مورد بررسی بودند. به این ترتیب دادوستدهای هفته منتهی به 20 بهمن‌‌ماه برای بانکی‌‌ها با تبادل 4‌میلیارد و 200‌میلیون سهمی پایان یافت. ارزش کل این دادوستدها 1061‌میلیارد تومان بود تا گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری، سومین صنعت با بیشترین ارزش معاملات در هفته گذشته باشد.

دو گروه فلزات اساسی و فرآورده‌‌های نفتی نیز دیگر صنایع با بیشترین حجم دادوستدها در سومین هفته بهمن‌‌ماه بودند. با این حال فلزی‌‌ها با دادوستد 1956‌میلیارد تومانی در جایگاه نخست بیشترین ارزش معاملات هفتگی صنایع بورسی جای گرفت. در مجموع 4 گروه فلزات اساسی، خودرو، بانک و فرآورده‌‌های نفتی بیش از نیمی از حجم و ارزش کل دادوستدهای بورسی در هفته گذشته را به خود اختصاص دادند.