«کسرا»: شرکت سرامیک‌‌‌های صنعتی اردکان اعلام کرد که پیرو نامه ارسالی اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌‌‌ای از طریق سامانه کدال در تاریخ  ۲۳/   ۰۶/ ۱۴۰۰ مبنی بر لزوم رفع نواقص موجود در مدارک و مستندات مربوط به افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۱۲۸میلیارد تومان به مبلغ ۳۸۰ میلیارد تومان از محل سود انباشته و مازاد تجدید ارزیابی دارائی‌‌‌ها، به استحضار می‌رساند که با نظر به درخواست سازمان بورس مبنی‌بر ارائه سند تک‌برگ کارخانه جهت صدور مجوز افزایش سرمایه، این شرکت پیگیری‌‌‌های لازم جهت دریافت سند تک برگ با اقداماتی از قبیل تجمیع قراردادها انجام داده که اخذ سند تک برگ از طرف اداره ثبت اسناد شهرستان اردکان به‌نام شرکت شهرک‌‌‌های صنعتی استان یزد انجام پذیرفته و این فرآیند در مراحل پایان کار جهت انتقال به این شرکت است که به محض دریافت این سند در‌خواست مجوز افزایش سرمایه در سال‌جاری انجام خواهد شد.

«خریخت»: شرکت صنایع ریخته‌گری ایران از دریافت مجوز افزایش ۲۷‌درصدی قطعاتی شامل میل‌لنگ پراید، پیکان، xum، ef۷، tu۵  از تاریخ ۱۷/ ۰۸/ ۱۴۰۰ از سوی شرکت ‌ایمن قطعه‌‌‌سازان گلپا خبر داد. مبلغ فروش محصولات در سال مالی قبل ۵/ ۲۶میلیارد تومان و نسبت فروش محصولات به کل درآمد شرکت در سال مالی قبل ۱۵‌درصد بود.

«شپترو»: شرکت پتروشیمی آبادان اعلام کرد که در پاسخ به ‌نامه مورخ ۰۴/ ۰۸/ ۱۴۰۰ درباره دلایل کاهش حاشیه سود ناخالص در صورت‌های مالی میاندوره‌‌‌ای ۶‌ماهه منتهی به ۳۱ شهریور‌۱۴۰۰ نسبت به دوره ۶ ماهه دوم سال ۱۳۹۹، اصلی‌ترین دلایل کاهش حاشیه سود ناخالص به‌شرح زیر است:

• با توجه به اینکه نرخ EDC خریداری و مصرفی مجتمع، یکی از عوامل مهم تعیین‌کننده بهای تمام‌شده تولید است، میانگین نرخ مصرفی آن طی ۶ ماهه دوم سال ۱۳۹۹ برای هرکیلوگرم معادل ۵/ ۷هزار تومان بوده، در حالی که میانگین نرخ مصرفی EDC طی ۶ ماهه نخست سال‌۱۴۰۰ هر کیلوگرم مبلغ ۰۲/ ۱۵هزار تومان بوده است (۹۹‌درصد افزایش)‌. از طرفی میانگین نرخ فروش محصول PVC طی ۶ ماهه دوم سال ۱۳۹۹ هر کیلوگرم مبلغ ۶/ ۲۸ هزار تومان بوده درحالی‌که نرخ میانگین فروش همین محصول طی ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ هرکیلوگرم مبلغ ۵/ ۳۲ هزار تومان بوده (۱۳‌درصد افزایش) و نشان می‌دهد که نسبت افزایش نرخ فروش محصول بسیار کمتر از افزایش نرخ مواداولیه و سایر هزینه‌های شرکت بوده است.

• همزمان با تامین مواداولیه و شروع روند مناسب تولید در نیمه نخست تیرماه‌۱۴۰۰، قطعی ناگهانی برق مجتمع، در تاریخ ۱۶‌تیرماه سال‌جاری موجب توقف کامل واحدهای عملیاتی شرکت شد و این امر سبب شد دستگاه‌ها و ماشین‌آلات تولیدی مجموعه مواجه با آسیب‌‌‌های جدی شوند، به‌طوری‌که با توجه به گذشت قریب به ۳‌ماه از رفع مشکل قطعی برق هنوز برخی از معایب ماشین‌آلات رفع نشده و واحدهای عملیاتی مجتمع به مدار تولید بازنگشته و حداقل تولیدی هم که تحقق می‌یابد با کمترین راندمان تولید حاصل شود، لذا حاشیه سود عملیاتی شرکت به دلیل عدم‌امکان تولید مناسب و اقتصادی به‌شدت کاهش یافته است.

• با توجه به اینکه بخش عمده‌‌‌ای از بهای تمام‌شده محصول نهایی شرکت، متاثر از حامل‌‌‌های انرژی است، لذا افزایش بی‌سابقه هزینه‌های مربوط به حامل‌‌‌های انرژی، عامل دیگری است که منجر به کاهش حاشیه سود ناخالص شرکت نسبت به دوره ۶ ماهه دوم سال ۱۳۹۹ شده است.

• عمده تسهیلات دریافتی شرکت در سال ۱۳۹۹ مربوط به تسهیلات اخذ‌شده در مقطع پایانی سال۱۳۹۹ بوده و این امر موجب تحمیل هزینه مالی قابل‌توجه طی دوره ۶‌ماهه نخست سال۱۴۰۰ نسبت به دوره ۶‌ماهه دوم سال ۱۳۹۹ شده است.

• به دلیل انتقال ۳۰۳‌میلیارد تومان از دارایی‌های در جریان تکمیل شرکت به دارایی‌های ثابت در پایان سال ۱۳۹۹، بار هزینه‌‌‌ای استهلاک دارایی‌های مزبور به دوره ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ انتقال یافته به‌طوری که هزینه استهلاک دوره مزبور مبلغ ۹/ ۳۵ میلیارد تومان بوده در حالی‌که هزینه استهلاک دوره ۶ ماهه دوم سال ۱۳۹۹ مبلغ ۲/ ۳۲میلیارد تومان منعکس شده است.

«توسعه»: اعتباری توسعه از عدم‌حصول نتیجه از بر‌گزاری مزایده مرحله دوم فروش پروژه تجاری مسکونی قرچک ورامین خبر داد. بر این اساس آگهی مزایده که در روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای‌اقتصاد» در تاریخ ۰۵/ ۰۸/ ۱۴۰۰ منتشر شد با پایان مهلت ارائه پاکات پیشنهادی تا تاریخ ۱۳/ ۰۸/ ۱۴۰۰ به دلیل عدم‌دریافت پیشنهاد برای مزایده مذکور نتیجه‌‌‌ای حاصل نشد.

«شصفها»: بازگشت به‌نامه مورخ ۰۴/ ۰۸/ ۱۴۰۰ درباره ارائه توضیحات مربوط به سرفصل هزینه‌های عملیاتی و سایر هزینه‌های غیر‌عملیاتی و دلایل افزایش آن نسبت به دوره مشابه سال مالی قبل به اطلاع می‌‌‌رساند:

• ارقام مربوط به سرفصل سایر هزینه‌های عملیاتی دوره ۶ ماهه سال جاری شامل مبلغ ۵/ ۳۵میلیارد تومان هزینه تسعیر ارز فروش‌‌‌ صادراتی و ۵/ ۱میلیارد تومان هزینه جذب نشده در تولید بوده است. در حالی‌که در مدت مشابه سال قبل در همین سرفصل فقط هزینه جذب نشده در تولید به میزان یک‌میلیارد تومان منعکس شده است.

دلیل افزایش هزینه تسعیر ارز فروش صادراتی در ۶ ماهه سال‌جاری، مربوط به ثبت پیش‌دریافت مبالغ فروش صادراتی قبل از حمل محصولات به فروشنده و صدور فاکتور است. با توجه به افزایش روند نرخ ارز و ثبت حسابداری فروش محصول پس از دریافت مبلغ آن زیان تسعیر ارز ناشی از این فرایند در دفاتر ایجاد می‌شود.

• ارقام مربوط به‌سر فصل سایر هزینه‌های غیرعملیاتی شامل مبلغ ۳/ ۱۰۴میلیارد تومان هزینه آکچوئری (تعهدات آتی شرکت در رابطه با هزینه مستمری بازنشستگان پیش از موعد) است که با توجه به تصمیم هیات‌مدیره شرکت، ذخیره مربوط به هزینه آکچوئری برای اولین‌بار در پایان سال مالی ۱۳۹۹ در دفاتر منظور شد که باید در هر سال این رقم مجددا محاسبه و مانده آن تعدیل شود، لذا در ۶ ماهه سال‌جاری، مابه‌التفاوت آن توسط آکچوئر رسمی بیمه مرکزی، محاسبه و در دفاتر ثبت شده و این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل هزینه آکچوئری در دفاتر شرکت منظور نشده بود.