سوال: با توجه به وضعیت فعلی بازار سهامداران چگونه می‌توانند جلوی زیان بیشتر را بگیرند؟

پاسخ از محمد گرجی‌‌آرا، کارشناس بازار سرمایه: بازار سرمایه در حالی بر مدار نزولی قرار دارد که همچنان وضعیت این بازار مبهم است. همان‌طور که می‌‌دانیم فعالان بورسی این روزها با ابهاماتی همچون شرایط نرخ بهره، نگاه دستوری دولت نسبت به قیمت‌گذاری صنایع، طرح‌‌های عجیب و غریب برای صنایع، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و... دست به گریبان است و بر همین اساس در وضعیت نامطلوبی قرار دارد. در چنین شرایطی سرمایه‌گذاران بورسی مانند نیمه دوم سال گذشته انگیزه‌ای برای ماندن در این بازار ندارند و ممکن است شاهد خروج حقیقی‌های بیشتری از بازار باشیم این در حالی است که با توجه به وضعیت فعلی بازار نمی‌توان از سهامداران انتظار خاصی داشت اما در حالی که نگرانی بسیاری از سهامداران در مورد آینده بازار سرمایه اوج گرفته جمع کثیری از سهامداران خرد این پرسش را مطرح می‌کنند که در چنین شرایطی چه استراتژی‌ای می‌تواند از زیان بیشتر جلوگیری کند. گرچه در همین راستا مانند اکثر اوقات نمی‌توان توصیه‌‌‌ای کلی کرد اما نوع سهامی که سهامدار در پرتفوی خود دارد بسیار تعیین‌کننده است به گونه‌ای که شرایط سهامداران با توجه به سهمی که تحت تملک آنهاست متفاوت است. از این رو نمی‌توان یک نسخه واحد برای عبور از بحران فعلی برای همه سهامداران پیچید. در همین راستا اگر سهامداران خرد از روش‌های غیرمستقیم برای سرمایه‌گذاری در بورس اقدام کرده‌‌اند، توصیه می‌شود به مدیریت صندوق اعتماد کنند. اما وضعیت سهامدارانی که شخصا در بازار حضور یافتند و اقدام به خرید سهام کرده‌اند متفاوت از دسته قبل است. این گروه از سهامداران با توجه به سهمی که در پرتفوی خود دارند می‌توانند تدابیر مختلفی بیندیشند، به عنوان مثال فروش سهامی که در کف قیمتی قرار دارند به‌صرفه نیست.

برخی تحلیل‌ها نشان می‌دهد برخی از سهام افت قیمت بیشتری را تجربه نمی‌کنند این در حالی است که قیمت گروه دیگری از نمادها ممکن است باز هم کاهش یابد. بنابراین با توجه به وضعیت متفاوت سهام نمی‌توان توصیه‌‌ای کلی به سهامداران خرد کرد.

آنچه مسلم است بازار در شرایط نوسانی به سر می‌برد و به نظر می‌رسد این وضعیت باز هم تداوم یابد. دلایل متفاوتی برای این وضعیت وجود دارد اما عدم‌شفافیت در برنامه‌های سیاسی و اقتصادی دولت امکان برنامه‌ریزی از سهامداران را سلب کرده است؛ از این رو یکبار دیگر شاهد موج جدیدی از نگرانی سرمایه‌گذاران بورسی نسبت به این بازار هستیم؛ موجی که می‌تواند پیامد منفی برای بازار رقم بزند و شرایط سختی را به معاملات تحمیل کند.