دیروز در شبکه اجتماعی توییتر یکی از سوژه‌‌‌هایی که مورد توجه قرار گرفت، نفت بود. در همین رابطه پدرام سلطانی، فعال اقتصادی در صفحه توییتر خود نوشت: «متوسط قیمت کالاهای صادراتی در سال ۹۰ برای هر تن ۵۰۸ دلار بوده که با کاهش تدریجی در طول یک دهه، در سال ۹۹ به ۳۰۵ دلار رسیده است. جالب است بدانید متوسط قیمت «نفت خام» در یک دهه گذشته هر تن ۴۷۵ دلار بوده است.» او در نهایت این پرسش را مطرح کرد که «با اقتصاد کشور چه کردید؟» یکی از افرادی که توییت سلطانی را بازنشر کرد، علی کلاهی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران بود. او در توییت بازنشر شده پدرام سلطانی نوشت: «وقتی از خام‌فروشی، صادرات منابع‌محور و نداشتن برنامه برای توسعه زنجیره ارزش صحبت می‌کنیم اینجاست. فروش نهاده‌های تولیدی و مواد اولیه هیچ‌گاه هیچ کشوری را از فقر خارج نکرده و باعث افزایش سطح زندگی شهروندان آن نشده (کشورهای کوچک نفت‌خیز جدا هستند) باید برای توسعه صنعت برنامه داشت.» همایون دارابی، فعال حوزه بورس هم در قسمت نظرات برای پدرام سلطانی نوشت: «اصولا متوسط تن به دلار چه چیزی را نشان می‌دهد و چه اهمیتی دارد؟ مهم رقم کلی صادرات است که به‌رغم تنبیه ۲۵درصدی صادرکننده‌ها توسط نرخ نیمایی در حال افزایش است.» اما پرداختن به مساله نفت در جمع توییتری بورسی‌‌‌ها و اقتصادی‌‌‌ها به همین جا خلاصه نشد. سیامک قاسمی، فعال حوزه اقتصاد هم در توییتر خود نوشت: «دوباره دوران طلایی کشورهای نفتی جهان آغاز شده و با درآمدهای چند ده‌میلیارد دلاری از نفت ۸۰ دلاری، می‌توانند از نو کشورهای خود را بسازند! بازنده آنهایی هستند که خودشان را از این دوران شاید موقتی محروم کرده‌‌‌اند و منابع مشترک‌شان را هم دیگر کشورها می‌‌‌برند.» پیمان مولوی، فعال اقتصادی هم در توییتر خود بخشی از صحبت‌‌‌های وزیر نفت دولت سیزدهم را بازنشر کرد که بیان کرده درصورت رفع تحریم‌ها آماده‌‌‌ایم به چالش سوخت و انرژی کشورهای توسعه‌یافته کمک کنیم. مولوی در واکنش به این صحبت‌‌‌ها به این مساله پرداخت که ابتدا باید ظرفیت تولید نفت بالا برود، در زیرساخت‌‌‌های تشنه سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری شود، به تولید چهار دهه قبل برسید و بعد بخواهید به کشورهای توسعه‌یافته کمک کنید.

اما در این فضا، کم و بیش توییت‌‌‌های بورسی هم به چشم می‌‌‌آمد. یکی از توییت‌‌‌ها، نوشته محمد عبدزاده، مدرس دانشگاه تهران بود. او در توییتر خود نوشت: «یک بورس جهانی را فرض کنید که کشورها شرکت‌های پذیرفته‌شده‌‌‌اش هستند. ایران شرکتی زیان‌ده با ‌درصد شناوری پایین است که سهامداران عمده‌‌‌اش (عمدی یا سهوی) ولش کرده‌‌‌اند و به دلیل حجم و ارزش معاملات پایین، خیلی راحت پروژه می‌شود و همه در حال نوسان‌گیری از آن هستند، حتی بازارگردانش (چین) هم به فکرش نیست.» در توییت دیگری آمده بود:«این روزها وقتی وضعیت شرکت‌های بورسی و بخش خصوصی را با وضع بخش دولتی مقایسه می‌کنم بیش از پیش مشخص می‌شود مشکل اساسی کشور نه تحریم است و نه فشار خارجی. تنها اقتصاد دولتی است و بس. اقتصادی که همه منابع را می‌بلعد و بازدهی ندارد و بیشتر می‌خواهد.» با وجود این توییت‌‌‌ها، برخی از کاربران که جزو سهامداران خرد هستند و از زمان داغ شدن بورس به این شبکه‌‌‌اجتماعی پیوسته‌‌‌اند تا در جریان تحلیل‌‌‌ها و نظرات کارشناسان و تحلیلگران قرار بگیرند، به گزارش‌‌‌های ۶ماهه شرکت‌ها اشاره می‌‌‌کردند و با استناد به نظرات برخی کارشناسان به این مساله می‌‌‌پرداختند که وضعیت بورس رو به بهبود می‌رود. در این میان برخی از این افراد که توانسته‌‌‌اند در مدت حضور خود در توییتر، مخاطبانی را به خود جذب کنند، معتقد بودند که بورس وارد فاز استراحت و در مقابل برخی از این افراد هم معتقد بودند که وارد فاز صعودی می‌شود. نکته قابل‌توجه این است که این افراد اگرچه نه کارشناس بورس هستند و نه تخصصی در این حوزه دارند، اما به واسطه تجربه‌‌‌ها و حضورشان در بورس از زمان دعوت مسوولان برای سرمایه‌گذاری در این حوزه، جزو فعالان شبکه‌‌‌اجتماعی توییتر در حوزه بورس شده‌‌‌اند و توانسته‌‌‌اند توجه دیگر مخاطبان عادی را به خود جلب کنند.

نوید قدوسی، فعال حوزه بورس هم دیروز در توییتر خود با انتشار توییتی به مساله قیمت‌گذاری دستوری که چند وقتی است جزو سوژه‌‌‌های جمع توییتری‌‌‌ بورسی‌‌‌ها و اقتصادی‌‌‌هاست، پرداخت و نوشت: «اعجاز قیمت‌گذاری دستوری و برخورد تعزیراتی کنترل قیمت مرغ و تخم‌مرغ در چند ماه اخیر به یکی از عناوین مهم خبری تبدیل شده و مسوولان دانا و توانا با تشکیل قرارگاه مرغ و تهدید گران‌فروشان و فروش مرغ تنظیم بازاری سعی در بازگرداندن آرامش به زندگی مردم داشته‌‌‌اند.» در همین رابطه برخی دیگر از کاربران هم به دخالت‌‌‌های دولتی در حوزه بازار اشاره کردند و با ذکر مثال‌‌‌هایی در این رابطه از شکست خوردن طرح‌‌‌های دولتی و دخالت در بازار و تاثیر آن در بدتر شدن وضعیت و فرار سرمایه‌‌‌ها نوشتند.

اما در فضای کلی توییتر فارسی، هشتگ‌‌‌های واتس‌‌‌اپ، فیس‌‌‌بوک و اینستاگرام جزو هشتگ‌‌‌های پربازدید و پراستفاده در میان کاربران بود. این هشتگ‌‌‌ها که تا ۱۰‌هزار توییت هم با استفاده از آنها نوشته شده بود، مربوط به اختلال دو روز پیش در این شبکه‌‌‌های اجتماعی و پیام‌رسان بود که جمعیت زیادی از کاربران توییتر فارسی درباره آن‌‌‌ نوشتند. خیلی از کاربران هم نیم‌نگاهی به طرح صیانت که آن را طرح محدودیت اینترنت می‌‌‌خوانند داشتند و درباره این مساله می‌‌‌نوشتند که طرح صیانت به طور جهانی در حال امتحان شدن است.