رشد پتروپالایشی‌ها با اهرم نفت

در بازار جهانی نفت و فلزات به ‌نفع شرکت‌های کامودیتی‌محور قیمت خوردند که واکنش مثبت سهامداران شرکت‌های پتروپالایشی را نیز به‌دنبال داشت. دیروز هر بشکه نفت‌خام برنت از ۸۰ دلار نیز عبور کرد که بالاترین قیمت از اکتبر ۲۰۱۸ یعنی نزدیک به ‌سه سال قبل بود. مهم‌ترین دلیل چنین رشدی که پیش‌بینی می‌شود ادامه داشته باشد، اختلال در عرضه به‌دلیل توفان‌های آیدا و نیکولاس در آگوست و سپتامبر و کندی بازگشت تولید اوپکی‌ها بوده که از روند رشد تقاضا عقب مانده است. در این راستا روز گذشته شاخص گروه فرآورده‌های نفتی رشد ۹۳/ ۱‌درصدی را تجربه کرد و میانگین رشد قیمت سهام زیرمجموعه گروه محصولات شیمیایی نیز به ‌۴۸/ ۰‌درصد رسید. این دو گروه همچنین توانستند بیشترین ارزش دادوستدهای روزانه را به‌خود اختصاص دهند. روز گذشته ۲۸‌درصد از کل ارزش معاملات خرد سهام به‌زیرمجموعه‌های این گروه اختصاص پیدا کرد.

  بورس در مسیر انجماد؟

در بازار سهام نگرانی بورس‌بازان از آینده بازار و سیاست‌های اثرگذار بر آن سبب شده تا شاهد دادوستدهای کم‌رمقی باشیم. ارزش معاملات خرد سهام در این روز نیز چنگی به‌دل نمی‌زد و همچنان در بورس زیر ۴هزار میلیارد تومان بود و در فرابورس نیز کمی بیشتر از ۱۵۰۰ میلیارد تومان سهام دادوستد شد. حقیقی‌ها در معاملات روز سه‌شنبه نیز فروشنده بودند و در مجموع دادوستدهای سهام در بورس شاهد جابه‌جایی سهامی به‌ارزش ۲۲۱میلیارد تومان در مسیر حقیقی به ‌حقوقی بودیم. خالص فروش معامله‌گران خرد در سهام فرابورسی نیز ۱۸ میلیارد تومان برآورد شد. در این میان بیشترین خروج پول حقیقی از سهام بورسی، مربوط به ‌زیرمجموعه‌های گروه فلزات اساسی با خالص فروش ۳۷ میلیارد و ۲۵۸ میلیون تومانی سهامداران خرد بود. پس از آن نیز بانکی‌ها شاهد جابه‌جایی ۳۳ میلیارد و ۹۹۵میلیون تومانی در مسیر حقیقی به‌حقوقی بودند. در آنسوی بازار اما دو گروه فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمایی با اهرم رشد نفت موردتوجه حقیقی‌ها واقع شدند و در مجموع خالص خرید ۴۱میلیارد و ۴۷۷ میلیون تومانی را رقم زدند. در این میان صندوق‌های معامله‌پذیر نیز که پیش‌تر در روزهای خروج حقیقی‌ها از سهام، شاهد ورود نقدینگی خرد بودند، دیروز با ثبت خالص فروش ۳۹ میلیارد تومانی سهامداران حقیقی مواجه شدند.

  بورس سه‌شنبه از دریچه آمار

در روزی که شاخص‌کل بورس تهران به‌رشد ۰۵/ ۰درصدی اکتفا کرد، از ۳۴۷ نماد معامله‌شده، قیمت پایانی ۱۳۷‌سهم (۳۹درصد) مثبت بود و در مقابل ۱۹۷ سهم (۵۷ درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۲۸ نماد (۸ درصد) صف خریدی به‌ارزش ۱۱۷ میلیارد تومان تشکیل دادند‌ اما در مقابل شاهد شکل‌گیری صف فروش در ۳۳ نماد بورسی (۱۰‌درصد) به ‌ارزش ۳۹۱میلیارد تومان بودیم. در فرابورس ایران اما در روزی که آیفکس با افزایش ۲۶/ ۰‌درصدی همراه شد، ۱۴۶ نماد معامله شدند که در این میان قیمت ۵۶ سهم (۳۸ درصد) مثبت و ۹۰ سهم (۶۲ درصد) منفی بود. در این بازار ۱۹ نماد (۱۳ درصد) صف خریدی به ‌ارزش ۱۴۹‌میلیارد تومان تشکیل دادند اما ۲۰ نماد (۱۴ درصد) نیز با صف فروشی به ارزش ‌۱۶۲ میلیارد تومان مواجه شدند. بازار پایه نیز دیروز میزبان دادوستد ۱۲۷ نماد بود. در این میان ۴۰ سهم (۳۱ درصد) مثبت ماندند و در مقابل شاهد ۸۱ سهم (۶۴ درصد) در محدوده منفی بودیم. در این بازار نیز ۲۷ نماد (۲۱ درصد) صف خریدی به‌ارزش ۶۲ میلیارد تومان شکل دادند و صف فروش در این بازار به ‌۴۹ نماد (۳۹ درصد) با ارزشی بالغ بر ۱۸۰ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد.

  در حاشیه تالار

در همان ساعت ابتدایی معاملات روز سه‌شنبه، کندی سامانه معاملات حاشیه‌ساز شد و به ‌اعتراض سهامداران در فضاهای‌مجازی منتهی شد. روح‌الله دهقان، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس در توضیح دلیل این مشکل به ‌«سنا» گفت: «حجم بالای سفارش‌های نماد «کیمیاتک» کل معاملات بورس تهران را با کندی مواجه کرد.» او این موضوع را طبیعی قلمداد کرده و اضافه کرد: «حجم زیاد سفارش‌ها‌ در نمادهای معاملاتی معمولا سیستم معاملاتی را دچار مشکل می‌کند. این اتفاق به‌ویژه در نمادهایی که عرضه‌ اولیه داشتند بیشتر رخ می‌دهد؛ به ‌این معنی ‌که زمانی که سهامداران عرضه اولیه قصد فروش سهمی را دارند، معمولا بازار با چنین فشار موقتی مواجه می‌شود که البته در مدت کوتاهی رفع می‌شود.» روز سه‌شنبه حدود ۱۷‌درصد از کل ارزش معاملات سهام بورسی مربوط به ‌دادوستد سهام شرکت تازه‌وارد آریان کیمیاتک بود. سهام «کیمیاتک» در میانه شهریورماه عرضه‌اولیه شد و تنها ۱۰ روز را با صف‌خرید همراه شد و در این مدت سودی ۵۵‌درصدی از آن سهامداران خود کرد.