به‌هر ترتیب آنچه مشخص است اینکه در شرایط کنونی نبض بازار سهام در اختیار اخبار برجامی و تحولات نرخ ارز است. اهالی تالار شیشه‌ای با افت نرخ دلار فروشنده می‌شوند و با صعود آن در سمت تقاضا قرار می‌گیرند. فارغ از اینکه این نگاه از تحلیل‌های واقعی و علمی چقدر دور یا نزدیک باشد، به‌نظر می‌رسد تا زمان آرام و قرار گرفتن دلار و تعیین تکلیف برجام و توافق هسته‌ای، سرمایه‌گذاران واکنش‌هایی از این دست را در بازار شاهد باشند و نتوان روند آتی را با اطمینان نسبی ‌مورد بحث قرار داد. همین نگاه بیش از هر عامل دیگری موجب شده است که سهامداران و کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی این هفته «دنیای‌اقتصاد»، همچون دو سه هفته اخیر اتفاق‌نظر چندانی نداشته باشند و نتوان نگاهی غالب ‌نسبت به‌معاملات هفته آینده در بین آنها جست‌وجو کرد.

  تحلیلگران چه می‌گویند؟

صعودی: ۳۸‌درصد کارشناسان حاضر در نظر‌سنجی  معتقدند که روند شاخص سهام در هفته پیش‌رو صعودی خواهد بود. این کارشناسان می‌گویند اصلاح نسبی‌نرخ ارز بسیاری صفوف فروش را در بازار سهام تشدید کرد اما باید توجه داشت نرخ کنونی دلار و حتی سطوح پایین‌تر از آن تهدید خاصی علیه بورس به‌شمار نمی‌رود. ضمن اینکه در صورت انجام توافق هسته‌ای، بورس از مواهب دیگر این توافق یعنی سهولت در صادرات و واردات بهره‌مند خواهد شد. علاوه بر این در روزهای اخیر اخبار متعددی در راستای حذف دلار دولتی و حرکت به‌سوی واقعی شدن نرخ‌ها شده است که آثار آن در بازار سهام قابل‌توجه خواهد بود. خبر حمایت از عرضه تمام کالاها اعم از خودرو در بورس و حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی در هفته گذشته چندان مورد استقبال قرار نگرفت، با این حال انتظار می‌رود با فروکش کردن هیجانات اولیه این اخبار در هفته جاری به‌رشد تقاضا در صنایع مختلف منتهی شود. بر همین اساس این دسته از کارشناسان روند قیمت عمومی سهام در هفته‌جاری را صعودی عنوان می‌کنند.

کم‌نوسان: ۳۷‌درصد از تحلیلگران مزبور  معتقدند  بورس در هفته‌جاری در مسیر کم‌نوسان حرکت خواهد کرد. به اعتقاد این افراد به‌نظر نمی‌رسد اصلاح سنگینی در نرخ ارز رخ دهد و از این‌رو سهامداران پس از مشاهده این روند تحت‌تاثیر معیار ارزندگی کمتر فروشنده خواهند شد، با این حال به‌دلیل شرایط خاصی که وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور در آن قرار دارد، تقاضا نیز جسارت کافی برای صعود قیمت‌ها نخواهد داشت. هنوز مشخص نیست دولت جدید در قبال توافق هسته‌ای چه گامی بر‌می‌دارد. اثرات برجام یا هر نوع توافق هسته‌ای نیز بر شرایط اقتصادی و سیاسی کشور چندان مشخص نیست‌، از این‌رو به‌نظر می‌رسد سهامداران در یک شرایط بلاتکلیف فعالیت خود را محدود کنند. امری که به‌نوسان‌ اندک قیمت سهام منجر خواهد شد.

نزولی: ۲۵‌درصد کارشناسان حاضر در نظر‌سنجی نیز برای روند شاخص‌کل در هفته آتی روند نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. این افراد معتقدند فارغ از جذابیت یا عدم‌جذابیت سهام در شرایط کنونی، در هفته  پایانی شهریور ماه، افزایش اخبار مثبت از ناحیه برجام و اصلاح نرخ ارز و شاید به‌صورت ‌اندک فشار فروش به‌دلیل تسویه اعتبارات کارگزاران  عامل فشار بر شاخص سهام خواهد بود. خاصه آنکه در هفته‌های گذشته سهامداران  بازدهی متوسطی را کسب کرده بودند و این امر انگیزه افراد برای قرار گرفتن در صف فروش تا روشن‌تر شدن اثرگذاری مولفه‌های سیاسی و اقتصادی در بورس را افزایش داده است. علاوه بر این اخبار پیرامون نرخ‌گذاری سیمان و فولاد و تاکید بر لزوم ارزان بودن این دو کالا در ادامه هفته گذشته بر روند صنایع بازار اثرگذار خواهد بود.بر این اساس انتظار می‌رود نماگر‌های بازار در مسیر نزولی حرکت کنند.

  از نگاه سهامداران

صعودی: ۴۰‌درصد سهامداران شرکت‌کننده در نظر‌سنجی این هفته «دنیای‌اقتصاد» روند عمومی قیمت سهام را صعودی ارزیابی ‌می‌کنند. این افراد معتقدند بسیاری از سهام از نظر ارزش دلاری نسبت به‌سال گذشته بیش از ۵۰‌درصد افت کرده‌اند و این امر می‌تواند محرک صعود قیمت در این سهام باشد.

کم‌نوسان: ۴۱‌درصد از سهامداران حاضر در نظر‌سنجی معتقدند در هفته جاری روند قیمت عمومی سهام کم‌نوسان خواهد بود. این افراد نیز در دلایلی مشابه با کارشناسان معتقدند جدال بین جذابیت سهام و احتمالا فشار فروش سهامداران به‌دلیل نگرانی  از اصلاح سنگین نرخ ارز در نهایت روند کم‌نوسانی پیش پای بورس تهران قرار می‌دهد.

نزولی: ۱۹‌درصد از سهامداران مزبور نیز روند نماگر اصلی بازار در هفته‌جاری را نزولی عنوان می‌کنند. این افراد معتقدند سرمایه‌گذاران در ادامه فضای تشکیل شده در هفته گذشته با وزن دادن به‌احتمال اصلاح نرخ ارز با افزایش عرضه سهام موجب عقب‌نشینی نماگر‌ها در بورس تهران خواهند شد. همچنین احتمال قیمت‌گذاری دستوری در صنایعی چون سیمان و فولاد نیز مد‌نظر سهامداران قرار خواهد داشت.علاوه بر این نزدیک شدن به‌روزهای پایانی شهریور  و احتمالا فشار فروش ناشی از تسویه اعتبارات بر معاملات سهام  این هفته معاملاتی اثر خواهد گذاشت، به‌ویژه آنکه سهامداران اخیرا بازدهی‌های مناسبی‌در برخی نمادها داشته‌اند.