سوال: مهم‌ترین ریسک تهدید‌کننده بازار سرمایه با توجه به شرایط فعلی، چیست، آیا بورس از ریسک‌های تهدیدکننده در امان می‌ماند؟

پاسخ از شایان کرمی، کارشناس بازار سرمایه: با توجه به وضعیت بازار ارز و اتفاقاتی که در آن‌سوی بازار سرمایه در حال رخ دادن است به نظر می‌رسد در روزهای آینده شاهد ورود نقدینگی بیشتری به سوی بازار سهام باشیم. تنها ریسک جدی برای بورس در حال حاضر نحوه چینش تیم اقتصادی دولت و رویکرد مردان دولت رئیسی است. استراتژی دولت سیزدهم در مسائل سیاسی و اقتصادی همان‌طور که بارها بر آن تاکید شده مسیر سرمایه‌گذاری در بازارها را مشخص می‌کند. از این رو تا ترکیب قطعی وزرای جدید روشن نشود نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از وضعیت بازار داشت. این روزها بازارسرمایه در مدار تعادلی گام برمی‌دارد اما این مسیر همان‌طور که در سال ۹۹ مشاهده کردیم نمی‌تواند همیشگی باشد. بر همین اساس اتخاذ هر کدام از سیاست‌های اقتصادی دولت بر نحوه داد و ستدها و خروج و ورود سرمایه اثرگذار است. به طوری که اگر تیم جدید دولت، سیاست انبساطی را در دستور کار قرار دهد، قطعا روند معاملات بازار سهام با زمانی که سیاست انقباضی در دستور کار قرار گیرد، متفاوت خواهد بود. اما از آنجا که شرایط سیاسی کشور، جهت رویکرد اقتصادی دولت را مشخص می‌کند، به نظر می‌رسد دولت با تکیه بر فضای فعلی کشور سراغ سیاست انقباضی نرود، مگر این که در حوزه سیاست خارجی کشور اتفاقات جدی مبنی بر احیای برجام و برداشته شدن تحریم‌ها رخ دهد. در این صورت سیاست‌های اقتصادی دولت نیز با چرخشی جدی مواجه می‌شود. اما از آنجا که تاکنون سیگنال مثبتی نسبت به مذاکرات برجامی به گوش نرسیده و در بازار ارز نیز قیمت دلار رو به افزایش است بعید به نظر می‌رسد با تغییرات جدی روبه‌رو باشیم.

نگاه اکثر بازارهای سرمایه‌گذاری به‌خصوص بازار سرمایه به بازار ارز است. نرخ ارز به عنوان دومین عامل تاثیرگذار در رشد بازار سهام محسوب می‌شود. در مردادماه نرخ دلار از محدوده کانال ٢۳ هزار تومان در حال حاضر به ٢٨ هزار تومان رسیده است. قیمت دلار برخلاف آنچه وعده داده می‌شد در مرز روانی ۲۸ هزارتومان جا خوش کرده در حالی که کسری بودجه نیز راهی برای کنترل و کاهش قیمت دلار پیش پای دولت جدید نگذاشته است. روند افزایشی قیمت دلار، رشد قیمت دارایی‌هایی همچون خودرو، سکه و سهام را رقم زده است. با فرض تداوم این وضعیت و با تکیه بر این موضوع که بیش از ۶۰ درصد صنایع بورسی، دلارمحور هستند می‌توان نسبت به حرکت صعودی شاخص امیدوار بود. اصلاح شدید قیمت سهام از مرداد تا خرداد ۱۴۰۰، بازار مناسبی را برای ورود سرمایه‌گذاران جدید فراهم کرده است.