سعید اسلامی‌ بیدگلی با اعلام اینکه اواسط خرداد از سمتش استعفا داده است، در توییتی نوشت از سه‌شنبه حمید دانش کاظمی به‌عنوان نماینده کانون‌ها در شورای‌عالی بورس حضور خواهد یافت. اسلامی ضمن اینکه گفت تلاش کرده در جهت اعتلای بازار سرمایه گام بردارد، اما بابت کاستی‌ها عذرخواهی کرد. واکنش‌ها به استعفای این عضو شورای‌‌ عالی بورس هم مثل همه واکنش‌ها در فضای پرتنش توییتر از جنس‌های مختلف بود اما در میان این کامنت‌ها، کامنت پیمان مولوی قابل‌توجه بود. او برای این عضو مستعفی شورای‌عالی بورس نوشت: «جناب دکتر این شوراها همه انسان‌ها را استحاله می‌کنند حتی انسان‌های خوش‌فکر را و ذات اقتصاد دولتی و دستوری همین است.»

با وجود اینکه چند روز از انتشار گزارش مجله فوربس از وضعیت «پولدار‌های ایرانی» گذشته است اما بحث درباره علل و عوامل آن در توییتر بورسی‌ها کم و بیش دیده می‌شود. در گزارش فوربس بیان شده بود که ایران از لحاظ شمار میلیونرها (بر اساس دلار آمریکا) چهاردهمین کشور جهان و اولین کشور در خاورمیانه است. ‌بر اساس این گزارش، سرمایه‌گذاری در بازار سهام داخلی و استخراج گسترده رمز ارز در این امر موثر بوده‌اند. کاربران بورسی در توییتر در نوشته‌هایشان به این مساله می‌پرداختند که مردم عادی که به دعوت مسوولان وارد سرمایه‌گذاری در این حوزه شدند، علاوه بر اینکه اطلاعات و دانش لازم را برای سرمایه‌گذاری و معامله در بورس نداشتند، لینک و رابطه‌ای که به آنها اطلاعاتی درباره خرید و فروش سهم‌ها را هم بدهد نداشتند. منظور آنها از این نوشته‌هایی که بعضا انتقادی بود درباره افرادی در فضای اقتصادی کشور بود که با رانت اطلاعاتی، سهم‌های خاصی را با مبالغ بالا خرید و فروش می‌کردند. نکته دیگری که این افراد در نوشته‌هایشان به آن می‌پرداختند، عدم انتشار و پیگیری لیست متخلفان بورسی بود. لیستی که امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، نماینده مجلس شورای اسلامی با انتشار آن در صفحه شخصی خود در توییتر اعلام کرده بود لیست متخلفان بازار سرمایه را برای رئیس قوه قضائیه فرستاده است. آنها یا با بازنشر توییت ماه‌ها قبل این نماینده مجلس که در آن مدعی شده بود «رانت‌خواران و وابستگان اقتصادی دولتی با چنبره خود به اقتصاد کشور و برخی شرکت‌های خصولتی با دعوت مردم توسط رئیس‌جمهور موجب رشد حبابی سهام مرتبط این شرکت‌ها شدند و نهایتا بازار سرمایه را به محل هدر رفت سرمایه‌های مردم تبدیل کرده‌اند.» به این مساله می‌پرداختند که اولا چرا این لیست آن‌طور که باید و شاید پیگیری نشد و به دست فراموشی سپرده شد و دوما با وجود درخواست‌های مکرر فعالان حوزه بورس و کاربران توییتر، اسامی این لیست انتشار داده نشد. در نهایت این دسته از کاربران با اشاره به گزارش فوربس در رابطه با پولدار شدن برخی از افراد به واسطه سرمایه‌گذاری در بورس، انتشار این لیست را عاملی برای شناسایی افرادی می‌دانستند که یک شبه و به واسطه روابط خود و رانت‌های اطلاعاتی سرمایه‌های کلانی به دست آورده‌اند.

 

شاهین چراغی

عضو شورای‌عالی بورس

از یکی ازبزرگ‌ترین گروه پتروشیمی کشورکه رانتی به بخش خصوصی واگذار شده حتی یک صورت مالی دردسترس نیست، وب‌سایت درست حسابی هم که ندارند!! در تمام دنیا صورت‌های مالی بخش خصوصی از سطحی خاص، برای سلامت و شفافیت اقتصاد افشای عمومی می‌شود، فعالیت در استخر تاریک برای هیچ بخشی امکان‌پذیر نیست.