آن دسته از فعالان که حامی سیدابراهیم رئیسی در دوران انتخابات بودند، این روزهای مثبت بازار سرمایه را واکنش بورس به انتخاب رئیسی می‌دانند و مدعی‌اند چون در ۴ روز گذشته (پس از اعلام نتایج انتخابات تاکنون) شاخص بورس صعودی بوده، بازار به استقبال ریاست‌ رئیسی بر دولت سیزدهم رفته است! تحلیل این گروه از فعالان بورسی اما به مذاق دسته دوم که حامی رئیسی در انتخابات نبودند خوش نیامده و از اینکه طرفداران رئیسی سبزپوشی یک هفته اخیر را به پای خود نوشته‌اند متعجب‌اند. یکی از افراد در توییتر با نوشتن این جمله که «زمانی که بورس می‌ریخت از روحانی انتقاد می‌کردند، حالا که میره بالا میگن تاثیر رای آوری رئیسی است» تعجب خود را از این‌گونه تحلیل‌ها نشان داده است. در این میان کاربرانی مانند «فریبرز» هم بودند که اعتقاد داشتند یکدستی قدرت در دست اصولگرایان شاید به نفع مردم تمام و اوضاع معیشتی مردم بهتر شود و با اشاره به مثبت بودن شاخص برای چند روز متوالی و شکسته شدن مقاومت یک میلیون و دویست هزار واحد نوشت: «فکر کنم یکسال بود که یک هفته ممتد شاخص بورس مثبت نبود! این از مزایای مرخص شدن دولت پنهانه. خدا رو چه دیدی شاید یکدستی قدرت، بقیه مسائل مملکت رو هم بهتر کنه.»‌

گذشته از دعوای توییتری حامیان و مخالفان رئیسی، فعالان باتجربه‌تر بازار سرمایه بدون دید سیاسی تحلیل خود را از وضعیت بازار ارائه کردند.

اکثریت آنان اعتقاد داشتند شاخص بورس از مقاومت یک میلیون و۲۰۰ هزار واحد عبور کرده و در صورت تثبیت بالای این محدوده به تدریج شاهد ورود پول‌های پارک شده به بورس خواهیم بود. آنان در همین حال به سهامداران کم‌تجربه‌تر توصیه داشتند که وارد هر سهمی نشوند و گروه‌های مستعد رشد را شناسایی و سپس وارد معامله شوند.

گروه چهارمی هم بودند که وقتی شاخص از مرز یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد عبور کرد فارغ از اینکه دلیل این اتفاق چه باشد خوشحال بودند و «بر طبل شادانه می‌کوبیدند». یکی از این فعالان که کاربر توییتر بود درخواست داشت یک هفته سفار‌ش‌ها مثبت باشد تا ضررهایش جبران شود. یکی دیگر از کاربران توییتر هم به افرادی که با ریزش پول سرمایه‌های خود را  به سمت بازار رمزارزها برده بودند کنایه زد و گفت «اگر هنوز پولاتون صفر نشده از رمزارزها خارج کنید برگردید به بورس خودمون.»

برخی از کاربران هم طبع شعرشان گل کرده و برای تداوم روزهای سبزپوش بورس شعر سرودند. مثلا یکی از آنان چنین برای شاخص سبزپوش سرود: «بورس به سامان شد، تا باد چنین بادا/  سرخش همه سبزان شد، تا باد چنین بادا/  بورسی که دلم خستی، آب بر پول ما بستی/  باب دل یاران شد تا باد چنین بادا.»

رونق بازار با انتقاد از دولت دوازدهم

در کنار پیگیری اخبار و موضوعات روز، یکی از بحث هایی که تا حدودی توانست برای خود در شبکه اجتماعی توییتر مخاطب جذب کند، این بود که آیا در هشت سال گذشته نقطه روشنی در کارنامه اقتصادی دولت وجود داشته است یا خیر. در این بحث خیلی از کاربران عادی و سهامداران خرد، با بیان اینکه جز گرانی و تورم و کاهش ارزش پول ملی، چیز دیگری ندیده‌اند، به دولت یازدهم و دوازدهم انتقاد می‌کردند. اما بودند افرادی هم که حافظه افکار عمومی را کوتاه‌مدت می‌خواندند و معتقد بودند که مردم امروز و دیروز را می‌بینند و اتفاقاتی که در سال‌های گذشته در اقتصاد کشور افتاده را فراموش کرده‌اند. یکی از افرادی که در این بحث مشارکت کرد، عماد مدیرزاده بود. او در صفحه شخصی خود نوشت: «عملکرد اقتصادی دولت روحانی در دولت دوم ضعیف بود؛ به‌خصوص داستان ارز۴۲۰۰، نحوه اجرای طرح بنزین و دعوت مردم به حضور در بورس. با این وجود، فکر می‌کنم عملکرد او حتی در دولت اولش ضعیف‌تر هم بود! دلایل زیادی هم برای آن دارم. لذا به لحاظ اقتصادی نقطه روشنی در ۸ سال گذشته نمی‌بینم!» یکی از نکاتی که قابل‌توجه است و باید اینجا مطرح شود، این است که هرچه از زمان انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم می‌گذرد و به روزهای پایان رسمی دولت دوازدهم نزدیک می‌شویم، انتقادها به عملکرد این دولت و دولت یازدهم بیشتر می‌شود.

حالا بخشی از این انتقادها در حوزه سیاست داخلی و خارجی و دیگر جنبه‌ها است که در بخش زیادی از فضای توییترفارسی در جریان است اما در فضای توییتر بورسی‌ها، انتقادها و گلایه‌ها که حجم آنها هر روز بالاتر می‌رود، در حوزه بورس، اقتصاد، ارز، و در کل بازارهای سرمایه است.  در کنار این انتقادها، فعالان حوزه اقتصاد و برخی چهره‌ها که در گذشته هیچ حرف سیاسی ای در صفحه هایشان نمی‌نوشتند و حتی به دولت دوازدهم انتقادی نمی‌کردند، این روزها ضمن انتقاد از دولت فعلی، در صفحه هایشان به دولت سیزدهم اشاره می‌کنند و پیشنهاد و درخواست هایی را برای بهبود فضای کسب‌وکار و فضای اقتصادی کشور به دولت جدید ارائه می‌کنند.

 

علی سعدوندی

اقتصاددان

 چاره‌ای نیست! با روندی که دولت در روزهای آخر اقدام به ولخرجی از محل تنخواه گردان نزد بانک مرکزی (بخوانید پولی‌سازی) کرده است، دست درازی مستقیم دولت به منابع پرقدرت بانک مرکزی باید یک بار و برای همیشه جرم‌انگاری شود. ایجاد تورم خیانت است حتی اگر بورس را صعودی کند.