سوال: چرا بازار سرمایه در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری نیز به تعادل نرسید؟

پاسخ از حسن برادران‌هاشمی، کارشناس بورس: بازار سرمایه سه روز پیاپی قرمز‌پوش شد اما درنهایت شاخص کل بورس روز گذشته به رقم یک میلیون و۱۵۰ هزار واحد رسید که به نظر می‌رسد به پایان دوران اصلاح قیمت سهام نزدیک شده باشیم. همان‌طور که می‌دانیم بازار سرمایه در ماه‌های اخیر تحت تاثیر عوامل مختلفی بر مدار نزولی حرکت می‌کند اما بررسی وضعیت سهام نشان می‌دهد هم اکنون معاملات در حال خارج شدن از مسیر اصلاحی است. هرچه به روز انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک‌تر شویم، ریسک داد و ستد‌های بورسی نیز کاهش می‌یابد. از این رو با مدیریت ریسک انتخابات تغییرات جدی در بازار سهام رخ خواهد داد‌.

قیمت برخی از سهام در حال حاضر در پایین‌ترین نرخ موجود معامله می‌شود و بیشتر سهام از نظر قیمت در ارزنده‌ترین حالت ممکن برای خرید به سر می‌برند. اما بازار با شرایط ایده‌آل فاصله بسیاری دارد. برخی گمان می‌کردند با توجه به وضعیت نابسامان بازار سرمایه در سال ۹۹ با آغاز ۱۴۰۰، روند معاملات این بازار وارد فاز جدیدی از تغییرات مثبت شود  اما بر خلاف پیش‌بینی‌ها بورس در فصل بهار نیز نتوانست بازاری جذاب برای سرمایه‌گذاری محسوب شود. این وضعیت به جایی رسیده که حتی در آستانه انتخابات نیز خبری از رونق داد و ستد‌ها نیست. گرچه به نظر می‌رسید، انتخابات خرداد ۱۴۰۰ فرصتی مغتنم برای اجرای اقدامات حمایتی از این بازار باشد تا بورس در مقطعی که بازارهای دیگر در رکودی‌ترین حالت ممکن به سر می‌برند شرایط متعادلی را تجربه کند، اما این اتفاق نیفتاد و این مهم تعبیر نشد. از اواخر سال ۹۸ بازار سرمایه با فراز و فرود‌های بسیاری همراه بوده و دلایل بسیاری وجود دارد که بازار به این ورطه کشیده شد. اما وضعیت فعلی بورس با ماه‌های گذشته متفاوت است. تا زمانی که سایه انتخابات ریاست‌جمهوری بر سر بازار باشد، بازار متعادل نخواهد شد.

وضعیت اقتصادی کشور همان طور که گویای شرایط موجود است، نامطمئن همراه با نوسانات منفی پیش می‌رود. بر همین اساس و با توجه به اینکه ترکیب تیم اقتصادی دولت با ابهام مواجه است، تالارهای شیشه‌ای نمی‌توانند در انتظار رونق و پویایی داد وستد‌ها به سر ببرند. شواهد نشان می‌دهد این وضعیت تا دو، سه ماه آینده نیز ادامه یابد و سهامداران نتوانند معاملات پر‌رونق این بازار را مشاهده کنند. بازار همچنان نا متعادل است و صفوف فروش نیز با شرایط مطلوب فاصله معناداری دارد از این‌رو این شرایط مبهم می‌تواند تا هفته‌های بعد از آن زمان بر باشد.