بازار این هفته از نگاه کارشناسان

صعودی: ۶۷ درصد از کارشناسان حاضر در نظرسنجی معتقدند نماگر سهام در هفته جاری در روند صعودی حرکت خواهد کرد. به اعتقاد این گروه از فعالان قیمت‌ها پس از یک اصلاح طولانی‌مدت به محدوده جذابی رسیده‌اند و این امر در کنار تحولاتی از جمله سطوح قابل‌توجه قیمت کالاها در بازارهای جهانی به ویژه فلزات پایه (مس، روی و...) و سطوح نرخ ارز می‌تواند به ورود مجدد نقدینگی به بورس کمک کند. از سوی دیگر براساس اخبار احیای توافق هسته‌ای در فاز نهایی خود قرار دارد و این امر می‌تواند به بهبود وضعیت اقتصادی کمک کند. هرچند بسیاری از سهامداران حقیقی با پیش‌بینی کاهش نرخ ارز در صورت انجام شدن توافق هسته‌ای راه خروج از بازار را پی گرفتند با این حال باید توجه داشت که به اعتقاد بسیاری از اقتصاددانان نرخ دلار با توجه به میزان نقدینگی موجود در کشور اصلاح قابل‌توجهی نخواهد داشت و در ثانی از منظر بهبود در صادرات و واردات وضعیت بنیادی شرکت‌ها می‌تواند دستخوش تغییرات مثبتی شود. با این حال نگاه دسته‌ای از کارشناسان که روند صعودی برای بازار پیش‌بینی کرده‌اند به نحوه اثرپذیری بورس از ناحیه توافق هسته‌ای متفاوت است. به اعتقاد این دسته احتمال افزایش انتظارات تورمی در بازار بعد از انتخابات وجود دارد، چرا که انتظار می‌رود احیای توافق هسته‌ای به این سرعت صورت نگیرد و در ثانی این احتمال وجود دارد که دولت آینده در برابر توافق هسته‌ای موضع متفاوتی داشته باشد که می‌تواند با افزایش نرخ ارز و تورم موجب صعود سهام شود.

کم‌نوسان: ۳۳ درصد کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی «دنیای‌اقتصاد» روند شاخص سهام را کم‌نوسان پیش‌بینی کرده‌اند. به اعتقاد این گروه به‌رغم انتظارات مثبت در بازار در هفته‌های گذشته شاخص به حرکت در مسیر کم نوسان بسنده کرده است (نظرسنجی‌های اخیر «دنیای‌اقتصاد» نیز تاکیدی بر وجود این انتظارات مثبت است) .هر چند بازار در برابر ریزش مقاومت می‌کند با این حال قدرت فروشندگان و میزان خروج نقدینگی حاکی از نبود اطمینان و اعتماد به فضای معاملات سهام است و این امر موجب شده است که معامله‌گران احتیاط بیشتری را مدنظر قرار دهند. احتیاطی که به‌نظر می‌رسد از ابهامات موجود در بازار شکل می‌گیرد.هنوز نتیجه انتخابات مشخص نیست و فردای انتخابات نیز، معلوم نیست که فرد برگزیده در قبال مسائل کلان اقتصادی و سیاسی چه موضعی داشته باشد. این خود مانع از این می‌شود که سهامداران با قاطعیت استراتژی معاملاتی خود را انتخاب کنند.در نتیجه احتمالا نظاره‌گر بازار تا مشخص شدن برنامه‌های دولت جدید در عرصه سیاسی و اقتصادی باشند. بر همین اساس به نظر می‌رسد تا آن زمان شاخص سهام در مسیر کم نوسان حرکت کند.

سهامداران چه می‌گویند؟

صعودی: ۴۸ درصد سهامداران حاضر در نظر سنجی این هفته «دنیای‌اقتصاد» روند کلی معاملات سهام را صعودی پیش‌بینی کرده‌اند. این سهامداران با ذکر دلایلی مشابه کارشناسان معتقدند عواملی چون سطح نرخ ارز و قیمت کالاها در بازارهای جهانی به ویژه در بخش فلزات جهانی همچنان در جهت حمایت از وضعیت سودآوری شرکت‌ها حرکت می‌کند و این موضوع می‌تواند موجب رشد شاخص سهام شود. از طرفی توافق هسته‌ای در فاز نهایی قرار دارد که در گشایش‌های اقتصادی حائز اهمیت است.

کم‌نوسان: ۳۹ درصد سهامداران حاضر در این نظرسنجی روند شاخص سهام را کم‌نوسان دانسته‌اند. این افراد معتقدند به نظر می‌رسد بازار در حال متعادل شدن است و سهامداران ترجیح می‌دهند از هیجانات در جهت صعود و نزول دوری کنند. بر این اساس احتمالا سهامداران مشغول بررسی مختصات سهام مختلف باشند و بعد از آن نیز معاملات از شکل صعود و نزول همه گیر خارج شود و بورس وزن بیشتری به تحلیل بدهد که این تحلیل نیز فعلا در گرو ابهامات نتیجه انتخابات و سیاست‌های دولت جدید است. ضمن اینکه مستقر شدن دولت جدید دو سه ماهی زمان می‌برد که این امر نیز در احتیاط و نظاره‌گری سهامداران نقش مهمی خواهد داشت. وضعیتی که در نهایت به روند کم نوسان قیمت عمومی سهام منجر خواهد شد.

نزولی: ۱۳درصد سهامداران مزبور روند شاخص سهام طی هفته جاری را نزولی ارزیابی کرده‌اند. این سهامداران معتقدند در هفته جاری بازار بازهم  شاهد عقب‌نشینی قیمت‌ها خواهد بود. این عده سهامداران به این ارزیابی رسیده‌اند که فارغ از نتیجه انتخابات توافق هسته‌ای انجام می‌شود و این امر می‌تواند موجب نزول نرخ ارز و کاهش انتظارات تورمی شود. بر این اساس تا زمان مشخص شدن ابهامات در این زمینه و اثرگذاری آن در بخش‌های مختلف اقتصادی و سیاسی احتمالا سهامداران راه خروج سرمایه را در پیش بگیرند.