یکی از این تحلیلگران گلناز میرسلیمانی بود که ناراحتی خود از این اتفاق را این‌گونه بیان کرد: «اولین خبری که امروز دیدم و خیلی ناراحت شدم این بود که رئیس سابق سازمان تاکسیرانی، مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس!» او سپس خطاب به رئیس سازمان بورس گفت: «کم متخصص نداریم تو بازار که شما از بیرون مدیرعامل آوردی آقای دهنوی!» مشکانی هم با اظهار تعجب از اینکه مدیرعامل سابق تاکسیرانی، مدیرعامل جدید شرکت اطلاع‌رسانی بورس شده نوشت: «از آن‌طرف مدیر جوان و با استعداد آن حذف شده! با این حساب رئیس اتحادیه املاک را هم بگذارید به جای رئیس سازمان بورس تا ریزش سهام مثل املاک متوقف شود.» نوید قدوسی، یکی از کارشناسان بازار سرمایه هم با نوشتن این بیت از حافظ شیرازی که «از هر طرف که رفتم جز وحشتم نیفزود/  زنهار از این بیابان وین راه بی نهایت»، نسبت به این انتصاب واکنش نشان داد.

یکی دیگر از کاربران توییتر نیز با یادآوری اینکه «بعضی دوستان نهایتا چندماه دیگر بیشتر در راس کار سازمان بورس نیستند اما یادشان باشد که روسیاهی به زغال می‌ماند» گفت که جایگزینی مدیرعامل سابق تاکسیرانی که بعید می‌داند تفاوت قیمت پایانی و آخرین قیمت را بداند به جای فردی جوان، باسواد، خوش‌نام و با سابقه، توهین‌ به فعالان بازار است.

در این بین برخی از کاربران نیز از اهالی بازار، مسوولان و خبرنگاران و کارشناسان صاحب‌نظر و موقعیت خواستند که سکوت نکنند و این مساله را به صورت جدی پیگیری کنند.

دسته سوم کاربران فضای مجازی با طعنه و کنایه نسبت به این انتصاب عجیب در سازمان بورس واکنش منفی نشان دادند. مثلا یکی از کاربران نوشت: «اصلا اتحادیه بار فروشان میوه و تره‌بار چی کم از این اتحادیه تاکسیرانی داشت؟! یا رئیس اتحادیه قصابان گاوی و گوسفندی؟!» کاربر‌ دیگری با نام منصوری از بقیه پرسید که چه چیزی سر جای خودش قرار دارد که توقع دارید این یکی باشد؟ کاربر دیگری هم نوشت که با این انتصاب حمل و نقلی‌ها صف خرید می‌شوند. در میان همه این واکنش‌ها واکنش یکی از کاربران توییتر نیز جالب بود که خطاب به آنهایی که این انتصاب را غیرتخصصی دانسته بودند گفته بود: «نفرمایید، همه اخبار از تاکسی‌ها منتشر می‌شه، خوب کسی رو انتخاب کردن، بچه کف بازار.»

فرازونشیب بورس یا از بین رفتن دارایی مردم!

اما دومین موضوعی که فعالان بورسی فضای مجازی دیروز بیشتر مورد توجه قرار دادند، بخش‌هایی از سخنرانی حسن روحانی، رئیس دولت دوازدهم بود. آن بخشی که او در دفاع از عملکرد دولت خود در بازار سرمایه گفته بود: «بازار سرمایه را ما به اوج رسانده‌ایم چنین بازار سرمایه‌ای نداشتیم حالا یک فراز و نشیبی هم دارد»! این بخش از سخنرانی رئیس دولت با واکنش منفی سهامداران فعال فضای مجازی مواجه شد. آنها از اینکه رئیس دولت این‌گونه از عملکرد دولت دفاع کرده و مدعی رشد بورس شده معترض و متعجب بودند. مثلا یکی از کاربران نوشت: «بله استاد روحانی بورس را به اوج خود رساند، اوجی که شاید به این راحتی دست‌یافتنی نباشد. حالا اینکه با مخ هم سقوط کرده و این فراز و نشیب است بماند. تامین کسری بودجه هم بماند.» کاربر دیگری هم خطاب به رئیس دولت گفت: آقای روحانی شما خودت با بورس به اوج رسیدی! کاربر دیگری هم از اینکه رئیس دولت سقوط ۷۰ درصدی ارزش سرمایه مردم را فراز و نشیب بورس توصیف کرده عصبانی بود و نوشت هنوز بعد ۹ ماه نمی‌دانند چه بلایی سر بازار آوردند؟! کاربر دیگری هم نوشت: «توی این ۸سال چه زیبا بود فراز و نشیب بازار سرمایه‌مون! فقط یک کم سرعتش زیاد بود که علی‌برکت‌الله ملت رو پرتاب کرد به دره فقر.»

 

مهدی رباطی

کارشناس بازار سرمایه

ظاهرا این اصل بی‌بروبرگرد تمام بازارهای مالی است. وقتی همه هجوم می‌آورند برای خرید زمان فروش است و بالعکس... این یک قا‌نون است و تبصره هم ندارد.

 

علی چشمی

‌‌‌‌‌‌استادیار گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد

نیاز به نقدینگی صندوق‌ها و سایر نهادها در هفته‌های آخر ماه، بورس را کاهشی میکنه. نرخ تغییر شاخص کل بورس طی شش ماه اخیر نشون میده هفته آخر در چهار ماه، کاهش بیشتر از کل ماه بوده. دو ماه دیگه هم بهمن و به‌ویژه اسفند بوده که داستانش متفاوت است. اردیبهشت این اثر شدیدتر می‌شود. چون حقوق‌ها افزایش پیدا می‌کند. حتی اردیبهشت ۹۹ که بورس افزایشی بود و میانگین رشد روزانه شاخص ۶/ ۱درصد در کل ماه بوده میانگین هفته آخر منفی ۶/ ۰درصد شده است. بانک مرکزی و نهادهای مالی باید راهکاری برای جلوگیری از این بی‌ثباتی تقویمی پیدا کنند.