شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی در صنایع مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند. هدف اصلی چند رشته‌ای‌ها مدیریت کارآمد منابع مالی تخصیص یافته با رویکرد سودآوری حداکثری در بازارهای داخلی و خارجی از طریق فعالیت‌های تولیدی خدماتی و بازرگانی است.

در بورس تهران ۶ هلدینگ بزرگ سرمایه‌گذاری فعال هستند که در حوزه‌ها و صنایع مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند. شرکت‌های پذیرفته شده این صنعت در بورس شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، سرمایه‌گذاری غدیر، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی، شرکت سرمایه‌گذاری امید، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی و شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران است.

باتوجه به ترکیب مختلف این شرکت‌ها، هر کدام با چالش‌های متفاوتی روبه‌رو هستند. برای مثال نرخ اوره کشاورزی در شرکت سرمایه‌گذاری غدیر یا نرخ پایین سنگ‌آهن در سرمایه‌گذاری امید از چالش‌های این دو شرکت محسوب می‌شود.

این صنعت با چالش ریسک تورم، تغییرات شدید نرخ ارز، ریسک قوانین و مقررات، نرخ‌گذاری دستوری، محدودیت‌های تحریم و نرخ تامین مالی بالا و مواردی از این قبیل مواجه است که در کنار تقسیم سود بالا باعث تاخیر در بهره‌برداری از طرح‌های توسعه خود می‌شود.

یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین شیوه‌های ارزیابی شرکت‌های سرمایه‌گذاری محاسبه خالص ارزش دارایی‌های این شرکت‌ها است. خالص ارزش دارایی یا به اختصار NAV به معنای مجموع ارزش روز دارایی‌های بورسی و غیر‌بورسی منهای ارزش روز بدهی‌های شرکت است. با نگاهی بر مهم‌ترین دارایی‌های شرکت‌ها و بررسی ارزش روز دارایی‌ها (NAV) می‌توان به دریافت روشنی از وضعیت این شرکت‌ها رسید.

این صنعت ۸/ ۶ درصد از ارزش بازار در بورس و فرابورس را در بردارد و در یک سال اخیر بازدهی ۸/ ۳۵ درصد را به ثمر رسانده است با توجه به اینکه پرتفوی سرمایه‌گذاری متنوع است ریسک سرمایه‌گذاری در این صنایع پایین بوده است.