بر‌خلاف چند هفته قبل نه‌تنها خوش‌بینی‌ها نسبت به روند بورس افزایش یافته است بلکه در این بین اتفاق‌نظر بین تحلیلگران و سهامداران در پیش‌بینی روند شاخص‌کل در هفته‌جاری نیز افزایش یافته است. از نگاه عمده‌ کارشناسان و سهامداران، قیمت سهام در شرایط فعلی از نظر بنیادی توجیهی برای ریزش بیشتر ندارد‌ و اخبار مثبت از ناحیه توافق هسته‌ای و اخبار حمایتی در افزایش تقاضای سهامداران موثر است.

کارشناسان چه می‌گویند؟

صعودی: 67 درصد از کارشناسان حاضر در نظر‌سنجی این هفته «دنیای‌اقتصاد» معتقدند قیمت غالب سهام در سطوح ارزنده‌ای است و جای بیشتری برای ریزش قیمت وجود ندارد. به اعتقاد این دسته نسبت قیمت به درآمد بسیاری از سهام به‌ویژه بعد‌از یک دوره افت ممتد به محدوده‌ای جذاب رسیده است و کاهش قیمت بیشتر بسیاری از سهام با توجه به آخرین اطلاعات از وضعیت شرکت‌ها دلیل بنیادی ندارد. علاوه‌بر‌این قیمت فلزات پایه در بازارهای جهانی افزایش قابل‌توجهی را تجربه کرده است و این با توجه به ارزش بازار صنایع مربوط در بورس می‌تواند عامل دیگری در رشد و تقویت قیمت عمومی سهام باشد. علاوه‌بر‌این احتمال انتشار اخبار مربوط به ایجاد یک توافق هسته‌ای در روزهای آتی، گشایش‌هایی که در غالب صنایع فعال در بورس از زوایای مختلف ایجاد خواهد کرد که می‌تواند در تداوم تحرک مثبت در معاملات سهام کمک‌کننده باشد. در این میان تصمیمات هیات‌دولت برای حمایت از بازار سهام و وعده تزریق نقدینگی از محل صندوق توسعه‌‌ملی که بسیاری از اهالی بازار آن را دلیل صعود شاخص‌سهام طی معاملات آخرین روز معاملاتی هفته قبل عنوان می‌کنند، در احیای تقاضای سهام اثرگذار خواهد بود.

از این‌رو بسیاری از اهالی بازار با چنین نگاهی میزان تقاضا در بازار را افزایش خواهند داد و از نگاه این کارشناسان بورس در هفته‌جاری به مدار صعودی  فراگیرتری باز‌خواهد گشت.

کم‌نوسان: ‌22 درصد از تحلیلگران حاضر در نظر‌سنجی روند بازار سهام کشور را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند.

این افراد می‌گویند بی‌اعتمادی  در بازار به‌شدت افزایش یافته است و حتی اگر طی یک روز مصوبات دولت در زمینه تقویت بورس به افزایش تقاضا منجر شود، نمی‌توان انتظار تداوم آن را داشت چرا‌که سرمایه‌گذاران اعتماد خود را از دست داده‌اند. آمار خرید و فروش دو دسته از بازیگران بازار نیز حاکی از خروج سهامدار حقیقی حتی در دو روز آخر معاملاتی هفته است که نماگر بازار 15‌هزار واحد رشد را ثبت کرده بود. تصمیم‌های مقطعی و عدم‌اجرایی‌شدن بسیاری از تصمیمات بی‌اعتمادی را در بازار افزایش داده است و از این‌رو حجم و ارزش  معاملات در بازار به‌شدت کاهش یافته است. از سوی دیگر از ناحیه بازگشت آمریکا به برجام هر‌چند اخبار مثبتی به گوش می‌رسد با این حال بی‌اعتمادی در بازار سهام مانع از افزایش تقاضا می‌شود. در مقابل نیز بسیاری در این شرایط فروش را منطقی نمی‌دانند و ترجیح می‌دهند نظاره‌گر تحولات ذکر‌شده باشند. بر این اساس احتمالا بازار در هفته‌جاری با نوسان اندک قیمت‌ها حول یک محدوده مشخص حرکت کند و تا زمانی‌که نشانه‌هایی از تلاش برای بازگشت اعتماد به بورس از ناحیه برنامه‌های حمایتی از بازار سهام دیده نشود و هنوز نتوان از وجود یک توافق هسته‌ای سخن گفت، بورس در همین مسیر حرکت خواهد کرد.

نزولی: 11درصد از کارشناسان مزبور روند شاخص‌کل در هفته‌جاری را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. به اعتقاد این دسته از افراد بی‌اعتمادی در بازار افزایش یافته است و سهامداران به محض کوچک‌ترین تحرک در بازار سهام از فرصت ایجاد شده در جهت خروج از بازار استفاده خواهند کرد. از سوی دیگر تحت‌تاثیر اخبار حاکی از افزایش احتمال توافق هسته‌ای مد‌نظر سهامداران قرار دارد. این امر با احتمال‌ اصلاح نرخ دلار می‌تواند بورس را حداقل در یک مقطع با تشدید فشار فروش و افت شاخص‌کل مواجه کند (فارغ از درستی یا نادرستی این فرضیه).

سهامداران چه انتظاری دارند؟

صعودی: ‌56‌‌درصد از سهامداران شرکت‌کننده در نظرسنجی «دنیای‌اقتصاد» روند کلی معاملات در هفته‌‌جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند. به اعتقاد این افراد اخبار حمایتی دولت از بازار سهام و همچنین بازگشت آمریکا به برجام  در کنار وضعیت مناسب بازارهای جهانی در بهبود روند این معاملات اثر‌گذار خواهد بود.

 کم‌نوسان: 28 درصد از سهامداران مزبور روند کلی معاملات در هفته‌جار‌ی را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. تقابل ارزندگی سهام و ابهامات موجود در بازار سهام عامل اصلی کاهش حجم و ارزش معاملات و بالطبع نوسان اندک قیمت سهام است. بر همین اساس مادامی که در جهت بازگشت اطمینان و کاهش هیجان اقدامات عینی‌تری صورت نگیرد و مسائل کلان‌تر اقتصادی و سیاسی نیز تعیین‌تکلیف نشود، بورس در مسیر کم‌نوسان حرکت خواهد کرد.

نزولی: به اعتقاد 16‌‌درصد از سهامداران حاضر در نظر‌سنجی  «دنیای‌اقتصاد» معاملات سهام در این هفته نیز در مسیر نزولی حرکت می‌کند. به اعتقاد این افراد حجم بی‌اعتمادی و هیجان در بازار همچنان بالاست و احتمالا سهامداران از هر فرصتی برای خروج از بازار بهره ببرند. از طرفی احتمال کاهش نرخ ارز با افزایش صادرات نفتی و درآمد‌های ناشی از این محل وجود دارد که می‌تواند زمینه افت قیمت سهام را به‌وجود آورد.