بازی سهامداران در زمین نادرست همان اشتباهی است که اگر شهروندان در بازی مافیا انجام دهند شهر از دست می‌رود و در نهایت مافیا‌ها هستند که برد می‌کنند. از این رو بورس ایران و بازی مافیا که در یک سال اخیر رواج زیادی بین جوانان داشته، با هم شباهت دارند. در تعطیلات آخر هفته گذشته نیز یکی از کاربران فضای مجازی در صفحه توییتر خود به این شباهت اشاره کرد و نوشت: «ما سهامداران خرد یکسری شهروند ناآگاه هستیم که عمدتا به‌دلیل ناآگاهی اشتباه بازی می‌کنیم یا چیزی که فکر می‌کنیم درسته اشتباه درمیاد (نمونه‌اش وقتی سهم ارزنده با جو‌ مافیاها و همراه شدن چند شهروند دیگر در صف فروش قفل می‌شود!) امثال ما که یه دانش معمولی تو هر حوزه‌ای و احاطه و وقوف بر دیتاها و شرایط بازار دارند مثل اون سه دسته شهروند، متفاوت عمل می‌کنند اما ضربه اصلی رو وقتی می‌خورند که با بیشترین حد ممکن از اطمینان و قطعیت حرف می‌زنند !و مافیا گویا منتظر چنین لحظه‌ای علیه‌شون بازی می‌کنند (مثل تغییر قوانین، منع صادرات یا ابلاغیه جدید فولادی و...) حکایت بازار سرمایه و ترید در سایر بازارها هم جدای از این قاعده نیست.»

بدگویی از سهم ممنوع!

«بدگویی سهم جرم است»؛ این خبری بود که هفته گذشته به نقل از خبرگزاری فارس در فضای مجازی دست‌به‌دست و مایه سرگرمی کاربران شد. در خبر فارس تاکید شده بود: «قانون‌گذار برای هرگونه آزار و اذیت، خالی کردن سهم و بدگویی سهم در فضای مجازی جرم انگاری کرده است؛ بنابراین اگر فردی با چنین مواردی مواجه شد باید به دادسرای ویژه جرائم رایانه‌ای شهرستان خود یا دادسرای عمومی مراجعه و طرح شکایت کند؛ بعد از شکایت بلافاصله پلیس فتا به موضوع رسیدگی و فرد خاطی را دستگیر می‌کند.» یکی از کاربران توییتر با نام امین امیری در واکنش به این خبر نوشت: «جدیدا گفته شده بد گویی از سهام جرمه، خلاصه که رفقا حلالم کنید.» یکی دیگر از کاربران در تلگرام نوشت: «آخه بدگویی سهم دیگه چه صیغه‌ای بود؟! مگه اصلا جرم انگاری کار مجلس نیست و اینا باید

مجریش باشن؟»

 جلسه موزخوری روسا!

بحران بازار سرمایه بالاخره به جلسه سران قوا رسید و گفته شده رئیسی، روحانی و قالیباف برای رسیدگی به مشکلات بورس و سهامداران آن، به زودی تشکیل جلسه خواهند داد. اما واکنش سهامداران و فعالان بازار سرمایه در فضای مجازی به این جلسه خوش‌بینانه نبود. کاربری به نام «بهرام» هم نوشت: «آقا این جلسات لازم نیست. سود بانکی رو کم کنن.» کاربر دیگری نیز توییت کرد: «من الان هرجا میرم می‌بینیم تو هر خانواده‌ای حداقل یکی تو بازار سهام  بوده زیانم دیده. این بورس واقعا هم رئیس‌جمهور تعیین می‌کنه هم قطعا پاشنه آشیل کاندیدای مورد حمایت دولت که حالا تبعاتش را سال آینده به‌ویژه در انتخابات و پس از آن می‌بینیم.»

سعید درخشانی

کارشناس بازار سرمایه

چطور میشه یه نفر بگه بورس خوبه بشتابید بیایید سهم بخرید و در عین حال ادعا بکنه تولید در این کشور اصلا توجیه نداره و نباید سمتش رفت؟ مگر نه اینه که بورس بازار ثانویه شرکت‌های تولیدی و خدماتی ماست‌؟ چطور میتونه یه چیز در عین حال هم خوب باشه هم بد؟ سوال جدی!