سوال: چرا کارشناسان بازار سرمایه در مورد وضعیت احتمالی بورس تا پایان سال نظرات مختلفی دارند. اظهارات مختلف فعالان بورسی باعث شده سهامداران در مورد ادامه سرمایه‌گذاری در این بازار نتوانند برنامه‌ریزی کنند. همین چنددستگی باعث شده تا سرمایه‌گذاران از ترس ضرر و زیان از بازار خارج شوند. آیا وضعیت بورس تا پایان سال را می‌شود پیش‌بینی کرد؟

پاسخ از حمید میرمعینی، کارشناس بازار سهام: در مورد وضعیت بازار سرمایه اظهارات ضد و نقیضی به گوش می‌رسد. برخی تحلیلگران چشم‌انداز شاخص کل را صعودی پیش‌بینی می‌کنند و برخی دیگر هم از ثبات شاخص در محدوده یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد خبر می‌دهند اما همچنان در مورد میزان رشد ارزش سهام صنایع بورسی اختلاف نظرهایی وجود دارد، این در حالی است که به زودی تکلیف بازار مشخص می‌شود. امروز روز تعیین‌کننده‌ای برای بازار سهام محسوب می‌شود. اگر پالایشی‌ها حمایت کنند قطعا لیدر بازار خواهند شد و شستا هم که عرضه شود بازهم شاهد صفوف خرید خواهیم بود بنابراین به نظر می‌رسد با حمایت پالایشی‌ها از بازار، روند شاخص همراه با نوساناتی اندک به سمت تعادل در حرکت باشد. روند صعودی شاخص در روز گذشته ارتباط معنادار و واکنشی مثبت نسبت به تغییرات مدیریتی سازمان بورس محسوب نمی‌شود و صرفا به دلیل جذابیت قیمت‌ها شاخص روندی مثبت را در پیش گرفته است. گرچه تداوم این وضعیت منوط به تحولات مثبت در وضعیت سیاست خارجی کشور است.

در سال‌های قبل گفته می‌شد شرکت‌های بورسی به خصوص حقوقی‌ها در اسفند ماه به تامین سرمایه روی می‌آورند، از این رو ممکن است شاخص در اسفند با افت محسوسی مواجه شود، این در حالی است که این شرایط مربوط به سال‌های قبل و در زمان محدودیت نقل و انتقالات در اسفند انجام و بازار با کاهش تقاضا مواجه می‌شد اما در دو سال اخیر به دلیل روند رو به رشد معاملات چنین اتفاقی رخ نداده و بعید به نظر می‌رسد شاهد روند کاهشی شاخص در پایان سال باشیم.

بر همین اساس اگر وضعیت سیاست خارجی کشور با چالش جدیدی رو به رو نشود شاخص تا پایان سال متعادل خواهد شد. به نظر من بازار در حال راه افتادن است و نوسانات قیمت دلار و طلا هم نمی‌تواند تاثیری بر روند رشد شاخص داشته باشد اما وضعیت سیاست خارجی کشور نقش تعیین‌کننده‌ای در ادامه روند شاخص ایفا می‌کند، برهمین اساس با صعودی شدن شاخص احتمالا شاهد موج جدیدی از ورود نقدینگی به بازار خواهیم بود.