یکی از این کاربران فضای مجازی معتقد بود که خودرو را در بورس عرضه نخواهند کرد چرا که دلالان خودرو دست خودشان را نمی‌بندند. کاربر دیگری هم در توییتر نوشت: «برخی هم گفتند ‌‎از اول معلوم بود قدرت دلال‌های خودرو خیلی بیشتره.» در این میان برخی از سهامداران نگران سهم‌های خودرویی خود شده بودند و سوال داشتند که این خبر روی سهام خودرویی‌ها چه تاثیری دارد. برخی هم در پاسخ به آنان گفتند این اثر منفی خواهد بود. برخی از کاربران هم به اتفاق روز شنبه که خودروی جدید ایران‌خودرو در مراسم رونمایی روشن نشده بود اشاره و آن را به خبر آقای وزیر ربط دادند. مثلا یکی از این کاربران با قرار دادن استیکر خنده نوشت: «اره دیگه روشن نشد بیارنش تو بورس.» دیروز برای دومین روز متوالی سیستم معاملاتی یکی از کارگزاری‌ها دچار اختلال شد و بسیاری از سهامداران نسبت به این موضوع گله‌مند بودند. هرچند این کارگزاری در‌این‌باره اطلاعیه منتشر کرد و گفت: «مشکل محدودی که در دریافت سفارش‌ها در سامانه‌های معاملاتی کمتر از یک ساعت ایجاد شد، از ساعت ۱۰:۲۰ برطرف شده و همه سامانه‌ها بدون مشکل در حال خدمت‌رسانی هستند» اما کاربران سهامدار با این اطلاعیه قانع نشدند. مثلا یکی از این کاربران در صفحه خود در توییتر نوشت: «وقتشه که کارگزاری... یه توییت بزنه بگه: یه سری اختلالات جزئی بود ۶۰ دقیقه‌ای حلش کردیم.» از دیگر کاربران فضای مجازی که نسبت به اختلال این کارگزاری مطلب منتشر کرد، سیروس حسنی بود که نوشت: «شک ندارم ‎کارگزاری... در هدر رفتن سرمایه ملت نقش داره، ‎سامانه این کارگزاری هر روز هنگ می‌کنه اونم ساعت‌های بخصوص.» فضای مجازی گذشته از کاربرد خبری و همچنین پیام اعتراض و نقد کاربران، فضایی برای مطرح شدن پیشنهادها و نظرسنجی‌ها نیز شده است. به‌خصوص توییتر که این قابلیت را بیشتر کرده است. دیروز سیاوش وکیلی، یکی از فعالان بازار سرمایه از این قابلیت استفاده کرد و با نوشتن این مطلب که «یک خلأ ساختاری جدی در راستای ارائه خدمات مشاوره سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران وجود دارد.لازم است ترتیبی اتخاذشود که مشابه شرکت‌ها، اشخاص حقیقی متخصص نیز اجازه ورود مستقل و قانونی به این حوزه مشابه آمریکا و انگلستان را داشته باشند» از دیگر کاربران خواست پیشنهاد خود را برای ایجاد چنین ساختاری بیان کنند. سعید ابراهیمی، دیگر فعال و تحلیلگر بورسی جزو اولین افرادی بود که پیشنهاد خود را مطرح کرد. پیشنهاد او تغییر مدیران قدیمی و سنتی سازمان و جایگزینی با مدیران جوان و خوش فکر بود. اما امیر سیدی معتقد بود که الگو برداری از سازمانی نظیر نظام پزشکی که اشخاص را تحت نظارت قرار می‌دهد راهگشاست. مشابه دیگر نهادهای مالی سازمان چارچوب و دستورالعمل و قرارداد و شرایط احراز تدوین شود و یک شماره نظیر شماره نظام پزشکی برای فرد دارای شرایط صادر شود. یکی دیگر از کاربران توییتر نیز برای وکیلی نوشت: «‌‎لغو مجوز‌ها جناب وکیلی! مجوزها را لغو و بعد بر اساس کارآیی و انجام کار رتبه بندی شوند! در این صورت شاهد رشد صنعت مشاور سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه خواهیم بود.»

حسن کاظم زاده

فعال بازار سرمایه

‌مادامی که وضعیت همه نمادهای ‎پرتراکنش بد باشه و با هر مثبتی از زمین و آسمون فروشنده بیاد، کلیت بازار روند صعودی پیدا نمی‌کنه. تک سهم خوب و سهم‌های ‎سودآور بازده می‌ده ولی کلیت جواب نمی‌ده.

 

محمد خبری زاد

کارشناس بازار سرمایه

‌چه بخواهیم، چه نخواهیم در حال حاضر و در بستر فضای مجازی، افراد حقیقی در حوزه مشاوره سرمایه‌گذاری و سبدگردانی مقبولیت بیشتری نزد سرمایه‌گذار خرد دارند و شما می‌توانید این افراد را تحت کنترل و نظارت قرار دهید.