پیام شما:  روند صعودی شاخص بورس از ابتدای هفته جاری نشانه بازگشت بازار سرمایه به روزهای اوج است؟ آیا می‌توان به روند صعودی شاخص امید داشت یا این وضعیت مقطعی است؟

پاسخ از رسول رحیم‌نیا، کارشناس بازار سرمایه: قطعا بازار سرمایه به تعادل می‌رسد اما نکته مهمی که سهامداران باید بدانند این است که بازگشت شاخص با شتاب گذشته و آنچه در ابتدای سال رخ داد امکان‌پذیر نخواهد بود. مهم‌ترین اتفاقی که می‌تواند بازار سهام را به تعادل و ثبات برساند جلب‌اعتماد سرمایه‌گذاران است. بعد از چندین هفته روند شاخص به کمک نمادهای بزرگ وارد فاز جدیدی شده است اما عواملی وجود دارد که اگر تکرار شود بازار از تعادل خارج می‌شود.

تداوم تصمیمات عجولانه، هیجانی و غیر کارشناسانه مسوولان بورسی کشور همان‌طور که در زمان اوج‌گیری شاخص منجر به اصلاح شدید قیمت سهام شد باز‌هم می‌تواند مشکلاتی در این بازار ایجاد کند. یکی دیگر از عواملی که می‌تواند روند مثبت معاملات را منفی کند، تصمیماتی است که برای فروش سهام عدالت اخذ می‌شود. پایه‌گذار ریزش قیمت سهام را باید به نحوه فروش سهام عدالت نسبت داد اما همچنان با گذشت چند ماه نحوه فروش سهام عدالت با اما و اگرهای بسیاری مواجه است که نشان می‌دهد مدیران تصمیم‌گیرنده همچنان بر سر نحوه فروش سهام عدالت به نتیجه یکسانی نرسیده‌اند. در شرایطی که بازار سرمایه بیش از هر زمان دیگری به جلب‌اعتماد سرمایه‌گذاران نیازمند است، چندصدایی مسوولان نسبت به فروش سهام عدالت نه‌تنها منجر به خروج بیشتر سهامداران می‌شود حتی بازگشت شاخص و ثبات‌بازار را با چالش جدی رو‌به‌رو می‌کند.

استفاده از ابزارهای اختیار فروش تبعی، اختیار خرید و اختیار معامله نیز از عوامل کنترل بازار محسوب می‌شوند که در اکثر بازارهای دنیا به‌عنوان ابزاری جهت مدیریت ریسک شناخته می‌شوند که در صورت استفاده بهینه از این ابزارها می‌توان امید زیادی به بازگشت این بازار داشت. الزام شرکت‌های بورسی به بازارگردان نیز اگرچه اقدام مثبتی محسوب می‌شود اما با وجود اولتیماتوم سازمان‌بورس بسیاری از شرکت‌ها از بازارگردانی طفره می‌روند. این در حالی است که از طریق بازارگردان می‌توان به سهامدار این اعتماد را داد که سرمایه‌اش با ریزش‌ عجیب و غریب مواجه نشود و با اطمینان‌خاطر در بازار بماند. متاسفانه ترس در بازار سهام موج می‌زند و حتی مثبت‌شدن بازار هم نتوانسته سهامداران را ترغیب به سرمایه‌گذاری کند. از این‌رو ثبات بازار سرمایه منوط به تصمیمات مسوولان و چگونگی جلب‌اعتماد از دست رفته سهامداران است.