ماشین دنا داشتم وقتی آقای روحانی به مردم گفتند به بورس اعتماد کنند، ماشینم را فروختم و سهام پردیس خریدم. این سهام را ۱۷۵۰تومان خریدم اما همین که من خریدم افت قیمت آن شروع شد و سرمایه‌ای که وارد بورس کرده بودم از نصف هم کمتر شد. سوالی که دارم این است؛ آیا وضعیت بورس تغییر می‌کند؟ لطفا به من بگویید آیا این سهام رشد می‌کند یا نه؟

پاسخ از عظیم ثابت، کارشناس بازار سرمایه: در رابطه با موضوعی که این دوست عزیز مطرح کرده‌اند چند نکته را باید مطرح کنم؛ یک. آقای روحانی یا هیچ کس دیگری نگفت که ماشینتان را بفروشید و پولش را در بورس سرمایه‌گذاری کنید. فروش ماشین برای سرمایه‌گذاری در بورس، اولین اشتباه ایشان بوده است.

دوم. مساله دیگر که جزو اشتباهات این فرد قرار می‌‌گیرد، این است که ایشان مستقیم وارد بازار سرمایه شده‌اند. برای ورود افراد تازه‌وارد به بورس بهترین راه صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که این افراد از این طریق می‌توانند وارد بورس شوند.

سوم. ایشان زمانی در بورس سرمایه‌گذاری کرده که بورس رشد داشته است. به بیان دیگر طی سه سال گذشته تا نیمه سال 99 بازار رشد کرده بود. طبیعتا وقتی که بازار رشد می‌کند یعنی از بهمن‌ یا اسفندماه 98 تا ماه‌های سال جاری، 300 درصد فقط شاخص بورس رشد کرده بود. بنابراین اصلاحات و حتی ریزش‌های تند هم اینجور جاها توجیه می‌شود. در نهایت اینکه باید به این نکته توجه داشته باشیم که رشد شدید با خودش اصلاح شدید هم دارد.

چهارم. این مخاطب گرامی، مدعی شده‌اند، سرمایه‌ای که وارد بورس کرده بودند از نصف هم کمتر شده است. این موضوع هم از دیگر اشتباهات این فرد است. مساله این است که هر شخصی که در بازار سرمایه فعالیت می‌کند باید برای خودش حد ضرری تعریف شده داشته باشد. با این کار از ضرر بیشتر جلوگیری می‌کند.

پنجم. مهم‌ترین مساله‌ای که باید سهامداران تازه‌وارد به بازار آن را مدنظر داشته باشند، این است که بازار سرمایه، بازاری کوتاه مدت نیست. بلکه بازاری بلند مدت است و باید به آن نگاه بلند مدتی داشت. برای همین توصیه من به این فرد و دیگر افراد تازه وارد که دغدغه مشابهی دارند، این است که اسیر معادلات روزمره نشوند. برای همین هم این دوست عزیزمان باید با نگاه بلند مدت در بورس فعالیت داشته باشد.

ششم. در رابطه با سهام پردیس و پرسشی که مطرح کردند  باید بگویم که سهام پردیس جزو سهم‌های خوب بورس است. پیش‌بینی من این است که این سهام رشد خوبی می‌کند.