در ادامه نیز تعدادی از کاربران در فضای مجازی به کسانی که پیش از این مدعی بودند فعالان بازار سرمایه از رشد قیمت دلار خوشحال می‌شوند پاسخ دادند. مثلا یکی از آنان نوشت: «هر چند درصد هم تو ‎بورس سود کنی آخرش با رشد ‎دلار سر به سر می‌شیم!» دیگری هم گفت: «حالا هی بزنین تو سر بورسیا بگین اینا از خداشونه دلار فلان بشه بیسار بشه. نه عزیزم! آخرش همون یک تومن ما یک تومن میمونه واین چرخه ‎تنفرانگیز ادامه پیدا می‌کنه.»

بازگشت شاخص

دیروز شاخص کل بالاخره کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد را پس گرفت. همان کانالی که پیش از این به سیگنال محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس دولت مشهور شده بود. یکی از کاربران در شوخی با این اتفاق نوشت: «مقاومت واعظی شکست! سلام دوباره به کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار.» «‌نعیم» هم بازگشت شاخص کل به کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد را اینگونه خبر داد: «شاخص به کفِ ‎واعظی برگشت.» دیگری هم نوشت: «شاخص به ناحیه تفریحی - حمایتی واعظی رسید.» یکی دیگر از کاربران هم در پاسخ به او به کنایه نوشت: «‌‎تو همین نقطه یه جوج با نوشابه میزنه بر می‌گرده خونه.»

دلتنگی سهامداران برای هنگی کارگزاری‌ها!

منفی بودن بازار در یک ماه گذشته انگار سهامداران را دلتنگ هنگی سامانه‌های کارگزاری‌ها کرده است. دیروز سامانه معاملاتی کارگزاری آگاه برای مدتی هنگ کرد و همین مساله که قبلا سهامداران را عصبانی می‌کرد، باعث خوشحالی آنان شد. زیرا برایشان نویدبخش بازگشت روزهای سبز بازار بود. «توییتر بورس» یکی از کاربرانی بود که از هنگ کارگزاری آگاه خوشحال بود و نوشت: «با توجه به کما رفتن کارگزاری ‎آگاه، امید به بازگشت بازار زیاد شد!» کاربری با نام کریمیان هم به شوخی نوشت: «سیگنال آگاه صادر شد، موقع برگشت بازار معمولا یکی دو تا کارگزاری مشکل پیدا می‌کنند بعد بازار برمی‌گرده.» کوروش نظری هم پیشنهاد داد آگاه و مفید از دسترس خارج بشوند تا بازار به روزهای اوج خود برگردد و به گفته او این کار خرجی هم برای دولت ندارد. «فاطمه» هم کاربری بود که از هنگی آگاه خوشحال شده و نوشته بود: «‌اول صبحی مفیدم یکم هنگ بود گفتم لابد داره بازار درست می‌شه.» کاربر دیگری با نام «نقاب» نیز گفته بود: دلش برای هنگ شدن سامانه معاملاتی کارگزاری‌ها تنگ شده بود! یکی از کاربران اما برای این فعالان فضای مجازی و بورس‌باز که از این اتفاق خوشحال شده بودند نوشت: «هی ایراد می‌گرفتید به کارگزاری‌ها چرا هسته هنگه. الان دلتون لک زده واسه یه هنگی.»

افشای اطلاعات مالی یک عضو شورای بورس

افشای اطلاعات خصوصی افراد در فضای مجازی این بار گریبانگیر بورس‌بازان شد. دیروز یک کانال تلگرامی معاملات ارزی یک عضو شورای بورس را منتشر کرد. یکی از کاربران فضای مجازی با انتقاد از این اتفاق آن را نادرست خواند و خواستار توقف این روند شد. با این حال دنبال‌کننده‌های این کاربر موافقش نبودند و اعتقاد داشتند این کار هم‌سو با شفاف‌سازی انجام شده است. مثلا یکی از آنها نوشت: «‌‎این چه حرفیه آخه؟ چرا اشتباهه؟ شفافیت همه جا لازمه و عالی.» کاربر دیگری با اسم «بابک» پرسید: «‌‎این شفاف‌سازی حساب نمیشه؟» محسن احمدی هم پرسید آیا ‌‎عضو شورای بورس می‌تواند صرافی داشته باشد و آیا تعارض منافع به وجود نمی‌آید؟

 

سروش خسروی

روزنامه‌نگار

امروز باردیگر ورودی پول حقیقی‌ها به ‎بورس مثبت شد. در مجموع بورس و فرابورس سرمایه‌گذاران حقیقی ۴۰۰ میلیارد تومان پول جدید وارد بازارسهام کردند. در ۲۴ روز کاری گذشته در ۸ روز شاهد ورود پول و در ۱۶ روز شاهد خروج پول حقیقی‌ها بوده‌ایم.

 

‌سعید اسلامی بیدگلی

عضو شورای بورس

اگر می‌خواهید از بازار سرمایه حمایت کنید، رانت‌های قیمت‌گذاری در صنایع را حذف کنید. اگر قیمت‌گذاری در صنعت خودرو و فولاد و لاستیک و... اصلاح شود، سهام شرکت‌های این صنایع در بورس نیز رونق خواهد گرفت.

 

سیاوش وکیلی

مدیر روابط عمومی سازمان بورس

تو این روزها که تلاش‌های زیادی در جهت ثبات و صیانت از بازار سرمایه انجام میشه به حفظ و پایداری و آرامش بخشی کلیت بازار سرمایه فارغ از اختلاف سلیقه‌ها اهمیت دهیم.دعوا ممنوع

 

سهیلا صالحی

مدیر سرمایه‌گذاری سبدگردان توسعه فیروزه

همچنان معتقدم جمع کردن صفوف فروش سهم‌های کوچک و بزرگ راه نجات بازار است. این رویه‌ای که در پیش گرفتند تنها باعث پرورش نوسان‌گیری میشه.

 

سیده گلناز میرسلیمانی

تحلیلگر بازار سرمایه

 ‌میشه یه دست رو فرمول شاخص کشکی ببرین نم نم بالا بره، که تا سهم‌های کوچیک خواستن جون بگیرن یهو به مقاومت دوستان تکنیکالیست برخورد نکنه.