سهامداران که دیشب را با امید بهبود بازار سر به بالین گذاشتند و انتظار داشتند با فعال شدن بازارگردانان صف‌نشینی تمام شود، در کمال ناباوری با بازاری مواجه شدند که اگرچه شاخص کل را مثبت نشان می‌داد اما صف‌های فروش سرجای خود بود و نشانه‌ای از بهبود دیده نمی‌شد. همین مساله به شروع اعتراض‌ها در فضای مجازی منجر شد. محمد بشکوفه یکی از فعالان بازار سرمایه در انتقاد به این وضعیت نوشت: «شاخص‌سازی، حمایت نیست!» سعید ابراهیمی دیگر فعال و تحلیلگر بازار سرمایه مانند بشکوفه از «شاخص‌سازی» انتقاد کرد و گفت: «با بیش از ۳۰۰ سهم در صف فروش شاخص کل ۱۰هزار واحد مثبت است؛ هیچ مدیری در سازمان جرات این را ندارد که دست از شاخص‌سازی بردارد؟ فقط شاخص‌سازها حمایت می‌شوند تا شاخص‌سازی شود؟»

وقتی مردم کاسب تورم می‌شوند

دیروز هشتگ کاسبان تورم در توییتر داغ بود. ماجرا هم از جایی شروع شد که برخی کاربران که خود را اقتصاددان معرفی می‌کردند، مردم را مقصر وضعیت فعلی بازار دانستند و آنان را کاسبان تورم نامیدند؛ در مقابل اما تعداد بسیار زیادی از کاربران در فضای مجازی با این نظر مخالف بودند و از آنانی که سعی در حفظ اندک سرمایه خود دارند، به دفاع پرداختند. رضا خانکی یکی از این کاربران بود که نوشت: «خیلی عجیب و زننده است این حرف و این هشتگ. دولت یکسری تصمیمات اشتباه می‌گیره که به تورم منجر میشه، مردم با هزار بدبختی دارند تلاش می‌کنند خودشون رو در برابر تورم محافظت کنند بعد بهشون لقب کاسب تورم هم می‌چسبانیم؟»

همایون دارابی

تحلیلگر بازار سرمایه

 ‌اصولا مقایسه تولید ناخالص ملی و ارزش بازار سرمایه فاقد مبنای علمی است. بورس‌های کشورهای دارای منابع زیرزمینی نظیر نفت و گاز و معادن به‌صورت طبیعی دارای ارزش بیشتری نسبت به تولید ناخالص ملی هستند؛ یک نمونه فقط ارزش شرکت آرامکو عربستان چند برابر تولید ناخالص عربستان است.

 

داود سوری

اقتصاددان

‌این هشتگ ‎کاسب تورم هم جالب است. کاسب واقعی تورم خالق آن یعنی دولت است، شاید عده‌ای نیز در کنار آن لفت و لیسی بکنند. هیچ یک از مدعیان خلق تورم بر اثر افزایش قیمت در بازار سرمایه هنوز استدلال علمی نکرده‌اند. داستانسرایی را کنار بگذارید.‌اقتصاد علم است و در علم راه و روش اثبات مدعی روشن است، از آن استفاده کنید اگر داعیه اقتصاددانی دارید!

 

اسماعیل مجیدپور

فعال بازار سرمایه

اگر اقتصاد کلاسیک توان توجیه پدیده‌های اقتصاد نوین را داشت که اقتصاد رفتاری به وجود نمی‌آمد. بورس را آدام اسمیت هم که باشی، نخواهی فهمید.