یکی از این کاربران که در توییتر فعال است، وعده گشایش اقتصادی دولت را یادآور شد و پرسید: «حمایت هوشمند هم یه چیزی تو مایه‌های گشایش اقتصادیه؟» کاربری با نام «امیر کلهر» نیز در انتقاد به عملکرد دولت به کنایه نوشت: «فاصله‌گذاری اجتماعی از نوع هوشمند، خدمات دولت از نوع هوشمند، اقتصاد از نوع گشایشی‌اش و حالا حمایت بازار از نوع هوشمندش!» سروش خسروی هم کاربری دیگری بود که در واکنش به این اتفاق توییت کرد: «حمایت هوشمند دیگه چه صیغه‌ایه؟ مداخله در سازوکار بازار محکوم به شکسته، چرا نمی‌ذارید نیروهای بازار به‌طور خودکار به تعادل برسند. این نوع اقدامات فرمایشی فقط روند اصلاح بازار را فرسایشی می‌کنه، کی قراره این چیزها را یاد بگیرید؟» ‌یکی دیگر از کاربران توییتر نیز نوشت: «بعد از ‎هسته هوشمند حالا ‎حمایت هوشمند؛ کلا ‎ملت رو سر کار گذاشته این ‎دولت.» کاربر دیگر نیز بر این باور بود که اگر دولت دخالتی نکند بازار به روال عادی خود بازمی‌گردد. او در این باره این‌گونه توضیح داد: «مثل همیشه وعده سر خرمن، به‌شخصه اطمینان دارم اگر دولت از ‎بازار سرمایه حمایت نکنه قطعا شرایط به روال عادی بر می‌گرده.»

واکاوی علت مثبت نشدن دیروز بازار

با وجود همه سیگنال‌های مثبت سیاست‌گذاران، در یک ساعت ابتدایی شنبه، شاخص ‎بورس مجددا منفی شد. ابراهیم علیزاده، فعال فضای مجازی درباره علت این اتفاق پرسید و خود نیز «زمان‌بر بودن برگشت ‎اعتماد سهامداران، نااطمینانی‌های سیاسی داخلی مثل اختلاف نظر بر سر گشایش، نااطمینانی‌های سیاسی خارجی مثل تحریم و مکانیزم ماشه» را از دلایل آن برشمرد. «حسین ۱۳۶۰» در پاسخ به سوال علیزاده نوشت: «ترس و بی‌اعتمادی فاکتور قوی‌تری به نظر می‌رسد. زبان تحلیل و علم برای ارتباط برقرار کردن با خریدارانی که عموما بر پایه جو‌سازی جذب بازار سرمایه شدند کافی نیست. فضا‌سازی جدیدتری شاید لازم است.» یکی دیگر از کاربران توییتر نیز نوشت: «‌‎فرصت فروش بود آقای علیزاده؛ ‎اعتماد درّ گرانبهایی است که هفته‌های گذشته از دست رفته. بدتر اینکه خریداران تازه‌نفس هم با این رفت‌وبرگشت‌های شاخص جرات ورود ندارند. ضمن اینکه من نمادها رو می‌دیدم متاسفانه اثری از خرید قوی حقوقی ندیدم این هم نوعی حمایت نکردن است.» اکانت «بازار سرمایه» هم نوشت: «‌‎سیگنال مثبت بدون ورود واقعی حقوقی‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری سخنرانی بیش نیست!»

 

پیام الیاس کردی

فعال بازار سرمایه ‌

حقوقی‌های کهنه وارد هیجانی نشید! اگه سهمتون منفی می‌خوره سیستم رو خاموش کنید برید دنبال کاره‌تون یا مسافرت! حقوقی‌هایی که ۹۸ یا ۹۹ تو بازار صعودی اومدید! حتما کلاس برید و برای آموزش وقت بذارید یاد بگیرید! خواهش می‌کنم! عضو کانال‌های وی‌آی‌پی نشید عزیزان! خم رنگرزی که نیست، ‎بورس هست.

 

احسان مال‌اندیش

تحلیلگر بازار سرمایه

 ‌بازار باید حجم بخوره، پفکی نمی‌شه بازار رو برگردوند.