اشتباه بورس‌بازان

از سوژه‌های جالب دیروز در فضای مجازی، راه افتادن هشتگی با عنوان «اشتباه من» بود. سرچشمه آن هم توییت کاربری به نام مهدی حسنی بود که درباره سوتی‌هایش در معامله سهام در بازار سرمایه می‌نویسد. او دیروز نوشت: «دوباره سوتی دادم. وغدیر رو روی نرخ ۲۰۲۰۰ فروختم، دوباره ۲۰۴۷۰خریدم !» بعد از این توییت، کاربری پیشنهاد داد هشتگی به نام «اشتباه من» در توییتر راه بیفتد و افراد به اشتباهات خود در بازار اعتراف کنند. این پیشنهاد نیز مورد استقبال واقع شد و کاربران بورس‌باز شروع به اعتراف کردند. «حسین» یکی از کاربرانی بود که این‌گونه لب به اعتراف گشود: «از کجا بگم براتون؟ از خرید ورنا در قیمت ۲۵۰ تومن و فروشش در ۳۵۰ تومن؟ از خرید ولیز در ۲۸۰۰ و فروشش در ۲۶۰۰؟ البته بعضی جاها عالی عمل کردم که خدا را شکر بیشتر از اشتباهاتم بوده. از عملکردم در دو سال گذشته راضی هستم.»‌ یکی دیگر از کاربران درباره اشتباهاتش در بازار سرمایه نوشت: «اشتباه زیاد داشته‌ام از کوچیک تا بزرگ از خریدن سهم به‌جای فروش گرفته تا فریب بازیگر را خوردن و فروش بد موقع سهم تا بی توجهی به ناو شرکت توی معامله و...» «کدوتنبل» هم با بیان اینکه «بعد از رشد عجیب فاهواز ۲ روز پیش صف خریدش بعد مدت‌ها عرضه شد و فقط چون دیدم حقوقی خریده منم خریدم » گفت که اشتباهش در بازار سرمایه این معامله بوده است.

گدنا یا گدا؟

عرضه اولیه گدنا قرار است امروز انجام شود حداکثر سرمایه موردنیاز برای خرید این سهام در عرضه اولیه ۶ هزار تومان است، این موضوع چند روزی است که اسباب شوخی اهالی بازار سرمایه شده است. رضا مهدوی که از فعالان فضای مجازی و بازار سرمایه است نوشت: «گدنا رو به گدا بدی قهر می‌کنه!»

 

بهراد ابراهیمی

مدیر معاملات کارگزاری آگاه

به نظر می‌رسد تزریق شدید پول در اقتصاد آمریکا برای جلوگیری از تبعات اقتصادی شیوع کرونا شاخص دلار رو بیش از سطوح فعلی تضعیف کنه، باید منتظر رشد قیمت کامودیتی‌ها و بسته شدن کف سهم‌های مرتبط باشیم.

 

شاهین احمدی

رئیس پیشین مرکز آموزش سازمان بورس

بعد از حدود هشت سال افتخار همکاری با سازمان بورس، از این مجموعه جدا شدم؛ واقعا یکی از سخت‌ترین تصمیمات زندگی‌ام بود. از این مجموعه بسیار یاد گرفتم و امیدوارم در انجام رسالت سنگینی که بر دوش‌ مجموعه هست، روز به روز موفق‌تر باشند.

 

داود سوری

اقتصاددان

افزایش قیمت ماکارونی شاید سود و قیمت سهام کارخانه تولید ماکارونی را بالا ببرد اما افزایش قیمت سهم آن موجب افزایش قیمت ماکارونی نمی‌شود. قیمت‌ها را چون الوار سیال بر جریان رودخانه نقدینگی ببینید، شاید برخورد چوب‌ها با هم مسیر آنها را اندکی تغییر دهد ولی محرک اصلی آب رودخانه است.