کاربری با نام «مهدی» در پاسخ به این پرسش نوشت: «قطعا مهم‌ترین عاملش همین تورم و نرخ ارزه، وگرنه گاوی که سالی مثلا یک تن شیر میده و گفته شده که سال بعد درنهایت بتونه ۲ تن شیر بده، چرا یهویی قیمت گاو ۶-۷ برابر جهش می‌کنه؟ ولی من کلا روند همه بازار‌های مالی مثل دلار بورس و.... را در کوتاه مدت،رِنج (نه سقوط،نه رشد شارپ)پیش‌بینی می‌کنم.»‌ «شهریور» نیز کاربر دیگری بود که آینده بازار را اینگونه پیش‌بینی کرد: «شاخص کل به نظرم از نظر اصلاح تا یکشنبه جا داره و بعد جمع میشه، بازار چهارشنبه داشت بر می‌گشت حقوقی‌ها فروختن تا شاخص اصلاح رو تموم کنه و درجا نزنه، من فکر می‌کنم بازار از یکشنبه به مدت یک ماه رشد می‌کنه تا اصلاح بعدی.» در همین حال کاربر دیگری با نام «آرزو» با انتشار نظرسنجی از دنبال‌کننده‌هایش خواست روند هفته آینده بازار را پیش‌بینی کنند که از ۹۰۴ نفری که به این نظرسنجی رای دادند اغلبشان تاکید داشتند بازار این هفته بازمی‌گردد و روند رشد خود را ادامه می‌دهد.

رابطه اوراق سلف نفتی و گشایش اقتصادی؟

اوراق سلف نفتی ۵۰۰ هزار بشکه‌ای شرکت ملی نفت ایران که در روز یکشنبه آینده در بورس انرژی عرضه می‌شود، بحث داغی بین فعالان بورسی فضای مجازی راه انداخت. برخی آن را همان طرح «گشایش اقتصادی»، که رئیس دولت از آن سخن گفته بود، دانستند اما برخی مانند کاربری به اسم ابوالفضل متین هم تاکید کردند انتشار این اوراق سلف ربطی به طرح گشایش اقتصادی ندارد و قبلا هم این اوراق منتشر شده است. مهدیه کردی از دیگر فعالان بورس در فضای مجازی اما در این باره سوالی مطرح کرد و نوشت: «اوراق ۲ ساله بوده و تا پایان دوره هیچ سودی پرداخت نمی‌شود؛ برنده واقعی این طرح کیست؟ دولت فعلی یا خریداران؟» آل‌طه نیز درباره عرضه اوراق سلف نفتی نوشت: «تنها نکته‌ای که این فروش اوراق سلف نفتی داشت این بود که رسما اعلام شد کف دلار محدوده ۲۲ هزار تومان است؛گرفتید الان چی باید بخرید یا توضیح بدم ؟»

 

میثم هاشم‌خانی

تحلیلگر اقتصادی

مهم‌ترین ابزار دستکاری قیمت سهام توسط بازیگران پشت صحنه، تزریق هیجان کاذب به سهامداران آماتور است. روش؟ تشکیل صف‌های خرید/  فروش. از طرف دیگر وقتی بازار سهام با «صف» بالا می‌رود و با «صف» پایین می‌آید، همیشه بخش بزرگی از سرمایه سهامداران قفل شده است. راه حل؟ برای حذف ویروس «صف» از بازار سهام ایران، پیشنهاد می‌شود لااقل در ۵۰ شرکت بزرگ‌تر بورس، دامنه نوسان و نیز حجم مبنا را حذف کنیم. امیدوارم اعضای شورای بورس پیگیر این اصلاح مهم باشند.

 

بهنام صمدی

خبرنگار

 این وسط که دولت تصمیم گرفته نفت رو مستقیم به مردم بفروشه، مجلس قصد داره به هر نفر ماهانه ۳۰ لیتر بنزین تخصیص بده. اگه در کارت، بنزین باقی بمونه دولت این سهمیه رو بر اساس قیمت ۹۰ درصد فوب خلیج‌فارس خریداری و به حساب سرپرست واریز می‌کنه؛ دارن هممون رو به دلال نفتی تبدیل میکنن. ترسم از روزی است که به کارمندها جای حقوق بنزین یا نفت بدن.

 

محمدحسین بابالو

روزنامه‌نگار

این اوراق سلف استاندارد موازی نفت خام در بورس انرژی، اون بحث گشایش اقتصادی نیست، موضوع در خبر ایرنا دقیق مطرح نشده. اشتباه نکنید. بحث گشایش اقتصادی هنوز به جمع‌بندی نرسیده است. این روند معاملات مرسوم سلف استاندارد موازی در بورس انرژی است. اون گشایش 600 هزار بشکه در روز بود؛ این کلاً 500 هزار بشکه است. خواهشا جو ندین.