بر این اساس کاربری به نام «آرزو» با طرح این سوال که «علت نوسان شاخص این هفته چه بوده» کاربران را به واکنش وادار کرد. برخی کاربران دلیل حرکت شاخص برخلاف پیش‌بینی‌ها را امری طبیعی ذکر کردند و عده‌ای دیگر نیز در مورد این نوسان ابراز نگرانی کردند. کاربری به نام «بورس‌باز» معتقد است «شاخص کل به نقطه اشباع رسیده بود و باید اصلاح می‌کرد»، از نظر این کاربر «این اصلاح کاملا تکنیکالی هست.»

در مقابل این نظر، اما عده‌ای از کاربران علت روند منفی شاخص در این روزها را خبر خروج فولاد از بورس کالا دانستند. در همین رابطه کاربری به نام «خانی» نوشت: «نوسانات دلار، خبر خروج فولاد از بورس کالا، هیجانات بی دلیل سهامداران و اصلاح قیمت بسیاری از شرکت‌های بزرگ و سیو سود» عامل اتفاقات اخیر بورس است.

اظهارنظرها درباره کاهش شاخص بورس و نوسانات بازار در هفته اخیر به همین‌ها ختم نشد. کاربری به نام «امید مرادی» در توییتی نسبت به این اتفاقات واکنش نشان داد و نوشت: «شاخص سازها از اول سال رشدهای انفجاری کردن و حدود ۵تا ۶برابر شدن، بنابراین نسبت به رشد بازارهای دیگه باید خودشون رو به تعادل برسونن مثلا فولاد و فملی به تنهایی حدود ۱۰ درصد ارزش بازار رو شکل میدن در حالی که اوایل عید ۵ درصد بودن.»

با اینکه بسیاری از سهامداران با توجه به وضعیت به وجود آمده درمورد سرمایه خود احساس خطر می‌کنند اما برخی دیگر از سهامداران امیدوارند و معتقدند شاخص، باز هم رکوردهای جدیدی ثبت خواهد کرد. یک کاربر در همین رابطه نوشت: مقاومت روانی به رقم ۲ میلیون برای شاخص و رشد زیاد سهم‌های دولتی باعث اصلاح قیمت اخیر در نمادهای شاخص‌ساز و خود شاخص است و احتمالا ازهفته آینده دوباره مثبت می‌شوند و شاخص هم به احتمال قریب به یقین درهمین مرداد از ۲میلیون واحد عبور می‌کند.

کاربر دیگری به نام «مهدی» نیز در توییتی به نوسان شاخص اشاره کرد و نوشت: «به مقداری دست به دست شدن سهام بین نوسانگیرها و بلندمدتی‌ها نیاز بود. تا وقتی دولت نیاز به تامین مالی در بورس دارد همه‌جوره از بورس حمایت می‌کند و اجازه ریزش نمی‌دهد و این منفی‌های فعلی هم اصلاح زمانی است و فرصت خرید.»

شاخص ۲ میلیون واحدی یکی از رویاهای بورس بازان بود و حالا که شاخص کل در مرز فتح قله ۲میلیون واحدی است، صاحبان سرمایه با اما و اگرهایی رو به رو شده‌اند.کاربری به نام «مرتضی ساسانی» هم درباره علت نوسان بازار در این هفته نوشت: «از سال گذشته که بورس شروع به رشد کرد هدف ۲ میلیون واحدی‌اش سر زبان‌ها افتاد و طبیعی است که نزدیک شدن به این رکورد با مقاومت همراه شود و صد درصد برای تضمین رشد شاخص اصلاح سیاست خوبی محسوب می‌شود و دستور دولت به بالا بردن درصد سهام شناور وعرضه شرکت‌ها بیشترین تاثیر را داشته.»

هسته همچنان خسته

هنگ کردن هسته مرکزی معاملات و شقه شدن ساعت معاملات یکی از مشکلاتی است که این روزها صدای فعالان بازار سرمایه را درآورده است و همچنان سوژه داغ کاربران در فضای مجازی است؛ به‌طوری که روزی نیست در این باره بحثی در توییتر شکل نگیرد. کاربری به نام «دارا» دیروز از هنگ هسته مرکزی معاملات گلایه کرد و نوشت: «بورس و فرابورس زمانی ریزش را آغاز کردند که شیفت عصرگاهی برخی نمادها آغاز شد. به این ترتیب به سهامداران حس روانی تزریق شد که سهام مطمئن و ممتاز در شیفت عصر ارائه می‌شود. بنابراین در بازار صبح اقدام به فروش سایر نماد‌ها کردند. با بازگشت نمادها به شیفت صبح معاملات به روند عادی باز می‌گردد.»

‌‎

محمد خبری زاد

کارشناس بازار سرمایه

یک سلامی بکنیم به دوستان قدیمی بازار که می‌گفتند با افت و منفی شدن نمادهای بزرگ، پول به سمت نمادهای متوسط وکوچک بازار(که اتفاقا اصلاح خوبی هم داشته اند)حرکت خواهد کرد. حرف از لحاظ منطقی شاید درست باشد ولی از چه زمانی در بازار سرمایه ما منطق حکمفرما بوده است؟

‌‎

مهدی شبانی

فعال بازار سرمایه

ورود سرمایه‌گذاران جدید به بورس ادبیات بورسی رو هم تغییر داده. مثلا ما قدیمی‌ها میگیم صف خرید ریخت یا صف رو دادن ولی صف فروش رو می‌گیم جمع شد. ولی الان درمورد هر دو نوع صف می‌شنوم که گفته می‌شود ریخت. «صف فروش ریخت» برای من خیلی غریب است.

‌‎

بهنام صمدی

تحلیلگر بازار سرمایه

به نظر می‌رسد با توجه به ایرادهایی که به ارزش‌گذاری زرماکارون وارد شده است، باید یک شرکت مستقل دیگری نیز کار ارزش‌گذاری غزر را انجام دهد مسائل دیگری هم در پشت پرده وجود دارد که ذهن تحلیلگران را به خود مشغول کرده و مدیران بورس باید به این دغدغه فعالان توجه کنند.

‌‎

میثم بهرامی

دبیر تحریریه بورس‌۲۴

از یک طرف ایرانی‌های ساکن سایر کشورها را دعوت به سرمایه‌گذاری در بورس تهران می‌کنند و از سوی دیگر بسیاری از سایت‌های مرتبط با بازر سرمایه با آی‌پی خارج از ایران باز نمی‌شود.

‌‎

احسان مال‌اندیش

فعال بازار سرمایه

چقدر مرتضی عباد خوب گفت وظیفه ما اینه که اگه سهمی فکر می‌کنیم می‌ارزه بخریم، نمی‌ارزه بفروشیم. نه اینکه گیر بدیم به زمین و زمان.

‌‎

سروش خسروی

روزنامه‌نگار

بی‌تدبیری نهایتی ندارد. وزارت‌صنعت، در نامه‌ای که به بیرون درز کرده، دستور داده ۶۰هزارتن شمش فولاد را، خارج از بورس‌کالا، به متقاضیان نامعلومی واگذار کند. دولت حالا دست در جیب بخش خصوصی و سهامداران بورس کرده و رانت توزیع می‌کند.