۱. مالیات بر عایدی املاک و مستغلات: براساس طرحی که در مجلس مطرح و اعلام وصول شده، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی، نسبت به مجموع عایدی حاصل از واگذاری آن دسته از اموالشان که در ایران واقع است، مشمول پرداخت مالیات خواهند شد. به گفته کارشناسان اعمال این مالیات علاوه بر آنکه انگیزه سوداگری در بازارهای سفته‌بازانه را کاهش می‌دهد می‌تواند سبب حرکت نقدینگی از این بازارها به سمت بازارهای کارآ همچون بازار سرمایه و در نتیجه رونق تولید و رشد و توسعه اقتصادی شود.

۲. منتفی شدن اخذ مالیات بر عایدی سهام: هر چند از ابتدای سال تاکنون به دفعات خبرها یا بهتر است بگوییم شایعاتی مبنی بر احتمال تصویب دریافت مالیات بر عایدی سهام مطرح شد اما روز جمعه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس آب پاکی را روی دست شایعه‌سازان ریخت و گفت: موضوع مالیات بر عایدی سهام و همچنین سود سپرده‌های بانکی از نظر ما در دستور کار نیست و موضوعیتی هم ندارد.

۳. افزایش نرخ سیمان: یکشنبه هفته گذشته انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با افزایش قیمت ۲۰ درصدی سیمان موافقت کرد. به این ترتیب قیمت سیمان تیپ یک به میزان ۲۰ درصد و سایر انواع سیمان متناسب با هزینه‌های تولید در مقایسه با سیمان تیپ یک افزایش می‌یابد. موضوعی که می‌تواند در وهله اول سیمانی‌ها و در ادامه کل بازار سهام را متاثر کند.

۴. تخفیف ۵ ماهه نرخ خوراک اتان برای واحدهای پتروشیمی: با ابلاغیه وزیر نفت، تا پایان مردادماه و به مدت ۵ ماه، کف قیمت فروش اتان از ۲۲۰ دلار در تن به ۲۰۰ دلار در تن کاهش یافت؛ طبق این مصوبه، از ابتدای شهریور سال جاری، کف قیمت فروش اتان به رقم ۲۲۰ دلار در تن باز‌می‌گردد.

۵. فریز نرخ سود ۱۵ درصدی سپرده‌های بانکی: هیات عامل بانک مرکزی در آخرین جلسه خود، نرخ سود سپرده‌گذاری بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی نزد بانک مرکزی را با یک واحد درصد افزایش، ۱۳درصد تعیین کرد که این تصمیم از روز شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۹ اجرا می‌شود. نکته مهم در این مصوبه اما ثابت ماندن نرخ سود ۱۵ درصدی سپرده‌های بلندمدت بود که در عمل به نفع بازار سهام تمام می‌شود.

۶. راه‌اندازی بورس املاک و مستغلات: وزیر اقتصاد هفته گذشته از تشکیل بورس املاک و مستغلات خبر داد. در تکمیل این خبر روز گذشته نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد شرکت بورس املاک و مستغلات قرار است با سرمایه اولیه ۵ هزار میلیارد تومان کار خود را آغاز کند که ۵۰ درصد این سرمایه به‌صورت پذیره‌نویسی در اختیار مردم قرار می‌گیرد. راه‌اندازی بورس املاک و مستغلات موضوعی است که به اعتقاد نایب‌رئیس اتاق ایران، فرصتی برای رقابتی کردن بازار، شفافیت در معاملات مسکن، تعیین شاخص قیمت‌گذاری و جلب اعتماد مردم نسبت به پیش‌فروش و مشارکت در پروژه‌های انبوه‌سازی خواهد بود که می‌تواند  ضمن گسترش بازار سرمایه، سهام گروه‌های مرتبط را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

۷. تسهیل پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه: در نشست مشترک دو کمیسیون «بازار پول و سرمایه» و «حمایت قضایی و مبارزه با فساد» اتاق بازرگانی تهران، راهکارهای افزایش شفافیت در بازار پول و سرمایه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. کارشناسان حاضر در این جلسه بر این نکته اتفاق نظر داشتند که تسهیل ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه به شفافیت بیشتر و همچنین به کسب انتفاع بخش خصوصی از این بازار منتهی ‌می‌شود. در این راستا تفاهم‌نامه همکاری ایجاد پنجره واحد برای ورود شرکت‌های بخش خصوصی به بازار سرمایه به امضا رسید.

۸. آزادشدن صادرات سنگ‌آهن، کنسانتره و گندله: وزارت صمت برای حمایت از زنجیره فولاد در تصمیمی جدید اعلام کرد صادرات سنگ‌آهن، کنسانتره و گندله با مجوز معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت امکان‌پذیر است. وزارت صنعت، معدن و تجارت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به منظور حمایت از تولیدکنندگان فولاد و ضرورت توجه به ارزآوری زنجیره تولید این محصولات، هر گونه صادرات سنگ‌آهن، کنسانتره و گندله صرفا در شرایطی مجاز خواهد بود که نیاز تولیدکنندگان فولاد کشور تامین شده باشد.

۹. محدودیت۳۰ درصدی فروش سهام عدالت: آزادسازی سهام عدالت سرانجام پس از ۱۴سال با اجازه رهبر معظم انقلاب در اواسط اردیبهشت ماه به مرحله اجرایی رسید. این آزادسازی اما در مرحله اول با محدودیت فروش ۳۰ درصدی آغاز شد. سیاستی که در راستای حمایت از بازار سهام و فروکش تب فروش سهام مذکور پس از آشنایی افراد با بازار سرمایه انجام شد.

۱۰. کمک ویژه مالیاتی به تازه‌واردهای بورس: بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، ورود سازمان امور مالیاتی به پرونده‌‌های سال‌های ماقبل ۱۳۹۸ تمامی شرکت‌هایی که در سال جاری در بورس پذیرش می‌شوند ممنوع شده و سازمان امور مالیاتی متعرض حساب‌های سنوات گذشته آنها نخواهد شد. تا تشویقی برای ورود شرکت‌های جدید به گردونه معاملات سهام باشد.

۱۱. قیمت لبنیات رسما ۲۸ درصد افزایش یافت : بر اساس تصمیم جلسه کارگروه تنظیم بازار قیمت انواع لبنیات به‌طور رسمی ۲۲ تا ۲۸ درصد افزایش یافت. در این جلسه قیمت شیر خام به ازای هرکیلو ۲ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین و اجازه داده شد بنابر شرایط این محصول ۷درصد بالاتر یا پایین‌تر از این نرخ به فروش برسد.

۱۲. افزایش نرخ انواع روغن: مجوز افزایش نرخ انواع روغن‌های جامد به میزان ۱۲درصد و انواع روغن‌های مایع به میزان ۱۴درصد صادر شد. ارز مورد نیاز برای واردات روغن خام توسط بانک مرکزی با نرخ ۴۲۰۰ تومان طی هفته گذشته اختصاص یافت و افزایش نرخ فوق صرفا به منظور جبران هزینه‌های جانبی بوده است.

۱۳. اصلاح ساختار بدهی ارزی بانک‌ها: شنیده‌هایی در خصوص اصلاح ساختار بدهی ارزی بانک‌ها شنیده می‌َشود که در صورت اجرایی شدن می‌تواند به رونق بیشتر بازار سرمایه بینجامد.

۱۴. حمایت لفظی رئیس‌جمهور از بازار سرمایه: رئیس‌جمهور به دفعات طی ماه‌های گذشته حمایت خود از بازار سرمایه را اعلام و بر لزوم تقویت آن تاکید کرد و گفت: انتظار می‌رود شورای عالی بورس به این موضوع توجه داشته و بازار سرمایه را تقویت کند.

۱۵. پایان سرکوب قیمتی در بازار فولاد: در حال حاضر قیمت ارز در بورس کالا بر اساس سامانه سنا تعیین می‌شود که به نرخ نیما نزدیک است و قیمت پایه بانک مرکزی است. این در حالی است که قیمت بازاری این محصولات براساس نرخ دلار آزاد تعیین می‌شود. این در حالی است که معاملات هفته گذشته در بورس کالا با نزدیک شدن قیمت معاملات بورس کالا به بازار آزاد نویددهنده پایان سرکوب قیمتی در بازار فولاد بود.

۱۶. قرارداد با ۲۰ قطعه‌ساز داخلی: هفته گذشته قراردادی به ارزش بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان برای تولید قطعات پیشرفته محصولات ایران خودرو (در قالب ۲۴ پروژه برای تولید ۴۰ قطعه از قطعات اصلی) توسط سازندگان داخلی، با حضور سرپرست وزارت صمت و مدیرعامل ایران خودرو در ساختمان وزارت صمت امضا شد که می‌تواند قطعه‌سازان بورسی را تحت تاثیر قرار دهد.

۱۷. افزایش مجدد قیمت خودرو؟: اختلاف فاصله قیمتی خودرو از درب کارخانه تا بازار آزاد موضوعی که مدت‌ها اخبار را تحت الشعاع خود قرار داده است و حتی به انجام قرعه‌کشی برای تحویل خودرو به تعداد محدود انجامید. در این میان هفته گذشته خبر رسید وزارت صمت خواستار افزایش دوباره قیمت خودرو شده است. مدیرکل دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت اعلام کرد اجرای طرح‌های فروش سه ماه دوم خودروسازان در انتظار اعلام قیمت‌های جدید است.

۱۸. واگذاری باقیمانده سهام دولت در قالب ETF: آخرین روز‌های فروردین‌ماه بود که رئیس سازمان خصوصی‌سازی از واگذاری باقی‌مانده سهام دولت در بورس در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) خبر داد. ۱۴ اردیبهشت‌ماه اما مرحله اول این واگذاری‌ها با پذیره‌نویسی سهام بانک‌ها و بیمه‌ها آغاز شد. این موضوع را می‌توان یکی از دلایل رشد قیمت بزرگان بورسی قلمداد کرد.

۱۹. افزایش نرخ اینترنت همراه: افزایش نرخ اینترنت در دو اپراتور همراه اول و ایرانسل موضوعی است که می‌تواند زیرمجموعه‌های گروه مخابرات و در ادامه گروه رایانه و اطلاعات و ارتباطات را نیز متاثر کند.

۲۰. حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی دارو: بالاخره ارز ۴۲۰۰ تومانی برای صنعت دارو حذف شد. گرچه ارز دولتی ارزان با هزینه‌های گزاف نظارت تا حدودی و به‌صورت موقت از رشد قیمت دارو جلوگیری کرد اما میزان رانت و ناکارآمدی این بخش به اندازه‌ای بالا است که دلسوزان این صنعت نیز از عدم کارآیی واردات ارزان برای تولیدکننده و مصرف‌کننده خبر می‌دهند و فایده عمده ارز ارزان را تنها برای رانتخواران می‌دانند.