«حسابرسی بنگاه‌های کوچک»، «حسابرسی بنگاه‌های متوسط و بزرگ»

کتاب‌های «دستورالعمل حسابرسی بنگاه‌های کوچک» و «دستورالعمل حسابرسی بنگاه‌های متوسط و بزرگ» نوشته شرکت Proactive Consulting for Professionals با ترجمه عباس ارباب سلیمانی و مسعود عزیزخانی از سوی مرکز آموزش و تحقیقات حسابداری و حسابرسی حرفه‌ای جامعه‌ حسابداران رسمی ایران چاپ و منتشر شد.

هدف عمومی از تدوین دستورالعمل‌های حسابرسی، ضمن ارائه راهنمای عملی به کارگیری استانداردهای حسابرسی، ایجاد چارچوبی برای قضاوت حرفه‌ای حسابرسان در راستای به کارگیری درست و مربوطه آموخته‌ها، تجارب و دانش به دست آمده درباره استانداردهای حسابرسی و حسابداری و الزامات آیین رفتار حرفه‌ای، در تصمیم‌گیری‌های مناسب با توجه به شرایط و ویژگی‌های هر کار حسابرسی است.

بنابراین در چارچوب‌های تعیین شده، اعمال قضاوت‌های حرفه‌ای همراه توجیهات و مستندات مربوط، همچنان ضرورت هر کار حسابرسی صورت‌های مالی است. اجرای دستورالعمل حسابرسی شرکت PCP، اگرچه برای حسابداران رسمی ایران، الزام‌آور نیست، اما به دلیل یکپارچگی در رویکرد حسابرسی مبتنی بر ارزیابی ریسک، اندازه نمونه و آزمون محتوا بر مبنای گزاره/  ادعاها در سطح اقلام صورت‌های مالی، دارای مزیت کاربردی است.

کتاب‌‌های «دستورالعمل حسابرسی بنگاه‌های کوچک» و «دستورالعمل حسابرسی بنگاه‌های متوسط و بزرگ» در قطع A۴ و هر کدام به ترتیب در ۱۵۰ صفحه و ۳۶۰ صفحه و با تیراژ ۱۵۰۰ نسخه از سوی انتشارات «جامعه حسابداران رسمی ایران» منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.