درحالی‌که سال ۹۸ با ثبت بازدهی نزدیک به ۲۰۰درصدی سال طلایی برای بازار به‌شمار می‌رود اما به نظر می‌رسد این سال با شرایطی سخت به پایان برسد. شرایطی که کمتر کسی حتی فکر رخداد آن را می‌کرد؛ در مهم‌ترین چالش پیش روی بحث ویروس کرونا و شدت مشکلات رخ داده ناشی از آن تمامی بورس‌های جهانی را تحت‌تاثیر قرار داده است. با تعمیق بحران کرونا و رسیدن آن به آمریکا تمامی بورس‌های جهانی با ریزش شدید مواجه شده‌اند. این بیماری کم‌اهمیت اولیه اینک به عامل درجه نخست ریسک در بازارهای مالی مواجه شده است. تاکنون ریسک بیماری ناشناخته‌ترین ریسک بازارهای مالی به‌شمار می‌رفت و کمتر کسی در مورد ابعاد یک اپیدمی بر اقتصاد جهانی تصویری روشن داشته است. براساس ارزیابی‌های اولیه این بیماری احتمالا موجب منفی شدن رشد اقتصادی دنیا خواهد شد. مساله‌ای که با توجه به عدم تصویر مشخص از زمان پایان این بحران، می‌تواند بدتر شود. در همین حال با توجه به فروکش کردن ظاهری بحران در چین امیدواری‌ها به خروج این اقتصاد از بحران کرونا هم‌اکنون خوش‌بینانه‌ترین انتظار برای معامله‌گران است.

در همین حال با توجه به کاهش حمل‌ونقل و جابه‌ججایی، مصرف سوخت به‌شدت درحال کاهش است. همین مساله باعث شده که بهای نفت درحال کاهش باشد. به‌طوری‌که بهای هر بشکه نفت برنت همچنان در کانال ۳۲-۳۳دلار درحال نوسان باشد. در همین حال به نظر می‌رسد حمله مشترک ریاض-مسکو به نفت شل آمریکا نیز یک عامل کاهشی شدید در بازار نفت بوده باشد. در این شرایط بهای فلزات، موادخام و محصولات پتروشیمی نیز دچار تلاطم شدید هستند. بهای سه فلز مس، روی و سرب به ترتیب ۵هزار و ۴۳۳دلار، هزار و ۹۶۸دلار و هزار و ۷۵۴دلار گزارش شده است. قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد در چین نیز چهارشنبه با ۰۵/ ۲ دلار کاهش در نرخ ۳۵/ ۸۹ دلار معامله شد. در همین حال سنگ آهن عیار ۶۵ درصد نیز با همین میزان کاهش ۳۵/ ۱۰۴ دلار معامله شد. شمش فولاد درچین با ۷۶/ ۳ دلار افزایش ۴۷/ ۴۴۸ دلار معامله شد. زغال‌سنگ با ۲۵/ ۰ دلار کاهش ۱۵۵ دلار معامله شد.

در همین حال در کنار بحران‌های کرونا و بهای مواد خام و نفت، بازار با دو عامل دیگر نیز مواجه است؛ اولین عامل رسیدن پایان سال و کمبود نقدینگی سنتی بازار است. عامل دیگر نگرانی از تغییر ناگهانی قوانین در بازار سرمایه است. به‌دنبال چالش افزایش حجم مبنا و پس از آن مباحث مطرح شده در مورد کاهش دامنه نوسان، بازار با نگرانی‌های ناشی از توصیف‌های صورت گرفته روبه‌رو است.

در این شرایط تلفیق چهار عامل کرونا، کاهش قیمت‌های جهانی، پایان سال و همچنین ریسک تغییرات قیمتی در مقابل دو عامل پتانسیل افزایش ارزش دلار و تداوم ورود نقدینگی به بازار شکل‌دهنده هفته آینده بازار سرمایه خواهند بود. در همین حال در بازار سرمایه هفته گذشته شاهد انجام دو عرضه اولیه دیگر در انتهای هفته بودیم. پس از چند ماه توقف عرضه‌های اولیه همانند سال قبل ترافیک عرضه‌های اولیه در روزهای پایانی سال به چشم می‌خورد. به این ترتیب در روز چهارشنبه نمادهای سیمان ساوه و هلدینگ کشاورزی کوثر راهی بازار سرمایه شدند.

در گروه خودرویی خطوط تولید ایران خودرو از شنبه اورهال می‌شوند. این تصمیم موجب می‌شود تولید مستقیم خودرو متوقف شده اما تکمیل و تجاری‌سازی خودروها به منظور سرعت بخشیدن به انجام تعهدات در دستور کار قرار می‌گیرد. همچنین طبق اطلاعیه‌ معاون توسعه منابع انسانی ایران خودرو با عنوان «پایان تولید سال ۹۸»، تولید محصولات ایران خودرو بعد از تحقق اهداف سال‌جاری با هدف حفظ سلامتی کارکنان و مقابله با کرونا متوقف شد. در همین راستا به گزارش خبرگزاری «ایکوپرس» به‌دنبال اعلام نیاز شبکه درمان کشور به ماسک بهداشتی، ایران خودرو در راستای ایفای مسوولیت‌های اجتماعی خود، یکی از خطوط تولید شرکت مهرکام پارس از زیر مجموعه‌های خود را برای تولید ماسک تجهیز کرد تا با تولید روزانه ۱۰ هزار ماسک تنفسی، کادر درمان و شبکه سلامت کشور را در مبارزه با کرونا یاری کند. در همین رابطه سایپا نیز اعلام کرده که تولید ماسک تنفسی در شرکت آذین سایپا آغاز شده است.

در گروه غذایی مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی از بلامانع بودن واردات شکر با ارز نیمایی بدون تایید از سوی این شرکت خبر داد. اما با توجه به قیمت ارز نیمایی و قیمت جهانی شکر و قیمت‌گذاری دولتی درحال‌حاضر واردات شکر مقرون به صرفه نخواهد بود. در این گروه قند شیرین در راستای شفاف‌سازی، از فروش حق اعیانی یک قطعه زمین موقوفه آستان قدس رضوی به مساحت ۱۸۴متر مربع خبر داد. حق اعیانی این ملک به ارزش ۴میلیارد ریال و با بهای تمام شده ۵۰۰میلیون ریال فروخته شده است. در گروه بانکی بانک پارسیان از دریافت تاییدیه حسابرس در مورد افزایش سرمایه شرکت خبر داد. به این ترتیب با اظهارنظر حسابرس و بازرس قانونی بانک پارسیان، افزایش سرمایه ۵۸۰ درصدی «وپارس» از محل مازاد تجدید ارزیابی بلامانع و تایید شد. به این ترتیب با تایید سازمان بورس سرمایه «وپارس» از ۳/ ۲ هزار میلیارد تومان به بیش از ۱/ ۱۶ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.  در گروه ساخت دستگاه‌ها و وسایل ارتباطی شرکت کارخانجات مخابراتی ایران از برنده شدن در مزایده خبر داد. در این راستا «لکما» عنوان کرد که به منظور مزایده فروش تجهیزات زیرساخت، پس از بازگشایی پاکات در کمیسیون معاملات این شرکت و پیرو مذاکرات بازرگانی صورت گرفته، شرکت تحقیقاتی آزمون کیفیت برنده مزایده خرید تجهیزات زیرساخت استان فارس با قیمت ۱۲میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال و شرکت شبکه افزار برنده مزایده خرید تجهیزات زیرساخت استان کردستان با قیمت ۱۰میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال شد.

در سوی دیگر شرکت تکنوتار موضوع افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی را رد کرد. این درحالی است که مجمع فوق‌العاده شرکت پگاه فارس در روز چهارشنبه هفته گذشته برگزار شد و در این مجمع افزایش سرمایه ۳۷۴ درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها به تصویب رسید. بر این اساس با توجه به صدور مجوز توسط سازمان بورس، افزایش سرمایه ۳۷۴ درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها مورد موافقت سهامداران قرار گرفت و «غفارس» به منظور اصلاح ساختار مالی، سرمایه فعلی را از ۴/ ۲۴میلیارد تومان به ۹/ ۱۱۵میلیارد تومان افزایش داد.

در گروه حمل‌ونقل، آسیا سیر از فروش ۸۹دستگاه بدنه واگن باری لبه بلند به شرکت آروین تبریز به مبلغ ۱۰میلیارد و ۶۸۰میلیون تومان خبر داد که این فروش سودی معادل ۷/ ۲میلیارد تومان برای شرکت خواهد داشت. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری اندک مثبت بود که در آن شاخص کل با رشد ۳۶۴واحدی مواجه شد ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس و فرابورس نیز به ترتیب ۷هزار و ۱۰۸میلیارد تومان و ۳هزار و ۶۱۳میلیارد تومان بود. با این کارنامه در کل ارزش معاملات بورس در هفته گذشته با افت ۸/ ۲۳درصد نسبت به  هفته ماقبل به ۲۰هزار ۹۹۳میلیارد تومان بالغ شد. شاخص نیز در هفته گذشته با کاهش ۳/ ۶رصدی بازدهی معامله‌گران در سال‌جاری را به ۱۹۱درصد کاهش داد. شاخص کل هموزن اما کاهش ۹/ ۳درصدی را تجربه کرد و بازدهی سال‌جاری خود را به ۴۴۳درصد رساند.