علاوه بر این جنگ نفتی عربستان و روسیه هم موجب شد تا روز دوشنبه قیمت نفت هم بیش از ۳۰ درصد افت کند. هر چند روز گذشته شاهد رشد ۵/ ۱۰ درصدی بهای نفت و سبزپوشی دیگر کامودیتی‌ها بودیم اما همان جرقه ابتدایی کافی بود تا شاخص سهام دیروز نیز با ثبت سومین افت پیاپی مواجه شود. با عقب‌نشینی ۷/ ۲ درصدی دماسنج اصلی بازار سهام طی روز گذشته، افت بورس تهران از ابتدای هفته جاری و طی سه روز معاملاتی به بیش از ۳/ ۶ درصد رسیده است.

دیگر کامودیتی‌ها نیز در بازگشایی بازار جهانی در روز دوشنبه از افت قیمت در امان نماندند به‌طوری‌که مس به‌عنوان دماسنج صنعت روز دوشنبه بیش از سه درصد از ارزش خود را از دست داد. البته همان‌طور که اشاره شد فلزات نیز دیروز به مدار مثبت معاملات بازگشتند و اغلب به سطوح قیمتی پیش از آغاز جنگ نفتی عربستان و روسیه رسیدند. در این راستا مس با رشد ۸/ ۱ درصدی همراه شد و روی نیز شاهد افزایش ۲ درصدی قیمت بود. آلومینیوم و سرب نیز به ترتیب با رشد ۴/ ۱ و ۸/ ۱ درصدی همراه شدند.

اما روز گذشته اوضاع در بورس تهران متفاوت بود و گروه فلزات اساسی که با ۳۱۳ میلیارد تومان معامله، سومین صنعت بورسی با بیشترین ارزش معاملات بود، با افت بیش از ۱/ ۳ درصدی متوسط قیمت‌ها مواجه شد. این افت در پی ایجاد صف فروش برای ۱۷ نماد از ۲۲ نماد فعال این صنعت بود. البته در سمت مقابل ۴ نماد فلزی با رشد قیمت پایانی همراه شدند اما رشد این نمادها هم نتوانست از عقب‌نشینی تند شاخص این صنعت جلوگیری کند. در این گروه «فملی» و «فولاد» به‌واسطه افت‌های ۸/ ۳ درصدی و ۹/ ۲ درصدی ارزش بازار در جایگاه‌های سوم و چهارم نمادها با بیشترین اثرگذاری بر شاخص کل قرار گرفتند. این دو نماد از افت ۱۴ هزار و ۴۲۵ واحدی شاخص کل در روز گذشته، سهم ۱۵۷۶ واحدی داشتند.