اما بار دیگر قدرت پول‌های تازه‌وارد به اصلاح قیمت سهام غلبه کرد و شاهد رشد بیش از ۳۶۰۰ واحدی نماگر اصلی بورس تهران از کف روزانه بودیم. در نهایت شاخص کل بازار سهام رشد ۷۳۲ واحدی را نسبت به روز قبلی خود تجربه کرد. در جریان معاملات دیروز نماگر هموزن بار دیگر با شتاب بیشتری نسبت به شاخص کل مسیر صعودی را پیمود. به‌طوری که درحالی دماسنج اصلی بازار با رشد ۲/ ۰ درصدی به کار خود پایان داد که شاخص هموزن با اثرپذیری یکسان از تمام نمادها توانست ۶/ ۰ درصد ارتفاع خود را بهبود دهد. این رشدها در پی افزایش ارزش بازار ۱۶۱ نماد از ۳۱۱ نماد معاملاتی دیروز بود. ارزش معاملات خرد (بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق) نمادهای فعال در بورس تهران طی روز گذشته به ۳۴۱۳ میلیارد تومان رسید که نشان از ثبات ارزش معاملات خرد در سطوح بالایی دارد. طی روز گذشته گروه لاستیک و پلاستیک از صنایع پیشرو در رشد متوسط قیمت‌ها بود، به‌طوری‌که شاخص این صنعت با رشد ۵/ ۳ درصدی همراه شد. عصر روز یکشنبه «پتایر» طی اطلاعیه‌ای در سامانه کدال خبر از افزایش ۵/ ۲۴ درصدی نرخ لاستیک وانتی داد. این خبر از آنجایی حائز اهمیت است که حدود ۱۳ درصد از فروش ایران تایر در سال مالی قبلی به لاستیک وانت اختصاص یافته بود. «پتایر» به دلیل این اطلاعیه در معاملات روز گذشته غایب بود و امروز بدون دامنه نوسان قیمتی بازگشایی خواهد شد. اما این خبر موجب اثرگذاری بر دیگر نمادهای گروه لاستیک شد، به‌طوری که چهار نماد «پسهند»، «پکرمان»، «پاسا» و «پکویر» تجربه‌گر مازاد تقاضا در سقف مجاز قیمتی روزانه (صف خرید) بودند. البته در این بین «پلاسک» و «پدرخش» با افت ارزش بازار مواجه شدند. طی روز گذشته «تایرا» دیگر نمادی بود که خبر از افزایش نرخ داد. طبق اطلاعیه تراکتورسازی ایران، نرخ محصولات این شرکت بین ۸ تا ۱۲ درصد افزایش خواهد یافت. طبق این اطلاعیه پرفروش‌ترین محصول «تایرا» (تراکتور ۳۹۹ دو دیفرانسیل) با رشد ۱۲ درصدی قیمت همراه شده است. این نماد در روز جاری بدون دامنه نوسان قیمتی بازگشایی خواهد شد.

با نزدیک شدن به آخرین روز ماه اول زمستان شاهد ترافیک سنگین انتشار صورت‌های مالی ۹ ماهه شرکت‌های بورسی هستیم. از گزارش‌های دوره‌ای منتشر شده در روز گذشته می‌توان به گزارش «فخوز» اشاره کرد. فولاد خوزستان که در بهار به سود خالص ۱۱۷۶ میلیارد تومانی دست یافته بود در تابستان با افت ۱۲درصدی مواجه شد و سود خالص این شرکت در دومین فصل سال به ۱۰۳۵ میلیارد تومان رسید. حالا با انتشار عملکرد فصل پاییز این شرکت مشخص شده که روند نزولی «فخوز» در سودآوری شدت یافته است، به‌طوری که فولاد خوزستان در پاییز با افت ۷۸ درصدی سودآوری نسبت به تابستان مواجه شده و سود خالص این شرکت در سه ماه سوم سال به تنها ۲۳۲ میلیارد تومان محدود شده است.

«شفن» نیز از دیگر نمادهایی بود که دیروز گزارش دوره‌ای خود را منتشر کرد. سود خالص این نماد در بهار ۵۶۷ میلیارد تومان بود. طی فصل تابستان سود خالص پتروشیمی فن‌آوران با رشد ۷ درصدی به ۶۰۵ میلیارد تومان رسید. اما با شروع نیمه دوم سال روند سودآوری «شفن» معکوس شد. به‌طوری‌که سود خالص این نماد در سه ماهه سوم سال با افت بیش از ۶۱ درصدی در مقایسه با فصل تابستان به ۲۳۵ میلیارد تومان رسید.

طی روز گذشته پتروشیمی شیراز هم خبر از توقف تولید واحدهای اوره و آمونیاک منطقه دو این شرکت از روز ۲۱ دی ماه داد. به گفته «شیراز» این توقف تولید در پی برودت هوا و افت فشار گاز است و طی این مدت تعمیرات لازم برای واحدهای مزبور انجام خواهد پذیرفت. طبق اطلاعیه مذکور، شیراز برای سال‌جاری ۳۳۰ روز کاری در نظر گرفته است و ۳۵ روز نیز جهت توقفات غیر معمول و تعمیرات اساسی لحاظ شده است. به این ترتیب توقف تولید واحدهای اوره و آمونیاک منجر به ناکامی شرکت در دست‌یابی به پیش‌بینی‌های تولید برای امسال نخواهد شد.

درحالی دیروز مجمع ملی مس ایران برگزار شد که به نقل از شرکت ملی صنایع مس ایران، کیارش مهرانی، معاون مالی اقتصادی شرکت با اشاره به اینکه سود انباشته یکی از منابع داخلی است که شرکت‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند، گفت: شرکت مس برای پیشبرد همه طرح‌های توسعه‌ای به حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان سرمایه جدید نیاز دارد که در برنامه‌ریزی‌های انجام‌ شده، حدود نیمی از آن را از محل منابع داخلی و از محل سود انباشته تامین خواهیم کرد و بخش دیگر را از طریق تامین منابع مبتنی بر پروژه انجام خواهیم داد.

به گفته معاون مالی اقتصادی «فملی»، با افزایش سرمایه سال‌جاری، سرمایه ملی مس ایران از ۷۸۰۰ میلیارد حداقل به ۱۰هزار میلیارد تومان می‌رسد؛ همچنین برای سال‌های آینده و برنامه‌های آینده این رقم به ۲۳ هزار میلیارد تومان خواهد رسید که بخشی از محل سود انباشته خواهد بود و بخشی از محل فاینانس طرح‌ها. وی در رابطه با فاینانس طرح‌ها افزود: برای آن درحال برنامه‌ریزی هستیم و در همین راستا می‌خواهیم صندوق پروژه‌ای تاسیس و بخشی از منابع را از طریق بازار سرمایه تامین کنیم.

دیروز بیسکویت گرجی خبر از فروش موفقیت‌آمیز یک ملک در تهران داد. این ملک با قیمت ۱۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان طی مزایده‌ای به شرکت شهدین گام فروخته شده است. به این ترتیب شاهد شناسایی ۸/ ۱۶ میلیارد تومان سود توسط «غگرجی» خواهیم بود. این اتفاق از آنجا اهمیت دارد که سود خالص «غگرجی» در نیمه نخست سال‌جاری حدود ۲۰ میلیارد تومان بود. روز گذشته شیر پاستوریزه پگاه فارس هم خبر از تصویب افزایش سرمایه توسط هیات مدیره این شرکت داد. طبق پیشنهاد هیات‌مدیره، سرمایه «غفارس» با رشد ۳۷۴ درصدی به ۱۱۶ میلیارد تومان خواهد رسید. این افزایش سرمایه قرار است از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها باشد.