اما در بازار سهام هفته گذشته پس از چند هفته جلوداری نمادهای کوچک بازار با اقبال به سوی نمادهای بزرگ مواجه شده است. این امر سبب شد در هفته گذشته شاخص کل هموزن ۳/ ۶درصد و شاخص کل ۴/ ۶درصد رشد کند تا پس از مدتها بازار شاهد خودنمایی نمادهای بزرگ باشد. اوج‌گیری نمادهای کوچک و رشد قابل ملاحظه قیمت این نمادها، گزارش‌های فروش مثبت شرکت‌های بزرگ برای آذر ماه و همچنین رشد قیمت‌ها در بازار جهانی و نبود نگرانی از موضوعات بودجه‌ای باعث اقبال بازار به سمت شرکت‌های بزرگ شده است.

از دیدگاه کارشناسان هرچند هفته گذشته بازار با نشانه‌هایی از بازگشت نگرانی‌های سیاسی پس از دوره‌ای از آرامش به‌ویژه در صحنه درگیری‌های عراق مواجه بود، اما به نظر می‌رسد تداوم ورود نقدینگی به بازار و اطمینان بازار نسبت به گزارش‌های ۹ ماهه و عملکرد شرکت‌ها، موجب تداوم رشد یکپارچه بازار و عدم ورود بازار به فاز استراحت شود. در این شرایط به‌نظر می‌رسد بازار سهام عموما به‌دلیل وجود نقدینگی قابل ملاحظه در بازار دوره استراحت و اصلاح کوتاهی را تجربه کرده و از این رو بازار در آرمانی‌ترین شرایط سال‌جاری خود قرار گرفته است. در همین حال اما کارشناسان بازار در انتظار از سرگیری عرضه‌های اولیه و افزایش سرمایه‌ها هستند تا بازار بتواند از چرخه رشد دائمی نمادهای ثابت خارج شود.

در این شرایط همچنین بازگشایی بازارهای جهانی توام با رشد و تثبیت قیمت‌ها بود. بهای هر بشکه نفت برنت در کانال ۶۹دلار در حال نوسان است (تا لحظه تنظیم این گزارش). بهای هر تن مس به ۶هزار و ۲۰۹دلار و بهای روی و سرب نیز به ترتیب ۲هزار و ۳۰۵دلار و هزار و ۹۱۵دلار گزارش شده است. در بازار سنگ‌آهن نیز سنگ‌آهن ۶۲ درصد در چین ۷۵/ ۹۰دلار معامله شد. در همین راستا سنگ‌آهن عیار ۶۵ درصد نیز با همین میزان افزایش در نرخ ۷۵/ ۱۰۲ دلار داد و ستد شد. شمش فولاد درچین نیز با ۶۴/ ۰ دلار کاهش ۱۴/ ۴۷۳ دلار معامله شد.

در خبرهای مهم برای بازار وزیر اقتصاد عنوان کرد که اقتصاد باید به سمت بورس و بازار سرمایه حرکت کند. فرهاد دژپسند به نارضایتی خود درباره دو رقمی بودن نرخ بیکاری اشاره کرد و گفت: از سال ۹۱ تاکنون تنها ۲ سال شاهد رشد مثبت اقتصادی بودیم. اما باز هم خرسندیم که پیش‌بینی‌های منفی برخی‌ها درخصوص تورم ۳ رقمی تحقق نیافت. در این راستا بانک‌ها باید سبک شوند تا تامین مالی راحت‌تر شود. هر چند اقتصاد باید به سمت بورس و بازار سرمایه حرکت کند. در این راستا دولت برای انجام واگذاری‌ها ۲ هدف دارد؛ این اهداف تامین مالی و چابک‌سازی دولت است، اما در ارزش‌گذاری‌ها با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

در گروه خودرویی، سرپرست معاونت امور حقوقی، مجلس و استان‌های وزارت صنعت، از واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی تا پایان سال ۹۹ خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، افشار فتح‌اللهی افزود: واگذاری این شرکت‌ها در سه مرحله تعریف شده است که باید انجام شود. وی درتشریح این مراحل گفت: مرحله اول واگذاری اموال غیرتولیدی آنها است که الان شروع شده و بخشی از آنها واگذار شده و بخشی دیگر با فرآیند کارشناسی درحال انجام است. همچنین سطح دیگر واگذاری مربوط به شرکت‌های زیرمجموعه وابسته به خودروسازان است. واگذاری این شرکت‌ها ممکن است در قالب سهام یا مالکیت کامل باشد که در بخشی از شرکت‌های اولویت‌دار این کار شروع شده است. فتح‌اللهی ادامه داد: در نهایت نیز واگذاری شرکت‌های اصلی است که طبق برنامه زمان‌بندی ما تا پایان سال ۱۳۹۹ باید انجام شود و تا آن موقع همه این سه مرحله باید انجام شده باشد.

در گروه فلزی ذوب روی اصفهان که در آستانه عرضه اولیه است از علت افزایش فروش شمش روی در آذر ماه خبر داد. براین اساس، «فروی» با ارائه توضیحات درخصوص فروش ۹ ماهه سال‌جاری اعلام کرد: علت افزایش فروش شمش روی در آذرماه به‌دلیل رفع محدودیت‌های صادراتی بوده که موفق به فروش حدود ۴ هزار تن شمش روی تولیدی از طریق صادرات شده است. قیمت‌های اعمالی برای فروش‌ها برابر با نرخ جهانی شمش روی در بورس فلزات لندن و نرخ دلار در سایت رسمی بانک مرکزی در زمان تحقق فروش است. با توجه به رفع تعهدات ارزی شرکت ذوب روی اصفهان و براساس اعلام وزارت صنعت به گمرک این شرکت در ردیف صادر‌کنندگان مجاز بدون نیاز به تایید وزارت صنعت تا پایان سال ۹۸ قرار گرفته است.

در گروه غذایی قند هگمتان زمان برگزاری مجمع عادی سالانه و افزایش سرمایه ۵۰درصدی از انباشته را اعلام کرد. این شرکت روز بیست و دوم ماه جاری شاهد برگزاری مجمع خواهد بود.  در این گروه همچنین پاکدیس از انعقاد یک قرارداد صادراتی خبر داد. این شرکت در طی قرارداد منعقده با مشتری صادراتی مقدار هزار تن کنسانتره آب سیب اسپتیک را با نرخ هر کیلو ۶۶/ ۰ سنت یورو، به فروش رسانیده است. همچنین متعهد شده است موضوع قرارداد را از ۱۱دی ماه امسال تا ۱۱فروردین ماه سال ۹۹ که مدت ۸۹ روز است، مطابق زمان‌بندی صورت گرفته ۳۵۰ تن در ژانویه، ۳۵۰ تن در فوریه و ۳۰۰ تن نیز در مارس ۲۰۲۰ به خریدار تحویل دهد. ضمنا مبلغ قرارداد منعقد شده با آن شرکت ۶۶۰هزار و ۵۳ یورو است که پیش از حمل توسط خریدار پرداخت خواهد شد. همچنین مبلغ ریالی این قرارداد با نرخ ارز سامانه سنا در تاریخ عقد قرارداد ۸۳میلیارد و ۲۹۰ میلیون ریال است.

در گروه غذایی شرکت‌های عضو گروه خودکفایی -مینو- اقدام به خرید یک کارخانه تولید روغن کرده‌اند. بر این اساس شرکت قاسم ایران اعلام کرد که درخصوص توافقنامه خرید ۱۰ درصد از شرکت پرتو دانه خزر (سهامی خاص) توسط شرکت قاسم ایران (سهامی عام) به مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال، ضمنا ۱۰۰ درصد ثمن کل معامله مبلغ ۲هزار میلیارد ریال است. در گروه معدنی‌، گهر زمین در شفاف‌سازی اعلام کرد: «با توجه به وضع عوارض ۲۵ درصدی بر صادرات مواد معدنی از مهرماه ۱۳۹۸ فروش صادراتی برای شرکت بازدهی مناسب نداشته است. بنابراین ظرفیت باقی‌مانده در بازار داخلی به فروش می‌رسد. همچنین نحوه محاسبه نرخ نهایی فروش کلوخه سنگ‌آهن معادل ۷ درصد متوسط بهای فروش ۳ ماهه دوره تحویل شمش فولاد خوزستان در نظر گرفته شده است.»

در گروه لوازم‌خانگی مدیرعامل شرکت صنایع ماشین‌های اداری ایران گفت تقریبا یک سال از عرضه اولیه سهام مادیران در بورس می‌گذرد و در این مدت ارزش بازار شرکت تقریبا ۱۲ برابر شده است و از حدود ۴۰۰ میلیارد تومان به بیش از ۵هزار میلیارد تومان رسیده است. مادیران قصد دارد در سال آینده به ۳۰درصد ظرفیت اسمی لوازم خانگی برسد و ۶۰هزار یخچال و همچنین ۹۰هزار دستگاه ماشین لباسشویی به فروش برساند. تولید این حجم از لوازم خانگی به مقدار قابل‌توجهی سرمایه در گردش نیاز دارد. بر این اساس سهامداران عمده شرکت تصمیم گرفتند به اندازه ۴۰۰میلیارد تومان نقدینگی جدید به شرکت تزریق کنند. از مبلغ اشاره شده، ۱۰۵میلیارد تومان به‌صورت نقدی به شرکت پرداخت می‌شود و مابقی نیز از محل فروش سهام به‌صورت خرد و بلوکی تامین خواهد شد.

بنابراین در ۱۰ تا ۱۵ روز آینده، سهامداران عمده شرکت اقدام به فروش بخشی از سهام شرکت خواهند کرد و تمام مبلغ آن را به عملیات شرکت اختصاص خواهند داد. از این رو هیچ هزینه مالی و بهره‌ای به شرکت تحمیل نخواهد شد. در مجموع بازار سهام هفته گذشته شرایط آرمانی و فوق‌العاده‌ای داشت که اینک در هفته جاری و حوادث رخ داده دستخوش تلاطم خواهد بود. در هفته گذشته در نهایت ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) با رشد ۲۹درصدی به ۱۶هزار و ۴۴۵میلیارد تومان رسید. شاخص کل نیز با رشد ۴/ ۶درصدی بازدهی معامله‌گران را به ۱۱۵درصد رساند.