به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، در این بازدید فعالان و تحلیلگران بازار سرمایه، اطلاعات دقیقی از دارایی‌ها، املاک، تجهیزات، ماشین‌آلات و طرح‌های توسعه‌ای این گروه ارائه شد. از جمله مهم‌ترین نکات مطرح شده در این گزارش می‌توان به بیش از ۳۴۶ هزار مترمربع املاک و ۱۳۰ هزار مترمربع انبار شرکت «قاسم ایران» که ۶۰ سال پیش خارج از شهر خریداری شده و امروزه بخش بسیار زیادی از آنها در مرکز شهر قرار گرفته‌اند، اشاره کرد. همچنین به تجهیزات و ماشین‌آلات مدرن، خطوط در دست بهره‌برداری خریداری شده و پروژه‌های درحال ساخت و افزایش چشمگیر سوددهی ۶۴۳ درصدی صنعتی مینو خرمدره، ۳ هزار و ۵۸۵ درصدی قاسم ایران، هزار و ۵۹۰ درصدی پارس مینو، ۴۲۳ درصدی مینو شرق، ۶۶۵ درصدی خودکفایی آزادگان، ۲۲۱ درصدی شوکوپارس، ۴ هزار و ۹۰۷ درصدی معین آزادگان و ۴۳۱ درصدی دارویی، آرایشی و بهداشتی مینو اشاره شد.

علیرضا عباسیانفر، مدیرعامل شرکت اقتصادی و خودکفایی آزادگان در ابتدا در جمع تحلیلگران بازار سرمایه و اصحاب رسانه توضیحاتی داد و گفت: در سال ۱۳۳۸ گروه صنعتی مینو تاسیس و شرکت صنعتی پارس مینو به‌عنوان اولین شرکت بورسی این گروه در سال ۱۳۵۳ وارد بورس شد؛ در سال ۱۳۵۹ مطابق بند ب قانون حفاظت و توسعه صنایع کشور مالکیت گروه صنعتی مینو به سازمان صنایع ملی تحت نظارت وزارت صنایع منتقل شد و حدود ۲۲ سال مدیریت گروه مینو در اختیار دولت بود و بین سال‌های ۸۰ و ۸۱ اکثریت سهام گروه صنعتی مینو به شرکت اقتصادی و خودکفایی آزادگان منتقل شد. هوشنگ‌نژاد، مدیرعامل شرکت صنعتی پارس مینو نیز در این جلسه گفت: از سال ۱۳۸۲ حدود ۴۴ میلیون یورو هزینه‌های ارزی مجموعه پارس مینو بوده است و همچنین حدود ۳۰ میلیارد تومان تا الان صرف پروژه‌های ساختمانی، حدود ۱۰۰ میلیارد تومان خرید ماشین‌آلات و حدود ۱۶ میلیون یورو هزینه ارزی صرف پروژه آدامس شده است.

وی افزود: نکته مهمی که وجود دارد این است که ماشین‌آلاتی که در مجموعه مینو و خصوصا پارس مینو وجود دارد از بهترین تکنولوژی روز دنیا خریداری شده است. ما در خط آدامس وایت جزو پنج تولید‌کننده به‌روز دنیا هستیم و می‌توانیم روزی ۲۵ تن آدامس تولید کنیم، همچنین در کارگاه‌های قدیمی خط آدامس شیک نیز حدود ۲۵ تن در روز آدامس تولید می‌کنیم و کلا در روز ۵۰ تن تولید آدامس داریم، چوب شور پروژه دیگری بود که در این چند سال انجام شد و ۲ و نیم میلیون یورو هزینه آن شد و از بهترین تکنولوژی روز دنیا برخوردار است. در مورد خط شکلات جدید حدود ۶ و نیم میلیون یورو هزینه ریالی و ارزی داشت که انجام شد، خط استحصال دانه کاکائو خطی بود که ساختمان آن نیمه‌کاره ساخته شد و خطوط آن طی این چند سال اخیر خریداری شده بود و حدود ۲ میلیون یورو هزینه ارزی آن شد و با جمع ریالی آن حدود ۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است، اهمیت این خط آن است که در آینده در زمینه کره و پودر کاکائو استقلال خواهیم داشت.

به گفته وی، پروژه اسنک و پلت که برای آن ۲ و نیم میلیون یورو هزینه شده است و طی اواخر امسال و سال آینده یک میلیون یورو برای آن هزینه خواهد شد باعث افزایش سطح تنوع محصول در این زمینه خواهد شد و نیز انواع اسنک‌های مغزدار تولید خواهیم کرد. در مورد خط ویفر که رنگارنگ است نیز اقدامات جدی در دستور کار است و ساختمان آن درحال ساخته شدن و ۲۰ میلیارد تومان هزینه آن شده است. قلندرکی، مدیرعامل شرکت صنعتی مینو خرمدره نیز در ادامه این نشست به ارائه گزارشی از آخرین وضعیت این شرکت پرداخت و گفت: شرکت صنعتی مینو مستقر در استان زنجان شهرستان خرمدره است که در سال ۱۳۵۱ در زمینی حدود ۵۴ هکتار احداث و در سال ۱۳۵۴ تولید محصولات خودش را شروع کرده است و درحال‌حاضر بزرگ‌ترین تولید‌کننده بیسکویت در ایران هستیم که با چهار خط بیسکویت روزانه ۲۲۰ تن بیسکویت از خانواده ساقه طلایی تولید می‌کنیم علاوه بر آن خطوط دیگری از جمله آب‌نبات، شیرینی، پفک و بستنی زمستانی درحال تولید است، این شرکت ابتدا به‌صورت سهامی‌خاص بود و در سال ۱۳۷۳ به سهامی‌عام تبدیل شد که از سال ۸۴ فعالیت بورسی خود را آغاز کرده است و الان در بازار پایه فرا بورس فعالیت دارد. وی گفت: این شرکت ۵۲ درصد سهام شرکت پارس مینو، ۸۷ درصد قاسم ایران، ۵۴ درصد شوکو پارس و ۲۳ درصد شرکت مینوی شرق را دارد، ترتیب سهامداران شرکت صنعتی مینو به این شکل است که ۶۸ درصد آن متعلق به شرکت خودکفایی اقتصادی آزادگان است و ۲۲ درصد موسسه فرهنگی هنری پیام آزادگان، ۴درصد شرکت سرمایه‌گذاری سایه گستر سرمایه و ۶درصد هم سایر شرکت‌ها است. مدیرعامل شرکت شوکوپارس با اشاره به وضعیت بورسی این شرکت گفت: از سال ۹۳ به بازار بورس برگشتیم و درحال‌حاضر در بازار پایه هستیم؛ با توجه به اینکه سهام ما یک سهام کوچک است و شناور خیلی بالایی دارد طبیعی است که چالش‌هایی برای سهامداران ما ایجاد شود، از این‌رو اصلاح ساختار سرمایه را در دستور کار قرار دادیم و با برنامه‌ریزی‌های پایه‌ای که صورت گرفته قطعا در این حوزه اتفاقات بسیار خوبی خواهد افتاد.