محمد خیر در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر ۹/ ۴۸ درصد سهام شرکت جنرال مکانیک به بنیاد مستضعفان و حدود ۵۱ درصد از آن به شرکت پایا سامان پارس تعلق دارد، گفت: این شرکت بعد از انقلاب به ساخت ابنیه صنعتی در حوزه صنایع مختلف پرداخته است. وی افزود: در این راستا پروژه‌های صنعتی از جمله تونل زنجان-تهران، تونل البرز و آزادراه تهران-شمال به‌عنوان بزرگ‌ترین تونل خاورمیانه از فعالیت‌های این شرکت است. به گفته خیر، ازجمله شاخص‌ترین پروژه‌های شرکت در پیش از انقلاب می‌توان به ساختمان روزنامه اطلاعات در میدان امام خمینی (ره)، ساختمان اجلاس صدا و سیما، ساختمان تهران کلینیک و  ترمینال ۲ فرودگاه مهرآباد اشاره کرد.

نگاهی به برنامه‌های توسعه‌ای

خیر در ادامه با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای شرکت گفت: از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در بهترین شرایط هستیم به طوری که می‌توانیم به کشورهای همسایه خدمات مهندسی صادر کنیم. وی برنامه توسعه‌ای در داخل کشور را در زمینه‌های مختلف برشمرد و گفت: استفاده از تکنولوژی‌های نوین و توسعه در زمینه پروژه‌هایی که با کمک تکنولوژی‌های نوین صورت می‌گیرد، از دیگر برنامه‌های شرکت است. همچنین بررسی و ورود به پروژه‌هایی که با سرمایه‌گذاری همراه باشد و نیز پروژه‌هایی که از خارج از کشور تامین مالی می‌شوند، جزو برنامه‌ها است. مدیرعامل «رنیک» در ادامه به برنامه‌های توسعه در خارج از کشور اشاره کرد و گفت: بیش از ۲۰ سال است که در کشورهای پاکستان و امارات‌متحده عربی، در زمینه پروژه‌های تونل‌سازی و پل‌سازی و صنعت عمران فعالیت مستمر داریم. همچنین  در حال رایزنی برای مشارکت با دیگر کشورها هستیم.

مطالبات شرکت

خیر با اشاره به اینکه ۶۰ درصد مطالبات این شرکت ارزی است، گفت: این شرکت باوجود اینکه موظف به عرضه ارز در سامانه نیما نیست، اما ارز را از این سامانه تسعیر می‌کند. مدیرعامل شرکت جنرال ‌مکانیک در ادامه به تسهیلات بانکی شرکت اشاره کرد و گفت: شرکت تا امروز تسهیلات عمده‌ای دریافت نکرده است و تنها ۱۲ میلیارد تومان تسهیلات بانکی با نرخ ۱۸ درصد داشته  که برای تسویه‌های عملیاتی انجام می‌شود. یادآور می‌شود شرکت جنرال مکانیک، امروز چهارشنبه ۱۳شهریور برای اولین بار سهام خود را در بازار دوم فرابورس با نماد «رنیک» عرضه می‌کند. حداکثر سهام قابل‌خرید برای هر سهم حقیقی یا حقوقی ۳۰۰ سهم در دامنه قیمتی ۷۸۵ تا ۷۹۰ تومان تعیین شده است. به این ترتیب حداکثر نقدینگی لازم برای شرکت در این عرضه اولیه ۲۳۷ هزار تومان خواهد بود.