مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار با ارسال ابلاغیه، اعلام کرد که مرحله سوم سامانه مدیریت ریسک، از سه‌شنبه ۲۵ تیرماه اجرایی می‌شود. این سامانه با اتصال به نرم‌افزار معاملات، راهکاری برای جلوگیری از ارسال سفارش‌های بدون پشتوانه است.

در حال حاضر، سامانه مدیریت ریسک نامک صرفا منابع مالی سفارش‌های مشتریانی را که از طریق سامانه نامک به هسته معاملات توسط معامله‌گران شرکت‌های کارگزاری ارسال می‌شود طی ساعت ۸:۳۰ تا ۱۱:۳۰ کنترل می‌کند و از روز سه‌شنبه این زمان تا ۱۲:۳۰ افزایش می‌یابد. محمد عطایی با اشاره به اینکه فرآیند اطلاع‌رسانی درخصوص اجرایی شدن سامانه مدیریت ریسک روی سامانه معاملاتی نامک، از یک‌سال و نیم گذشته شروع شده، گفت: در دی ماه سال ۱۳۹۶ بخشنامه مدیریت نظارت بر کارگزاران مبنی بر فراهم شدن امکان دسترسی مدیریت ریسک به سامانه Back Office کارگزاران برای کلیه شرکت‌های کارگزاری ارسال شد. در خرداد ماه ۱۳۹۷ جلسه‌ای با حضور نمایندگان شرکت‌های کارگزاری تشکیل و ابعاد کلی سامانه مدیریت ریسک و نحوه کارکرد آن تشریح شد. مدیر نظارت بر کارگزاران ادامه داد: با توجه به مصوبه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر عملیاتی شدن سامانه مزبور و تفویض اجرای زمان‌بندی این سامانه به کمیته پایش ریسک بازار، این کمیته راه‌اندازی آزمایشی این سامانه از تاریخ ۱۰/ ۰۷/ ۹۷ را اعلام کرد که طی ابلاغیه شماره ۱۱۰۲۰۰۲۱۶ به اطلاع کلیه شرکت‌های کارگزاری رسید. در این مرحله برای آشنایی بیشتر معامله‌گران شرکت‌های کارگزاری و کارگزاران مقرر شده بود صرفا اطلاعات ارسالی و عملکرد سامانه مدیریت ریسک مورد آزمایش شرکت‌های کارگزاری و معامله‌گران آنها قرار گیرد.

عطایی ادامه داد: پس از گذشت حدود ۳ ماه در دی‌ماه ۹۷ باتوجه به بازخورد دریافتی، کمیته پایش ریسک بازار اجرای رسمی قطعی سامانه مدیریت ریسک را از تاریخ ۰۱/ ۱۱/ ۹۷ با زمان اجرایی صرفا ۱۵ دقیقه از ساعت ۸:۳۰ تا ۸:۴۵ تصویب کرد که این تصمیم طی ابلاغیه ۱۱۰۲۰۰۲۲۲ به کلیه شرکت‌های کارگزاری اطلاع‌رسانی شد. همچنین در اسفند ماه سال ۱۳۹۷ نیز طبق تصمیم کمیته پایش ریسک بازار، مرحله دوم سامانه مذکور از ساعت ۸:۳۰ تا ۸:۵۵ و از روز ۰۵/ ۰۱/ ۹۸ طی ابلاغیه شماره ۱۱۰۲۰۰۲۲۵ به کلیه شرکت‌های کارگزاری اعلام شد. مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: مرحله سوم این سامانه که از ۲۸ خرداد ۹۸ عملیاتی شده از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۱:۳۰ است.  وی تصریح کرد: کمیته پایش ریسک بازار در پنجاه و دومین جلسه خود در تاریخ ۱۲ تیرماه جاری، ۲۵ تیرماه ۹۸ را تاریخ شروع اجرای مرحله نهایی فاز نخست سامانه مزبور اعلام کرد.