به‌منظور بحث و تبادل نظر درخصوص اتخاذ تمهیدات لازم برای ایفای مناسب مسوولیت‌‌های مقرر در قوانین و مقررات، پاسخگویی به نیازها و حساسیت‌‌های بازار سرمایه و آگاهی‌بخشی بیشتر به موسسات حسابرسی، چهارمین نشست تخصصی با حضور مدیران عامل موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد.  در این جلسه که با حضور معاون نظارت بر بورس‌‌ها و ناشران سازمان بورس و اعضای کمیته پذیرش و نظارت بر موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد، موسسات حسابرسی به بیان نظرات خود در حوزه‌‌های پذیرش، نظارت، طبقه‌‌بندی موسسات و حق‌الزحمه‌‌های حسابرسی پرداختند.

حسن امیری، عضو هیات‌ مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در این جلسه عنوان کرد: همواره استقلال حسابرسان مستقل به‌عنوان مهم‌ترین و اصلی‌‌ترین بازوی نظارتی سازمان مدنظر بوده است. بنابراین در راستای حمایت از استقلال حسابرسان معتمد سازمان به موجب دستورالعمل حاکمیت شرکتی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران، مقرر شد از این پس، تغییر حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت‌های بورسی و فرابورسی با تایید سازمان بورس صورت گیرد.

وی ادامه داد: در صورتی‌که شرکت یا سهامداران، قصد ارائه پیشنهاد تغییر حسابرس مستقل و بازرس قانونی را، قبل از پایان حداکثر دوره تصدی سمت حسابرس مستقل و بازرس قانونی طبق «دستورالعمل موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار» دارند، باید مراتب را با ذکر دلیل به همراه نظر کمیته حسابرسی، حداقل ۱۰ روز قبل از مجمع به اطلاع سازمان برسانند. به گفته معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، این سازمان پس از بررسی دلایل تغییر، تا ۵ روز قبل از مجمع، نظر خود را درخصوص تایید یا عدم تایید اعلام می‌کند و در صورت عدم تایید، باید از تغییر حسابرس مستقل و بازرس قانونی خودداری شود.