وی درخصوص مشکلات حمل‌ونقل‌ زمینی در منطقه تصریح کرد: حمل با واگن در حال انجام است و تمام تلاش ما بر این است که با وجود بدهی فولادسازان به شرکت‌های تولید‌کننده گندله، بار مورد نیاز آنها تامین شود. وی گفت: در تاریخ عملکرد گل گهر نگه داشتن بار به هیچ عنوان ثبت نشده و به‌طور کامل به تعهداتش پایبند بوده است.

وی یادآور شد: کامیون‌های حمل بار نه تنها از منطقه گل‌گهر بلکه از میدکو و زرند ایرانیان نیز اقدام به حمل نمی‌کنند طبیعی است که مصرف ۸ هزار تنی گندله روزانه فولادسازان به سرعت به اتمام برسد.

این مقام مسوول گفت: برای اینکه فولادسازان با مشکل مواجه نشوند، ما تعهد صادراتی خود را حتی یک ماه به تاخیر انداخته‌ایم تا ابتدا نیاز داخل کشور تامین شود اما به هر ترتیب انتظار می‌رود که فولادسازان نیز در پرداخت‌های خود بهتر عمل کنند.وی اعلام کرد که گل گهر بالای ۱۰۰ درصد به تعهدات خود درخصوص عرضه گندله به فولادسازان عمل کرده است.

این مقام آگاه و با سابقه حوزه فولاد و معدن که خواست نامش فاش نشود، افزود: یک شرکت فولادی نباید زیر ۲ میلیون تن ذخیره مواد اولیه برای یک سال خود داشته باشد و در هر شرایطی بهتراست آینده نگری کند.

وی گفت: اگر تعامل راه آهن در دریافت مبالغ به شکل اقساط از ما نبود، نقل و انتقال بار با وجود بدهی‌های فولادسازان برای ما نیز به سختی صورت می‌گرفت. این در حالی است که به گزارش روابط عمومی معدنی و صنعتی گل گهر، این شرکت دستیابی به رکورد ماهانه بارگیری حمل ریلی گندله به میزان ۶۴۳۷ واگن و ۴۲۱ هزار و ۱۸۵ تن در شهریور ماه سال ۱۳۹۷ را به همت کارکنان مدیریت‌ها و پیمانکاران مرتبط با حوزه مدیریت حمل و نقل محقق کرده است.

چه خبر از آهن اسفنجی؟

بر پایه اطلاعات رسیده از فضای کسب و کار، تولید‌کنندگان آهن اسفنجی نیز بحث کمبود آهن اسفنجی و اعتراض درخصوص صادرات این محصول توسط آنها  را رد کردند.

علی عباسلو مدیرعامل جهان فولاد سیرجان در واکنش به این مطلب که کمبود آهن اسفنجی در کشور سبب اعتراض فولادسازان شده، اظهار کرد: برای هر متقاضی آهن اسفنجی، آمادگی کامل در عرضه داریم و تا سقف یکصد هزار تن در هر پارت فروشنده هستیم.

وی با اشاره به این مطلب که صرفا مخالفت با صادرات کالا نمی‌تواند منافع ملی را محافظت کند تصریح کرد: آنهایی که با ترکیبات آهن اسفنجی آشنایی دارند می‌دانند که دپوی این محصول بیش از ۶ ماه خطرساز است و قابلیت اشتعال دارد. وی افزود: ما موظف به تولید و تامین نیاز داخل هستیم اما باید بگویم که از اردیبهشت ما تا ابتدای مهرماه نزدیک به ۱۵ تا ۲۰ عرضه بدون خریدار در بورس کالا داشته ایم که مطابق قانون در صورت ۳ بار عرضه مستمر ناموفق می‌توانیم صادرات انجام دهیم.

عباسلو گفت: از اردیبهشت ماه امسال حتی یک تن هم صادرات نداشته ایم اما در همین حال نیز خریداران داخلی هم از عرضه‌ها استقبال نکردند.

وی گفت: تا کنون ۳۰۰ هزار تن عرضه در بورس کالا به ثبت رسیده که ۶ هزار تن از آن را فولاد نطنز درخواست داشته و بار را از محل کارخانه نبرده است که مجبور شدیم نامه جریمه به بورس کالا ارسال کنیم.

مدیر عامل جهان فولاد سیرجان افزود: اگر این رویه ادامه یابد ما نمی‌توانیم تولید را متوقف کنیم و در صورت نخریدن محصول از سوی داخلی‌ها چاره‌ای جز صادرات نداریم هر چند که در این چند ماهی که صادرات ما متوقف بود بازار صادراتی خود را نیز از دست داده ایم.

از سوی دیگر محیا پور، مدیرعامل توسعه آهن وفولاد گل گهر در باره عرضه‌های آهن اسفنجی در بورس کالا تصریح کرد: فولادسازان پیش از این مشکلاتی داشتند که باید گفت بخش نقدینگی آن مرتفع و حل شده است.

وی افزود: توسعه آهن و فولاد در ۱۱ نوبت معادل ۲۴۵ هزار تن آهن اسفنجی عرضه کرده است که موفق به فروش ۲۰ هزارتن شده ایم.از این رقم نیز ۵ هزار تن متعلق به تقاضای فولاد خزر بود که از این بابت منصرف شد و حتی حاضر به پرداخت جریمه معاملات شد.

محیا پور گفت ما بارها به فولادسازان نامه زده و خواستار شدیم تا از ما آهن اسفنجی دپو شده را خریداری کنند اما اعلام کردند که به دلیل مشکلات حمل و نقل، شات دان کارخانه‌ها و... فعلا قصد خرید نداریم. وی یادآور شد: این امر بدیهی است که تامین نیاز فولادسازان داخلی به مراتب برای ما آسان‌تر و مطلوب‌تر از صادرات با کشتی است.