بیشتر مجامع هفته گذشته با حاشیه‌ها و تنش‌هایی روبه‌رو‌ بود که شاید در هفته‌های آخر تیرماه هم چنین فضایی وجود نداشت. از افشاگری‌های سهامدار حقیقی تا گزارش حسابرسی متفاوت نسبت به گزارش‌های قبلی شرکت که سبب اعتراض یا پرسش برخی از سهامداران شد. گزیده‌ای از نتایج مجامع هفته گذشته در ادامه خواهد آمد. متن کامل گزارش‌ها با دسترسی کاملا آزاد و بدون پرداخت هزینه در سایت تحلیلی «دنیای بورس» قابل استفاده علاقه‌مندان عرصه سرمایه‌گذاری است.

فاذر: «صنایع آذرآب» که چند مجمع قبلی خود را در اراک برگزار کرده بود با برگزاری دوباره مجمع در تهران، شاهد حضور جمع زیادی از سهامداران حقیقی بود. رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل فاذر، عملکرد (تقریبا) یکساله خود را برای برگرداندن شرکت به فعالیت عملیاتی شرح دادند و تصویب صورت‌های مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ را از مجمع دریافت کردند. این درحالی است که هنوز صورت‌های مالی سال قبل (منتهی به ۳۰اسفند ۹۵) مورد تصویب قرار نگرفته است تا براساس گزارش حسابرسی ویژه سازمان حسابرسی، به تخلفات احتمالی مدیران سابق رسیدگی شود. در آخرین روز هفته گذشته هم نماد شرکت گشایش یافت و در پایان معاملات نیز افت بیش از ۴۰ درصدی قیمت را تجربه کرد. باتوجه به زیان حدود ۲۱ تومانی سال ۱۳۹۶ سودی در مجمع تقسیم نشد.

غالبر: پس از آنکه اولین مجمع «لبنیات کالبر» در آخرین روزهای تیرماه با اعتراض سهامداران نسبت به بند ۴ صورت‌های مالی به تنفس خورد، روز یکشنبه هفته گذشته مجددا مجمع برگزار شد. در این مجمع هم برخی از سهامداران حقیقی ظاهرا به قصد به تنفس کشاندن مجمع آمده بودند که موفق هم شدند، البته نه به دلیل شنیده شدن افشاگری‌ها و اعتراضاتشان بلکه چون مجمع در سالن سینما برگزار شده بود و مسوولان سالن به خاطر آنکه برای نمایش فیلم سینمایی بلیت فروخته بودند، سالن را تخلیه کردند! موضوع معاملات ماده ۱۲۹ با اشخاص وابسته در جلسه سوم مجمع در روز یکشنبه این هفته بررسی خواهد شد. غالبر گرچه سود ۶ ریالی در سال ۱۳۹۶ ساخت اما به‌نظر می‌رسد به‌خاطر کم بودن این سود و نیز زیان تلفیقی سال، تقسیم سودی در کار نباشد.

نبروج: مجمع «کارخانجات نساجی بروجرد» پس از به حدنصاب نرسیدن جلسه قبل، مجددا با حضور حدود یک درصد از سهامداران تشکیل شد. علت این درصد حضور، فوت سهامدار بیش از ۹۵ درصدی شرکت و عدم اتمام روال انحصار وراثت آن مرحوم بود. در این جلسه یکی از سهامداران با استدلال به برخی از بندهای گزارش حسابرس و نیز برخی از افشاگری‌ها درباره اقدامات هیات‌مدیره، خواستار عدم تصویب صورت‌های مالی بود که نهایتا با تصمیم مجمع، صورت‌های مالی مورد تصویب قرار گرفت و زیان ۶/ ۱۷ تومانی به زیان انباشته شرکت اضافه شد.

وسدید: «گروه صنعتی سدید» در جلسه پس از تنفس خود به‌خاطر آماده نبودن صورت‌های مالی مجددا به تنفس دوهفته‌ای خورد.

ما: مجمع فوق‌العاده «بیمه ما» که برای بررسی بیشتر اساسنامه ابلاغی بیمه مرکزی و سازمان بورس به تنفس خورده بود، روز شنبه مجددا تشکیل و اساسنامه مزبور را تصویب کرد. در این جلسه حسابرس یکی از بندهای این اساسنامه را خلاف قانون تجارت دانست که نماینده بیمه مرکزی پاسخی برای آن نداشت.

وصنعت: شرکت «سرمایه‌گذاری صنعت و معدن» در مجمع فوق‌العاده به شرکت «سرمایه‌گذاری توسعه صنعت و تجارت» تغییر نام و سال مالی خود را به پایان مرداد (۳۱/ ۵) تغییر داد. با این حساب مجمع آینده وصنعت برای یک دوره مالی ۸ ماهه برگزار خواهد شد. این تغییرات به‌خاطر هماهنگی با سهامدار عمده جدید یعنی «سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران» (وتوصا) است.

دانا: «بیمه دانا» در مجمع فوق‌العاده اعضای هیات‌مدیره خود را ابقا کرد. سوالاتی درباره وضعیت زمین ۳۹ هکتاری شرکت و نیز صلاحیت فنی مدیران پرسیده شد که مدیران مجمع و نماینده بیمه مرکزی به آن پاسخ دادند.

های وب: مجمع «داده‌ گستر عصرنوین» با توجه به نظرات سازمان بورس امکان تقسیم سود را پیدا نکرد و وضعیت بازگشایی سهم به جلسه شورای عالی بورس در بعدازظهر همان روز موکول شد. نکته مهم این مجمع آن بود که اگر سازمان بورس بتواند نظرات خود درباره صورت‌های مالی های‌وب به کرسی بنشاند امکان تبدیل سود شرکت به زیان وجود دارد.

ومشان: شرکت بازار پایه‌ای «سرمایه‌گذاری فنی و مهندسی مشانیر» برای سال مالی منتهی به اردیبهشت ۱۳۹۷ مبلغ ۲۵۰ تومان سود ناشی از فروش دارایی را به ازای هر سهم تقسیم کرد و قول تقسیم ۱۵۰ تومان دیگر را پس از وصول بقیه وجه حاصل از فروش دارایی، در مجمع سال آینده به سهامداران داد. مدیرعامل در متن و حاشیه جلسه برنامه آینده شرکت را تلویحا فروش تمام دارایی‌ها و تقسیم سود آن بین سهامداران اعلام کرد.

حتاید: سهامدار جدید «تایدواتر خاورمیانه» که بخش خصوصی متخصص در زمینه کاری شرکت است عزم خود را جزم کرده که حتاید را از بند تحریم‌های چندگانه‌ای که فعالیت آن را مختل کرده، آزاد کند. البته در این بین باید سهامداران حقیقی خود را که عمدتا از بازنشستگان خود شرکت یا سازمان بنادر هستند، برای تغییرات پیش رو قانع کند که کار سختی به نظر می‌رسد. رئیس مجمع گفت نماینده بورس با راه حل سهامدار عمده موافقت کرده اما خواسته که مجوزی از یکی از سازمان‌ها در این مورد اخذ شود. برای اخذ این مجوز قرار شد مجمع به تنفس خورده و کمتر از ۲ هفته دیگر مجددا تشکیل شود.

کقزوی: «شیشه قزوین» با وجوداینکه هنوز صورت‌های مالی حسابرسی شده خود را آماده نکرده بود تاریخ مجمع را اعلام کرد ولی با عدم حضور سهامداران عمده، مجمع به حد نصاب نرسید. «کقزوی» براساس صورت‌های مالی حسابرسی نشده ۴/ ۴۲ تومان زیان در سال مالی ۱۳۹۶ ساخته است.

رانفور:‌ مجمع فوق العاده «خدمات انفورماتیک» افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی خود را از محل سود انباشته تصویب کرد، تا سرمایه شرکت از ۲۸۰ میلیارد تومان به ۸۴۰ میلیارد تومان برسد.

گپارس‌: شرکت بازارپایه‌ای «مجتمع‌های گردشگری و امور رفاهی کارگزاران پارس» در مجمع سالانه نوبت دوم خود که عصر سه‌شنبه در مشهد برگزار شد، به دلیل زیان (۵.۸) تومانی سودی تقسیم نکرد. مجمع فوق‌العاده «گپارس» در صبح روز چهارشنبه به حدنصاب نرسید.

خفناور:‌ مجمع سالانه نوبت دوم «مهندسی صنعتی روان فن‌آور» در گلپایگان تشکیل شد و این شرکت ۴ تومان از سود ۹/ ۸ تومانی سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند سال ۹۶ را تقسیم کرد. خفناور اخیرا به بازار پایه ب منتقل شده است.

گزارش کامل مجامع در سایت تحلیلی «دنیای بورس» به آدرس www.donyayebourse.com در بخش «اخبار مجامع» در دسترس عموم است.