وی با بیان اینکه با اتخاذ تمهیدات مناسب از آذر سال گذشته اجرای پروژه‌ها با سرعت مناسبی پیگیری شد، افزود: قرار بود دولت ۵۰ میلیارد تومان به آذرآب وام بدهد تا سرمایه در گردش شرکت افزایش یابد، اما پس از گذشت بیش از ۴ ماه تنها ۲۱ میلیارد تومان وام به شرکت پرداخت شده است.

 وی افزود: این در حالی است که برخی از کارفرمایان در حال بازپس‌گیری چندین پروژه آذرآب بودند که با مذاکره و توافق‌ زمان‌بندی جدید موفق به بازگشت آنها به شرکت شدیم. شیخ‌زاده با تاکید بر اینکه تنها یکی از پروژه‌ها تاکنون به‌طورکامل برنگشته است، گفت: در این زمینه در حال مذاکره هستیم. وی افزود: کارفرما در مورد پروژه مذکور از شرکت آذرآب ضمانت ارزی درخواست کرده بود که شرکت با توجه به مشکلات بانکی موجود نتوانست این ضمانت‌نامه را تامین کند و درخواست جایگزینی با ضمانت‌نامه ریالی نیز تا‌کنون مورد قبول کارفرما قرار نگرفته است.

مدیرعامل آذرآب با اشاره به اینکه ۷۰۰ میلیارد تومان پروژه باقی مانده در شرکت داریم، گفت: در میان بیشتر کارفرمایان اعتمادسازی کرده‌ و به توافق‌ها و تعهدات زمان‌بندی جدید رسیدیم که براساس آن حداقل نصف زمان‌های عقب‌مانده را جبران کنیم.

وی درباره میزان پیشرفت پروژه‌های اصلی شرکت گفت: به‌عنوان نمونه در پروژه ساخت بویلرها، مخازن و برج‌های پالایشگاه گاز بیدبلند حدود ۶۰ درصد پیشرفت داشتیم. براین اساس تا تیرماه همه مخازن را ارسال و تا پایان تابستان بویلرها را راه‌اندازی خواهیم کرد. مدیرعامل آذرآب همچنین درصد پیشرفت پروژه بویلرهای پالایشگاه اصفهان را درحدود ۳۰ درصد دانست و افزود: تا قبل از زمستان امسال بویلرها را تحویل این پالایشگاه می‌دهیم.

شیخ زاده با اشاره به دو پروژه بویلر و مخازن گچساران گفت: این پروژه نیز شبیه پروژه پالایشگاه اصفهان است که در حال انجام آن هستیم. وی اضافه کرد: تامین تجهیزات پروژه بویلرهای نیروگاه عسلویه هم از دیگر قراردادهای آذرآب بوده که تا سه ماه آینده انجام خواهد شد. وی با اشاره به اینکه پروژه بویلرهای پتروشیمی بوشهر نیز در مراحل نهایی نصب و راه‌اندازی است، گفت: بزرگ‌ترین پروژه ما که مربوط به نصب بویلرها و HRSG‌های پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس است نیز در مراحل نهایی نصب، راه‌اندازی و تحویل است. شیخ‌زاده با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از پروژه‌ها در سال ۹۷ به پایان می‌رسند، گفت: برآورد ما این است که سال ۹۷ بتوانیم برای شرکت سود پیش‌بینی کنیم. وی یادآوری کرد تمام بدهی‌های بانکی و غیربانکی شرکت که به روش غیراصولی ایجاد شده بود به نظم و قاعده درآورده و نحوه پرداخت آنها را شفاف کرده‌ایم. وی در ادامه به پروژه بزرگ ساخت کارخانه تولید آلومینا در بندر پارسیان اشاره کرد و گفت: در ایران ظرفیت تولید آلومینا که ماده اولیه تولید آلومینیوم است، به اندازه کافی وجود ندارد و ما آمادگی برای ساخت این کارخانه را اعلام کرده‌ایم.

شیخ زاده افزود:در این خصوص هم مذاکراتی را با ایمیدرو انجام داده‌ایم و با حمایت مسوولان در مراحل نهایی ارائه پیشنهادEPCF هستیم. به گفته وی در صورتی که آذرآب موفق به اخذ این پروژه شود تا چندسال آینده ظرفیت ساخت کارخانه آذرآب به این پروژه اختصاص خواهد یافت. مدیرعامل آذرآب در همین حال به مصوبات کارگروه ملی حمایت از تولید اشاره و اظهار امیدواری کرد: با اجرایی شدن مصوبات باقیمانده که تا‌کنون به مرحله عمل نرسیده‌اند مشکلات باقیمانده آذرآب نیز درآینده نه چندان دور مرتفع شود. شیخ‌زاده در پایان با اشاره به پتانسیل بالای آذرآب گفت: این شرکت یکی از پایه‌های رشد صنعتی کشور است که باید از سوی دولت مورد توجه قرار بگیرد.