در هفته گذشته حضور کمرنگ فروشندگان و تقویت بازارهای جهانی و همچنین افزایش نرخ دلار به ورای مرز ۵هزار تومان موجب شد تا بازار سهام شاهد رشد ۶۴۹واحدی شاخص کل معادل ۷/ ۰ درصد شاخص کل باشد. بیش از نیمی از این رشد (معادل ۳۴۲واحد) روز چهارشنبه با رشد نمادهای بزرگ بازار حاصل شد. بر این اساس روز چهارشنبه نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه، گل‌گهر، فولاد خوزستان، پتروشیمی جم و ملی مس با رشد قیمت خود، زمینه افزایش شاخص سهام را فراهم کردند.

نکته جالب توجه در این میان تعداد کم معامله‌گران حاضر در بازار بود. معامله‌گرانی که در شرایط فعلی به دقت برخی از تحولات را دنبال می‌کنند. در مهم‌ترین موضوعی که بازار در روزهای آتی با آن مواجه خواهد بود، بحث سیاسی و تحولات مرتبط با برجام است. هر‌چند تصمیم‌گیری آمریکا در مورد برجام به اردیبهشت ماه موکول شده است اما تغییر ترکیب سیاستمداران در واشنگتن نگرانی‌هایی را به دنبال داشته است.

در کنار بحث سیاسی موضوع نرخ دلار مورد توجه معامله‌گران است. در حالی که افزایش نرخ دلار خبر خوبی برای بهبود وضعیت سودآوری شرکت‌های فعال در بازار سهام به شما می‌رود اما این امر، به دلیل حضور پر‌رنگ مسائل سیاسی این عامل تاکنون نتوانسته است به بازار کمک کند.اکثر کارشناسان معتقدند با رفع یا تعیین تکلیف مسائل سیاسی بازار می‌تواند تاثیرات این عامل را در خود نشان بدهد.  در این میان، ناپایداری و ابهام وضعیت بازارهای جهانی ناشی از تشدید احتمال آغاز جنگ تجاری میان آمریکا و چین به‌خصوص پس از برقراری تعرفه‌های سنگین بر سر واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا نیز قرار دارد که ممکن است، تاثیر مثبت نرخ دلار بر بازار سهام را کاهش دهد.در این شرایط در مجموع بازار سهام در نخستین هفته کاری خود با نبود معامله‌گران و تعطیلی گسترده ایام نوروز چهره یک بازار متعادل را نمایش گذاشت. در هفته گذشته در گروه غذایی شرکت مارگارین پیرو اتمام دوره مالی منتهی به آذر سال گذشته،زمان برگزاری مجمع سالانه را اعلام کرد.در این راستا، «غمارگ» ساعت ۹ روز دوشنبه ۲۷ فروردین در پژوهشگاه صنعت نفت به این مجمع می‌رود. در گروه فلزی کالسیمین گزارش مناسبی را به نمایش گذاشت. این شرکت با اعلام فروش سهام زنگان توانست ۱۴درصد تعدیل مثبت را اعلام کند.در این گروه نمادهای فولاد ساز نیز گزارش‌های خوبی را راهی کدال کردند.فولاد کاوه کیش با تحقق رقم فروش هزار و ۹۰۰میلیارد تومان بیش از بودجه هزار و ۷۰۰میلیاردتومانی خود در سال ۹۶ عمل کرده است. در این گروه ذوب‌آهن اصفهان نیز در اسفند رقم فروش خود را به ۷۵۲میلیارد تومان رساند که تقریبا دو برابر ماه‌های قبل بود.