البته این نوع رفتار مختص کشور ما نیست و همه اقتصادهای در حال توسعه به علت ظرفیت‌های خالی در فضای جامعه چنین افت و خیزهایی را تجربه می‌کنند، عاملی که باعث جذب سرمایه از کشورهای توسعه‌یافته و در ادامه ایجاد مفهوم «اقتصادهای نوظهور» شده است. اما آن‌سوی سودهای جذاب، ریسک‌های سیستماتیکی نیز وجود دارند که به‌عنوان یک سرمایه‌گذار باید بتوان نسبت به آن مصونیت ایجاد کرد.  به بیان ساده دو نوع ریسک سیستماتیک و غیرسیستماتیک وجود دارد که اولی مربوط به ریسک‌هایی است که بر کل سیستم (مثلا کل بورس در بازار سهام) اثرگذار است و دومی بر بخش‌های خاص (مثلا یک صنعت یا شرکت خاص) اثرگذار است.در شرایط کنونی نیز بازار سهام کشورمان با نوعی ریسک سیستماتیک غیراقتصادی مواجه است که طی دو روز ابتدایی هفته موجب ریزش جدی قیمت‌ها نیز شد. فارغ از رفتارهای هیجانی، بسیاری از سهامداران پرریسک این ریزش‌های قیمتی را فرصتی برای خرید شناسایی می‌کنند. خریدهایی که بعضا با سودهای دلچسب و گاهی با ادامه ریسک‌ها با زیان‌های سنگین همراه می‌شوند.

در این میان می‌توان مفهوم تازه‌ای تعریف کرد به نام «سهام‌پوششی». در واقع با این تعریف می‌توان پرسش «در شرایط پرریسک چه بخریم؟» را پاسخ داد. طبیعی است خرید در حضور ریسک‌های سیستماتیک نوعی ریسک‌پذیری را می‌طلبد، اما باید میان ریسک و قمار تفاوت قائل شد. در وضعیتی که یک ریسک عمومی بازار را تهدید می‌کند، نمی‌توان به قدرت نقدینگی و موج‌سواری اعتماد کرد.

بنابراین سهامی که خریداری می‌شوند باید دو ویژگی مهم را داشته باشند، نخست آنکه نقدشوندگی بالایی داشته باشند. نقدشوندگی بالا به معنای بالا بودن حجم معاملات آن سهم و حداقل بودن اختلاف بین سفارش‌های خرید و فروش است. توصیه به این نوع سهام به این دلیل است که اگر سرمایه‌گذار به هر دلیلی ریسک بازار را از پذیرش خود بالاتر دید به راحتی بتواند از بازار خارج شود یا اگر برای مدتی طولانی بازار وارد فاز رکودی شد و فرد نیاز به سرمایه خود داشت، بتواند این مهم را انجام دهد.  دومین معیار خرید اما باید ارزش بنیادی یک سهم باشد. به‌عنوان مثلا اگر نسبت قیمت به درآمد (P/ E) انتظاری را مد‌ نظر قرار دهیم، باید این نسبت را پایین‌تر از حد بازار در شرایط عادی در نظر گرفت. توجه به این نکته باعث می‌شود که حتی در صورت تشدید ریسک سیستماتیک بتوان اولا نسبت به محدود بودن ریزش قیمت سهم خریداری شده مطمئن بود و ثانیا خود سود نقدی احتمالی تقسیم‌شده در مجمع بتواند بازدهی نسبتا معقولی به سهامدار بدهد.  بر اساس الگوهای مختلف مالی، تیم تحلیلی «دنیای اقتصاد» سرویسی را در سایت تحلیلی «دنیای بورس» به‌صورت آنلاین به مخاطبان ارائه می‌کند. ضمن بررسی پتانسیل‌های سهام مختلف بورسی، نگاهی به فضای کلان بورس از سوی این تیم تحلیلی کمک می‌کند تا در شرایط مختلف بتوان تصمیمات سرمایه‌گذاری بهینه‌ای را اتخاذ کرد. متقاضیان با مراجعه به آدرس WWW.DONYAYEBOURSE.COM می‌توانند امکانات و سابقه مطالب تحلیلی «دنیای بورس» را رصد کرده و به منظور بهره‌مندی از خدمات کامل این سایت با پرداخت هزینه‌ای مناسب ثبت‌نام کنند.