محمدحسین بابالو: در روزهای اخیر شاهد افزایش حجم معاملات محصولات پتروشیمی همچون پلیمرها یا مواد اولیه شیمیایی هستیم که از بهبود آرام بازار حکایت می‌کند. افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، نوسان قیمت‌های جهانی نفت و محصولات پتروشیمی همچنین انتظار بازار برای اعلام قیمت‌های پایه را می‌توان مهمترین ویژگی‌های بازار برشمرد که در کنار کاهش قیمت‌ها در بازار داخلی، شرایط هفته آینده را نیز ترسیم می‌کند. تمامی این موارد در حالی است که نباید درخصوص بهبود بازار و خروج از رکود بزرگنمایی کرد زیرا هنوز تا روزهای رونق بازار فاصله زیادی داریم.

معاملات روز گذشته محصولات شیمیایی در بورس کالا همچون هفته‌های گذشته شرایط نسبتا جذابی داشت تا جایی که رشد آرام حجم معاملات را به نسبت هفته گذشته تجربه کرد. این رونق نسبی باعث شد تا حجم معاملات هفتگی محصولات شیمیایی نیز تقویت شده تا جایی که به نسبت هفته پیش از آن نزدیک به ۲۰۰۰ تن رشد را نشان می‌دهد. با توجه به بهبود آرام بازار محصولات شیمیایی در هفته‌های اخیر می‌توان به رونق تولید در صنایع مصرف‌کننده این قبیل مواد اولیه امیدوار بود که صنایع بزرگی را در بر می‌گیرد که در نهایت می‌تواند بخش مهمی از صنایع پایین‌دستی محصولات پتروشیمی را با خود همراه سازد.

نکته دیگر را باید در شرایط قیمتی جست‌وجو کرد که جذابیت خرید را فراهم آورده است. به‌عنوان مثال و به نسبت ابتدای هفته گذشته و زمان اعلام نرخ‌های پایه جدید هم بهای نفت پایین تر از نرخ‌های فعلی بود و هم دلار با نرخ‌های کمتری مورد معامله قرار می‌گرفت. هم اکنون که از یکسو قیمت‌های جهانی افزایش یافته و بهای دلار نیز نزدیک به ۲ درصد رشد داشته است، احتمال رشد قیمت‌های پایه در بورس کالا بالاست بنابراین شرکت‌های خریدار اصلی برای حفظ جانب احتیاط و همچنین سودآوری معاملات خود به افزایش حجم خرید روی آورده‌اند. این شرایط را باید مهم ارزیابی کرد زیرا در کنار ویژگی‌های فنی واقعیت‌هایی دیگر از بازار را نیز نشان می‌دهد.

در روز گذشته جوش شیرین (همچون سایر هفته‌ها) سود کاستیک، بنزن، ارتوزایلن، منومر وینیل استات، دی اتانول آمین، دی اتیلن گلایکول و اسید استیک جذاب‌ترین معاملات روز گذشته بوده‌اند ولی باز هم تقاضای موجود به عرضه‌های بیشتری نیاز داشت. در هر حال به کمک عرضه‌های سلف هم اکنون التهاب در این بازار تعدیل شده و شرایط نسبتا منطقی و با ثباتی بر روند معاملات حاکم است. البته هنوز هم برخی کالاها همچون جوش شیرین پتروشیمی شیراز معاملات ملتهبی دارد که نیاز به افزایش عرضه‌ها را برای چندمین ماه متوالی خاطرنشان می‌کند. به نظر می‌رسد معاملات استایرن منومر نیز به ثبات رسیده باشد که می‌توان احتمال بهبود بازار پلی استایرن‌ها را مطرح کرد هرچند که تجربیات گذشته نشان می‌دهد این بازار هنوز هم بر منوال گذشته حرکت خواهد کرد.

در روزهای پایانی هفته در بازار آزاد محصولات پلیمری شاهد ادامه روند کاهشی قیمت‌ها بودیم که نشان‌دهنده رشد عرضه‌ها در ضعف نسبی تقاضا است. این در حالی است که افزایش قیمت دلار نیز نتوانست در برابر کاهش قیمت‌ها از این بازار حمایت کند زیرا افزایش حجم معاملات در بورس کالا در کنار کاهش قیمت‌های پایه تاثیر خود را بر بازار به جای گذاشته است. با توجه به این موارد به احتمال قوی روند کاهشی قیمت‌ها در هفته آینده مخصوصا در ابتدای آن ادامه خواهد یافت اما اعلام نرخ‌های پایه رخدادی است که می‌تواند بر بازار تاثیرگذار باشد. با توجه به افزایش نسبی قیمت نفت در روزهای جاری و جهش نرخ ارز در بازار آزاد در روزهای اخیر شاید افزایش قیمت‌های پایه چندان هم دور از ذهن نباشد.

نقش‌آفرینی احتمالات در بازار پتروشیمی