سحر نمایشی: تغییر جهت ناگهانی قیمت مس در بورس کالای ایران و بازار آزاد بعد از چند هفته متوالی روند نزولی، تاثیری بر تقاضای معامله‌گران نداشت، حتی کاهش تقاضای مس در بازار داخلی طی هفته‌های اخیر موجب رکود بیشتر مبادلات در بازار آزاد شده است. البته در بورس کالا نیز میزان تقاضا به شدت کاهش‌یافته و به عقیده فعالان بازار مهم‌ترین عامل کمبود نقدینگی و کاهش ظرفیت تولید کارخانه‌ها است. به عقیده کارشناسان حوزه فلزات اساسی به نظر می‌رسد بازار داخلی این محصولات بیشتر از بورس فلزات لندن، تحت تاثیر نرخ ارز قرار گرفته است. بر این اساس قیمت مس در معاملات روز یکشنبه بورس کالای ایران با افزایش بیش از یک درصدی نسبت به آخرین معامله در هفته گذشته مواجه شد. این در شرایطی است که بهای این فلز سرخ در بازارهای جهانی روز جمعه گذشته کاهش یافت و به ۴ هزار و ۷۰۲ دلار در هر تن رسید.

به این ترتیب دیروز ۱۳ دی ماه، بیش از ۲۵ هزار تن انواع مس در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران روی تابلوی عرضه رفت، به‌طوری که شرکت صنایع ملی مس ایران با ۲ هزار تن مس مفتول در این تالار حضور یافت. این شرکت همچنین، ۲ هزار و ۵۰۰ تن مس کاتد را در این روز عرضه کرد. از دیگر محصولات عرضه شده شرکت صنایع ملی مس ایران در این روز می‌توان به ۲۰ هزار تن انواع مس کم‌عیار، ۱۴۰ تن سولفور مولیبدن و ۱۸ تن کنسانتره فلزات گرانبها اشاره کرد. علاوه بر این، شرکت دنیای مس کاشان نیز ۲۷۰ تن مس مفتول را روی تابلوی بورس برد. بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت ۱۶ هزار و ۷۷۰ تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته افزایش۱۸۹ تومانی را تجربه کرده است. کل عرضه برای این محصول ۲ هزار و ۵۰۰ هزار تن بوده در حالی که میزان تقاضا ۴۸۰ تن بوده است. همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت ۱۷ هزار و ۵۵۵ تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه، رشد ۱۹۴تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول ۲ هزار تن بوده است، در حالی که تقاضاکنندگان خواستار ۴۸۰ تن از این محصول بوده‌اند.

مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه۱۷ هزار و ۶۱۰ تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته با افزایش ۱۹۴ تومانی در هر کیلو مواجه شد. کل عرضه برای این محصول ۲۷۰ تن بود که با میزان تقاضا برابری می‌کرد. از طرفی در بازار آزاد نیز قیمت مشخصی از این محصول در دسترس نیست و در حال حاضر این فلز سرخ با قیمت ۱۷ هزار و ۳۰۰ تا ۱۸ هزار و ۱۰۰ تومان در هر کیلو معامله می‌شود. از طرفی فعالان بازار معتقدند این نوسان قیمت به دلیل افت‌و‌خیز متعدد متغیرهای تاثیر گذار بوده است، البته اگر پارامتر تاثیر‌گذاری مانند قیمت نفت در محدوده مشخصی ثابت بماند، این روند صعودی در صورت ثبات نرخ ارز طی هفته آینده متوقف خواهد شد.