محمدحسین بابالو: بازار محصولات پلیمری مدتی است که با کاهش حجم معاملات در بورس کالا وارد یک فاز رکود شده ولی در کنار کاهش حجم تولید در صنایع پایین‌دستی و ضعف عرضه‌ها به بازار، در روزهای اخیر قیمت‌ها در بازار داخلی به ثباتی شکننده دست یافته است. بهبود نسبی حجم عرضه‌ها در بورس کالا، بازگشت آرام خریداران، بی‌میلی بازار حتی به عرضه‌های جذاب پیشین، توجه به گریدهای OFF و پایین بودن موجودی انبارها را می‌توان مهم‌ترین‌ ویژگی‌های این روزهای بازار دانست که باعث شد شرایط معاملات به انتظارات فعالان بازار پاسخ مناسبی ندهد. به نظر می‌رسد هنوز بازار برای خروج از رکود به زمان بیشتری نیاز داشته باشد.

معاملات پلیمرها در بورس کالا

پس از کاهش قیمت‌های پایه در ابتدای هفته جاری و همچنین تغییر زمان عرضه محصولات پلیمری، روز گذشته شاهد عرضه انواع محصولات پلیمری در بورس کالا بودیم که به نسبت با توجه برخی از خریداران رو‌به‌رو شد. این عرضه‌ها در حالی به ثبت رسید که قیمت‌ها در بازار داخلی به ثباتی شکننده دست‌یافته ولی بازار هنوز سمت و سوی متعادل خود را به‌دست نیاورده است هرچند که ضعف نقدینگی هنوز هم نقطه ضعف معاملات به‌شمار می‌رود. عرضه گسترده انواع محصولات OFF گرید، افت حجم معاملات در هفته‌های گذشته که به عرضه‌های روز چهارشنبه اضافه شد، تقویت حجم و تعداد گریدهای محصولات عرضه شده مخصوصا برای پلی‌پروپیلن‌ها با افزایش تعداد گریدها و نهایتا عرضه پلی‌استایرن معمولی GP۳۵، ۷۲۴۰ و ۱۵۴۰ را می‌توان ویژگی‌های مهم عرضه روز گذشته به‌شمار آورد. با توجه به پایین بودن نسبی حجم معاملات در هفته‌های گذشته بازار انتظار داشت تا حجم معاملات با افزایش رو‌به‌رو شود ولی چندان هم معاملات جذابی را شاهد نبودیم تا جایی‌که بازهم انتظارات از رینگ پتروشیمی بورس کالا و مخصوصا برای معاملات پلیمرها محقق نشد.

از ویژگی‌های مهم معاملات روز گذشته می‌توان از بازگشت نسبی خریداران به رینگ پتروشیمی بورس کالا، جذابیت عرضه انواع OFF که نشان دهنده شرایط سخت نقدینگی در بازار است، کاهش معاملات سلف مچینگ، بی‌میلی بازار به عرضه‌های سلف در کنار عرضه‌های نقدی گریدهای مشابه، رقابت محدود برای عرضه‌های روز گذشته، حجم معاملات پایین به نسبت حجم عرضه‌ها، شایعه اعطای تخفیف از سوی پتروشیمی تندگویان به معاملات تمامی گریدهای پلی اتیلن ترفتالات بطری و نساجی برای معاملاتی با حجم بیش از ۵۰۶ تن، رقابت قیمتی برای خرید EX۳ پتروشیمی شازند و پلی اتیلن سنگین لوله OFF - CRP۱۰۰N درجه ۱ و درجه ۲ پتروشیمی مارون که نشان‌دهنده بازگشت تقاضا برای تولید لوله‌های انتقال آب در بخش کشاورزی است هر چند که پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX۳ پتروشیمی امیرکبیر وارد مچینگ شد، می‌توان از کم‌‌رونقی معاملات پلی اتیلن‌های سبک (‌خطی و فیلم) و اغلب گریدهای نایلونی به دلیل ضعف در بازار مصرف محصولات نهایی آنها نام برد. با توجه به ضعف تولید در صنایع پایین‌دستی در روزهای اخیر، کاهش نسبی حجم معاملات در بورس کالا چندان هم غیرمعمول به شمار نمی‌آید که در سال‌های گذشته نیز تجربه شده است. این در حالی است که با توجه به انتظار بازار برای فرارسیدن روزهای پایانی سال و افزایش تقاضای محصولات نهایی، باید این روزها را زمانی برای عقب‌نشینی بازار به شمار آورد تا در نهایت و پس از این فاز ابهام، بازار با تقویت حجم تولید و نهایتا رونق حجم معاملات، وارد یک فاز بهبود فراگیر شود. رخدادی که همه ساله در این روزها با یک یا چند فاز تقدم یا تأخر تجربه شده و باز هم رخ خواهد داد. این در حالی است که در سال جاری قیمت‌های جهانی و بهای نفت خام دورنمای مبهم و به شدت پیچیده‌ای داشته بنابراین در کنار نوسان قیمت دلار در بازار داخلی، شاید برآورد قیمت‌های آتی چندان هم آسان نباشد.


توقف صعود قیمت‌ها در بازار داخلی

شرایط کلی در بازار داخلی محصولات پلیمری را می‌توان ادامه روند پیشین برشمرد تا جایی که جهت‌گیری برخی از انواع صعودی و برخی دیگر هم با کاهش قیمت رو‌به‌رو بودند. این در حالی است که هنوز هم وضعیت کلی در بازار مبهم به نظر می‌رسد زیرا پس از کاهش قیمت‌های پایه، بسیاری از فعالان بازار امید چندانی به رشد نرخ‌ها نداشته ولی افزایش قیمت‌ها را برای برخی گریدها با چشم مشاهده می‌کنند. دلیل این وضعیت را باید شرایط کلی معامله و تحویل محصولات در بورس کالا دانست زیرا در ضعف موجودی انبارها و همچنین تضعیف بسیاری از معاملات، کالای چندانی در بازار وجود ندارد، بنابراین رشد قیمت‌ها هرچند که غیرمنتظره است ولی تجربه می‌شود. به‌عنوان مثال گزارش‌های موجود حکایت از افزایش قیمت برخی گریدها همچون 0035، 5110، BL3 پتروشیمی‌های جم و مارون، 0190، 0209، Hi500 و Z30S در بازار داخلی دارد که البته رشد نرخ برخی از این گریدها تا چند روز گذشته غیرممکن به نظر می‌رسید. با توجه به شرایط کلی موجود می‌توان هفته جاری را زمانی برای افزایش آرام قیمت‌ها دانست ولی برای هفته آینده توانایی چندانی برای رشد نرخ‌ها وجود ندارد. این در حالی است که با توجه به معاملات روز گذشته، کاهش قیمت‌های پایه و همچنین ورود کالاهای خریداری شده از بورس به بازار، شاید رشد قیمت‌ها دیگر از پتانسیل‌های بنیادین گذشته برخوردار نباشد.


بازارهای جهانی

در روزهای گذشته مهم‌ترین‌ خبر را می‌توان بازگشت روند کاهشی به بازار نفت خام دانست که اغلب نرخ‌ها را کاهشی کرد. به‌عنوان مثال و در لحظه تنظیم این گزارش بهای هر بشکه نفت خام برنت با۴۳/ ۱ درصد کاهش به ۲۵/ ۳۷ دلار و هر بشکه نفت خام سبک آمریکا نیز با ۱۹/ ۲ درصد افت به ۰۴/ ۳۷ دلار رسید. با توجه به آغاز یک روند کاهشی جدید شاید خوش‌بینی‌ها به ثبات قیمت پلیمرها در بازارهای جهانی تا حد زیادی تضعیف شود. با توجه به فرارسیدن تعطیلات سال نو میلادی و جشن‌های این ایام و همچنین آغاز زمان تقاضای فصلی برای محصولات نهایی در بازارهای جهانی با محوریت اروپا و آمریکا، دیگر زمان اوج تقاضای مواد اولیه به پایان رسیده و شاهد کاهش حجم تقاضا خواهیم بود. این در حالی است که قیمت مواد اولیه صنایع پلیمری در بازارهای جهانی مخصوصا شرق آسیا هنوز بالا است که در کل می‌تواند دورنمایی مبهم و چندگانه را به بازار تزریق و ارائه کند. با توجه به این موارد برای روشن شدن شرایط پیش رو به زمان بیشتری نیاز داریم تا با در دست داشتن سیگنال‌های بیشتری از بازار بتوان اطلاعات دقیق‌تری ارائه کرد.

تبعیت پلیمرها از شیمیایی‌ها